کد خبر: ۹۴۷۹۴
زمان انتشار: ۱۸:۲۳     ۳۰ آبان ۱۳۹۱
به گزارش 598 ، ˈرامین مهمانپرستˈ روز سه شنبه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره موضع وزارت امور خارجه درباره به رسمیت شناخته شدن گروه موسوم به ˈائتلاف مخالفان و انقلاب سوریهˈ از سوی اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر حفظ ثبات و امنیت کشور سوریه با بیان این مطلب افزود: هر اقدامی که در جهت برهم زدن ثبات و امنیت در سوریه و جلوگیری از حضور و مشارکت مردم سوریه باشد، نشاندهنده نیاتی غیرصادقانه و برای اهدافی غیرصادقانه است.
وی با بیان اینکه سابقه کشورهای غربی در منطقه سابقه قابل قبولی نیست، تصریح کرد: کشورهای غربی معمولا برای دسترسی به منافع خود دست به هر اقدامی می زنند؛ آنها در قبال جنایات صهیونیست ها علیه مردم فلسطین ساکت هستند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه تصریح کرد: هم مردم سوریه و هم مردم منطقه قضاوت خواهند کرد که چرا برخی کشورهای غربی با هر اقدامی که بخواهد ثبات و امنیت را در سوریه حاکم کند، مخالفت می کنند.



***نقش تسهیل کننده ایران در گفت و گوهای ملی سوریه

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره ماموریت کمیته پیگیری تشکیل شده در پایان اولین نشست گفت و گوی ملی سوریه در تهران اظهار داشت: طرح جمهوری اسلامی ایران برای سوریه کاملا روشن است و از مراحل مختلفی تشکیل شده است.

وی گام اول طرح ایران برای سوریه را توقف خشونت ها و جلوگیری از مداخله خارجی عنوان کرد و افزود: در گام دوم باید از ارسال سلاح به سوریه جلوگیری شده و گفت و گوهای ملی آغاز شود؛ در گام سوم نیز کمیته های پیگیری تشکیل شده نسبت به روند اصلاحات، اصلاح قانون اساسی، برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری اقدام خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه نشست برگزار شده در تهران را در راستای طرح پیشنهادی کشورمان دانست و تصریح کرد: نمایندگان گروه ها و احزاب مختلف سوریه باید در فضایی مناسب با یکدیگر وارد مذاکره شوند و به صورت سوری- سوری راه حل های مناسب را پیدا کنند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما نقش تسهیل کننده را در گفت و گوهای ملی سوریه داشتیم و فضا را برای گفت و گوی آنها آماده کردیم تا برای اولین بار موافقان و مخالفان در فضایی مناسب مواضع خود را اعلام کنند.



*** کمیته پیگیری تماس با گروه های مسلح را در دستور کار دارد

مهمانپرست با تاکید بر لزوم تداوم این گونه نشست ها تا رسیدن به تفاهم ˈکامل ترˈ گفت: کمیته پیگیری شامل همه گروه ها و اقلیت های سوری است و آنها درباره زمان و مکان دور بعدی نشست خود تصمیم گیری خواهند کرد.

وی افزود: تماس با سایر گروه های سوری از جمله گروه های مسلح در دستور کار کمیته پیگیری است.



*** صهیونیست ها ریشه فتنه و جنگ افروزی های اخیر در منطقه هستند

خبرنگاری درباره اظهارات ˈشیمون پرزˈ رییس رژیم صهیونیستی در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا مبنی بر ممانعت ایران از رسیدن به توافق با آتش بس این رژیم با حماس از سخنگوی وزارت امور خارجه سوال کرد که وی گفت: ریشه فتنه و جنگ افروزی ها در منطقه رژیم صهیونیستی است.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: صهیونیست ها بعد از آنکه با دفاع جانانه مردم غزه روبه رو شده و غافلگیر شدند، بدنبال آتش بس رفتند.

وی افزود: مقامات حماس با این اظهارات که درخواست برای آتش بس را آنها عنوان کرده اند، مخالفت و اعلام کردند که برای دفاع از خود آمادگی کامل دارند و این موضوع باعث مستاصل شدن رژیم صهیونیستی شد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه همچنین خواستار آن شد رژیم صهیونیستی به عنوان یک جنایتکار جنگی محاکمه شود تا این گونه جنایات دیگر تکرار نشود.



*** سفر صالحی و نمایندگان مجلس به غزه در حال پیگیری است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان احتمالی سفر وزیر امور خارجه کشورمان به نوار غزه گفت: آقای صالحی و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اعلام پشتیبانی از مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کرده اند تا به غزه سفر کنند.

وی افزود: همچنین بدنبال اعزام گروهی از اعضای هلال احمر ایران به غزه هستیم تا کمک های انسان دوستانه، غذایی و دارویی را در اختیار مردم غزه قرار دهیم.

مهمانپرست گفت: برای سفر به غزه حتما باید از مسیر موجود استفاده کرد که باید مراحل خود را طی کند و این موضوع در حال پیگیری است.



*** اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و مصر درباره سوریه

رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد نشست سه جانبه ایران، ترکیه و مصر درباره سوریه در سطح سران و در حاشیه اجلاس سران هشت کشور در حال توسعه اسلامی برگزار شود، گفت: توافقی که تاکنون بوده، این است که وزرای خارجه ایران، ترکیه و مصر در حاشیه اجلاس دی هشت نشستی بگذارند.

مهمانپرست تصریح کرد: اگر قرار باشد کشور دیگری در این اجلاس حضور یابد یا اینکه این اجلاس در سطح سران برگزار شود، تصمیم گیری درباره آن در اجلاس وزرای خارجه سه کشور خواهد بود.



*** پیگیری آزادی 47 ایرانی ربوده شده در سوریه

مهمانپرست در پاسخ به سوال دیگری درباره سرنوشت 47 ایرانی ربوده شده در سوریه گفت: از طریق کشورهای مختلف بر گروه های رباینده فشار وارد کرده ایم و تمام تلاش های خود را به کار بسته ایم.

وی ضمن ابراز امیدواری برای آزادی هرچه سریعتر این انسان های بی گناه آزاد تصریح کرد: برای رسیدن به خواست واقعی مردم، راه های درستی وجود دارد که باید آنها پیگیری شوند.



*** ادعای عربستان و تذکر تهران به ریاض

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره نامه عربستان سعودی به سازمان ملل متحد و ادعای تجاوز کشتی های ایرانی به حریم ساحلی آنها گفت: بحثی که درباره محدوده مرزی آبی بین ایران و عربستان سعودی وجود دارد تابع مقررات بین المللی و اسناد بین دو کشور است.

وی با بیان اینکه نباید در منطقه ممنوعه مرزی فعالیت خاصی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: ظاهرا اقداماتی از سوی عربستان به منظور فعالیت های اکتشافی در منطقه ممنوعه مرزی صورت گرفته است که تذکر لازم در این زمینه داده شد؛ همچنین نقطه نظرات کشورمان و پایبندی ما به توافقات مرزی به سفیر عربستان در تهران نیز منتقل شد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه خواهان بهترین روابط با کشورهای همسایه هستیم، تصریح کرد: فکر می کنیم در فضای همکاری و با روحیه مشارکت و تفاهم می توان هر اختلافی را حل کرد.

مهمانپرست در عین حال گفت: تخلف صورت گرفته از سوی شرکت های سعودی بوده و اگر هم قرار باشد این موضوع پیگیری شود، باید از آنها سوال شود و این موضوع را ما به طرف سعودی منعکس کرده ایم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها