کد خبر: ۹۴۵۴۴
زمان انتشار: ۱۸:۴۳     ۲۹ آبان ۱۳۹۱
لیگ برتر - ویژه‌نامه «سکو» روزنامه خبرورزشی نوشت:

مهدی فنونی‌زاده، بازیکن اسبق تیم ملی و استقلال، از جمله تاریخ‌سازان فوتبال کشورمان است. او اگر‌چه در رده سنی نوجوانان و جوانان سابقه بازی ملی ندارد اما به‌عنوان مربی جوانان استقلال در تیم‌های رده پایه کار کرده است. با او هم صحبت شدیم.
* فوتبال را از چه سالی آغاز کردید؟
سال 62 بود که به‌صورت رسمی جذب فوتبال شده و حضور در نخستین تیم باشگاهی را تجربه کردم. قبل از آن هم چون خانواده فوتبالی داشتم در همان سطح محلات بازی می‌کردم و علاقه‌ام را نشان می‌دادم.
* نخستین مربی و در واقع کاشف اصلی شما در فوتبال چه کسی بود؟
نخستین مربی من آقای امیر ابوطالب بود که به قول معروف مرا کشف کرد و به تیم راه آهن برد. امیدوارم خدا به او سلامتی و طول عمر بدهد.
* چند سال در تیم‌های پایه بازی کردید و آیا سابقه ملی در رده‌های سنی هم دارید؟
یک‌سال در تیم جوانان راه آهن توپ زدم. آن زمان تیم امید نداشتیم و مستقیما راهی تیم بزرگسالان شدم. متأسفانه من سابقه بازی ملی در سطح نوجوانان و جوانان ندارم ولی در فوتبال تهران همیشه جزو بهترین‌ها بودم.
* سطح فوتبال پایه در زمان شما چگونه  بود؟
آن زمان اگر چه مثل حالا مدارس فوتبال فعال نبود و استعدادیابی به این شکل صورت نمی‌گرفت اما پدیده‌های زیادی از همین تیم‌های پایه و زمین‌های خاکی مطرح می‌شد. امروزه امکانات زیاد شده ولی کشف پدیده‌ها کار آسانی نیست. زمان ما امکاناتی وجود نداشت ولی فوتبالیست‌هایی مطرح می‌شدند که بازی آنها همه را متعجب می‌کرد.
* آیا امروز به اندازه زمان شما به تیم‌های پایه بها داده می‌شود؟
خیلی بیشتر بها داده می‌شود چون همان طور که گفتم حالا آکادمی‌ها و مدارس فوتبال بیشتر شده‌اند اما زمان ما حتی کتانی نداشتیم یا توپی نداشتیم که بتوانیم عرض اندام کنیم. من خودم مدتی در تیم‌های پایه استقلال در کنار شاهرخ بیانی کار کردم و مربی جوانان این تیم بودم. شرایط را که با هم مقایسه می‌کنم به این نتیجه می‌رسم سطح فنی و تکنیکی فوتبال در زمان قدیم بالاتر و بهتر بود.
* برای بهبود سطح فوتبال پایتخت در سطح پایه چه باید کرد؟
باید زمین‌های خاکی را دوباره احیا کنیم و جوانان و نوجوانان را به شکلی اصولی تشویق به حضور در فوتبال کنیم. تیم‌های بازیکن‌ساز را حمایت کنیم و شرایطی را فراهم سازیم که نوجوانان و جوانان ما با استفاده از تجربیات بازیکنان و مربیان خوب بتوانند رشد کنند و آینده ساز فوتبال کشورمان شوند، ضمن این‌که تهران همیشه پتانسیل بالایی در پرورش فوتبالیست‌های خوب و بااستعداد داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها