کد خبر: ۹۴۴۳۰
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۲۹ آبان ۱۳۹۱
انتخاب دو بازیکن پرسپولیس در بین 5 بازیکن سال فوتبال آسیا تعجب همگان را برانگیخته است.

جام ورزشی؛ قرار گرفتن نام علی کریمی و محسن بنگر در فهرست بهترین بازیکنان آسیا سبب شد حتی تماشاگران ایرانی هم تعجب کنند. علی کریمی که در فصل جدید در تیم باشگاهی اش بازی نکرده و در تیم ملی هم یک در میان ذخیره بوده. بنگر هم که به واسطه نمایش متوسطش در پرسپولیس پایان سال بدی داشته.


با این همه این دوبازیکن قرار است 9 آذر به مقر AFC در کوالالامپور بروند و این شانس را دارند که بهترین بازیکن آسیا شوند. البته این برای اولین بار نیست که فهرست نامزدهای AFC جنجالی است.


معمولا هر سال که لیست نامزدها اعلام می‌شود بحث‌هایی بر سر نحوه انتخاب بهترین بازیکن وجود دارد. غیبت همیشگی ستاره‌های شناخته شده فوتبال آسیا در لیست و نامزد شدن بازیکنان نامربوط همیشه انتقاداتی را به سیستم عجیب امتیازدهی وارد کرده است.


یکی از نکاتی که بر روی انتخاب بهترین بازیکن آسیا تاثیر می گذارد الزام برای حضور این بازیکن در مراسم است و بهترین های آسیا معمولا خارج از قاره بازی می کنند.


کنفدراسیون برای سال 2012، برنامه ای جدید در نظر گرفته که با مشکلات کمتری رو به رو شود. در انتخاب های امسال 3 بازیکن معرفی می شوند. اولی بهترین بازیکن آسیایی شاغل در آسیا، دوم بهترین بازیکن شاغل در خارج از قاره و سوم بهترین بازیکن خارجی آسیا.


البته بهترین بازیکن آسیا همان انتخاب اول است. به این صورت بهترین بازیکن آسیا می تواند در مراسم شرکت کند و شرط کنفدراسیون فوتبال آسیا هم رعایت می شود. نکته مهم اینجاست که نمایش بازیکنان در لیگ داخلی هیچ اهمیتی در امتیاز بندی ها ندارد و شاید به همین دلیل است که دوبازیکن ایرانی از تیم چهاردهم لیگ برتر در فهرست هستند. سایت AFC روز گذشته شرایط انتخاب بهترین بازیکن را روی خروجی قرار داده که می خوانید. همان شرایطی که طبق آن کریمی و بنگر مستحق حضور در فهرست بوده اند.


* امتیازات رقابتی
یکی از امتیازاتی که در نظر گرفته شده امتیازاتی است که حضور در هر مسابقه بین المللی دارد. امتیازاتی که به شرح زیر تقسیم می شود.


- دور نهایی جام‌جهانی : 60 امتیاز


- دور چهارم مقدماتی جام جهانی: 25 امتیاز


- دور سوم مقدماتی جام‌جهانی: 20 امتیاز


- دور نهایی جام ملت‌ها: 40 امتیاز


- مقدماتی جام‌ملت‌ها: 20 امتیاز


- المپیک: 40 امتیاز


- لیگ قهرمانان: 15 امتیاز


- AFC Cup : 10 امتیاز


بعد از جمع زدن این امتیازات یک فهرست تشکیل می شود از بهترین بازیکنان آسیا . این بازیکنان البته با 5 شرط زیر امتیازاتشان زیاد و یا کسر می شود. به طور مثال انتخاب به عنوان بهترین بازیکن زمین در هر کدام از بازی های اعلام شده امتیاز جدایی دارد و گل زده و کارت زرد و قرمز هم در این امتیازات تاثیر می گذارد. تاثیر گذاری این مسائل هم با شرایط زیر انجام می شود.


بهترین بازیکن میدان. برای بازی‌هایی که به صورت متمرکز برگزار می‌شود از سوی TSG تعیین می‌شود. برای بازی هایی که غیر متمرکز است از سوی آنالیزورهای فنی AFC یا (AFC TA) و ناظران بازی (MC) انتخاب می‌شود.


- موفقیت بازیکن و تیمش در هر مسابقه هم در پروسه انتخاب در نظر گرفته می‌شود.


- بازی جوانمردانه هم مورد توجه است. 10 امتیاز به خاطر کارت قرمز و 5 امتیاز هم به خاطر کارت زرد کسر خواهد شد.


- تعداد گل‌های زده ( فقط برای مهاجمان و هافبک‌ها) وقتی که در انتخاب بهترین بازیکن گره‌ای وجود داشته باشد.


- حضور بازیکن در مراسم اهدای جوایز الزامی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها