کد خبر: ۹۳۸۵۱
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۲۷ آبان ۱۳۹۱
به گزارش پایگاه 598، معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: ایران هیچ مذاکره آشکار و پنهانی با آمریکا نداشته است و شرط روابط باآمریکا تغییر در رویکرد خصمانه این کشور در قبال ایران است.

پایگاه خبری آوای وحدت در گفتگو با حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه مذاکره جمهوری اسلامی و آمریکا را مورد بررسی قرار داده است.

آوای وحدت: آقای قشقاوی همانطور که مستحضر ید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار و باراک اوباما مجددا به عنوان ریاست جمهوری انتخاب شد، بفرمایید دلیل پیروزی دموکرات ها بر جمهوری خواهان در این انتخابات چه بوده است؟

به اعتراف همه تحلیلگران قدرت آمریکا در منطقه روبه کاهش است،گرچه قدرت آمریکا در منطقه به علت ظهور کشورهای نوظهور کاهش یافته است اما هنوز می توان از آمریکا به عنوان یکی از قدرت های منطقه که تاثیر فراوانی در مناقشات منطقه ای دارد یاد نمود . ازآغاز انقلاب اسلامی تا کنون انتخابات عدیده ای در امریکا برگزار گردیده است  که کاندیداها در آن در قالب دو حزب دموکرات و جمهوری خواه با هم به رقابت پرداخته اند .

شواهد و قراین نشان دهنده تاثیر بلامنازع  ایران در انتخابات اخیر در کشورآمریکا می باشد  که آنرا به راحتی می توان در مناظرات بین میت رامنی کاندیدای حزب جمهوری خواهان و باراک اوباما کاندیدای مطبوع دموکرات به روشنی و وضوح دید درآن مناظره رویکرد میت رامنی به ظاهر جنگ طلبانه و تندتر از کلماتی بود که اوباما نسبت به ایران به کار برده بود که از این حیث تفاوتی با صهیونیست ها ندارند هرچند اوباما هم از توسعه فشارها بر ایران سخن به میان اورده بود اما در به کار گیری کلمات موضع آرامتری نسبت به ایران اتخاذ کره بود .

آوای وحدت: فکر می کنید رویکرد اوباما پس از پیروزی  در انتخابات چگونه خواهد بود ؟

واقعیت این است که ساختار، در کشورآمریکا حرف اول را می زند و در این اتوماسیون اشخاص  تاثیر کمتری بر روند امور دارند لذا خیلی نمی توان نسبت به عملکرد افراد آینده را تجزیه و تحلیل کرد و در باره آینده دولت آمریکا قضاوت کرد ولی آنچه مسلم است این است که باید به انتخاب مردم آمریکا احترام گذاشت .

آوای وحدت: نظرتان در باره رابطه ایران و امریکا جیست ؟

واقعیت این است که بین ایران و آمریکا هیچگونه دشمنی و خصومت ذاتی و ابدی وجود ندارد ولی دیپلماسی ایران بر اساس واقعیت های موجود است، شرط روابط باآمریکا تغییر در رویکرد خصمانه این کشور در قبال ایران است آمریکا باید تلاش کند تا دیوار بی اعتمادی بین طرفین فرو بریزد و در عملکرد خود تجدید نظر کند.

 آوای وحدت: آیا وجود خط تلفن قرمز بین ایران وآمریکا صحت دارد ؟

بحث وجود تلفن قرمز یک امر کاملا عادی و معمولی است که نباید خیلی نسبت به آن حساسیت نشان داد . این امری نیست که تازگی داشته باشد یا فقط اختصاص به رابطه ایران و آمریکا داشته باشد .

تلفن قرمز فقط کاربرد نظامی دارد،علتش هم حضور نظامی آمریکا در آبهای خلیج فارس است که به واسطه آن طرفین در مورد حوادث پیش آمده با یکدیگر مذاکره کرده تا به فاجعه تبدیل نگردد .

نمی توان گفت بین ایران و آمریکا هیچ گونه مذاکره ای اتفاق نیافتاده است مذاکره بوده است اما نه به روش مستقیم و بدون واسطه  بلکه این مذاکره در چهار چوب  نشست های چند جانبه بوده است ما در مسئله عراق و ۵+۱ ،اجلاس بن و توکیو ما با طرف آمریکایی خود  بارها مذاکره داشته ایم اما در مورد مذاکره در باره رابطه بین طرفین، من تا کنون چیزی نشنیده ام اما به گفته دکتر صالحی تصمیم گیری نهایی بر عهده رهبری می باشد و فکر نمی کنم  تصمیم در باره موضوعی با این اهمیت پنهانی و بدون اطلاع ملت ایران باشد چون در مورد مسایل مهم و استراتژیک مسولان نظام مردم را محرم ترین می دانند .

 آوای وحدت: فکر می کنید تحریم ها تا چه اندازه در جمهوری اسلامی تاثیر گذار بوده است ؟

باید اذعان داشت که غرب در اعمال تحریم بر علیه ایران با شکست مواجه شده است این بدان معنا نیست که تحریم ها بر وضعیت معیشتی  مردم تاثیر نداشته است اگر می گویم تحریم ها شکست خورده است یعنی در برابر صبر و استقامت ملت مقاوم ایران اسلامی شکست خورده است چون به اعتراف غربی ها این تحریم ها تحریم های فلج کننده بوده است و آنها می خواستند با اعمال این فشارها مردم را نسبت به نظام و انقلاب سردو بی انگیزه کنند اما مردم فهیم وبصیر ایران اینبار هم نقشه های شوم استکبار را نقش بر آب کردند . قطعا این نوع تحریم ها ضد حقوق بشر می باشند، آمریکا و غرب با اینکه به ظاهر می گفتند هدف از تحریم ها دولت ایران است نه ملت اما در باطن نشان دادند که هیچ گونه وقعی به ملت ایران نمی نهند.

آوای وحدت: نظرتان درباره تحریم ها ی اخیر آمریکا و غرب بر علیه کشورمان چیست ؟

تحریم در حوزه دارو و درمان واقعا یک رفتار و کنش ضد حقوق بشری است در اینجا باید از رسانه های داخلی گله ای داشته باشم واقعا ما  در زمینه زوایای این تحریم اخیر کم کاری بسیاری داشته ایم اصلا در زمینه پردازش گسترده این تحریم که غرب از آن به عنوان یک تحریم استثنایی یاد می کند هیچ اقدامی صورت نداده ایم وقتی که احمد شهید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل هم آنرا یک اقدام ضد حقوق بشری برشمرد جا داشت رسانه ها بیشتر به این موضوع مهم می پرداختند .دورادور شاهد تلاش بی وقفه دولت برای  کاهش اثرات این تحریم هستم اما دولت به تنهایی نمی تواند و باید وفاق و همدلی سه قوا به بالاترین سطح خود برسد تا بتوان در برابر این هجمه غرب هم سربلند بیرون بیاییم. ما اکنون در یک جنگ تمام عیار جهانی هستیم امروز دیگر وقت صف کشی های حزبی نیست باید سه قوا دست در دست یکدیگر گوش به فرمان رهبری باشیم مسولان باید به جای مچ گیری ها به دنبال دستگیری باشند

 آوای وحدت:با توجه به تعطیلی سفارت کانادا در ایران،آیا حافظ منافع کانادا در ایران مشخص شده است ؟

تعیین حافظ منافع باید با توافق دو طرف باشد که تا کنون هیچ توافقی در این مورد بین دو کشور نشده است، دولت کانادا باید بداند عمر تندروی به پایان رسیده است و دولت ها و احزاب تندرو شکستشان حتمی است.

 آوای وحدت: حقوق ایرانیان مقیم کانادا چه می شود ؟

متاسفانه قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و کا نادا و تعطیلی  کنسولگری ایران در کانادا مشکلات عدیده ای را برای هموطنان ما در این  کشور به همراه داشته است،هرگاه مبحث حقوق بشر به میان می آید با بکارگیری ماشین های تبلیغاتی خود، خود را پرچمدار حقوق بشر در دنیا معرفی می کنند ولی ابتدایی ترین حقوق بیش از ۵۰۰ هزار ایرانی مقیم کانادا به راحتی زیر پا می گذارند.

آوای وحدت: با توجه به تغییر محسوس مواضع محمد مرسی،آینده سیاسی وی را چگونه پیش بینی می کنید ؟

با نگاهی به گذ شته و مرور تقویم انقلاب اسلامی ایران به وضوح می توان بسیاری از ریزشها و رویشها رامشاهده کرد. هر انقلابی که رخ می دهد در ابتدا دارای فراز و فرودهای فراوانی است که این خصلت هر انقلاب مردمی است . انقلاب ایران هم در ابتدای مسیر این فراز و فرود را به چشم دیده بود، به حوادثی چون دولت موقت ، اشغا ل لانه جاسوسی ،ریاست جمهوری بنی صدر و استعفای مهدی بازرگان می توان اشاره کرد. واقعیت این است که مردم مصر حکومت دیکتاتوری حسنی مبارک را سرنگون کرده اند و نمی شود با یک رفتار که باب میل ماست ذوق زده شد وبا رفتاری بر خلاف میل ما کاملا ناامید شویم، خصلت همه انقلابهای مردمی همین گونه است که هر جا استکبار منافع خود را در خطر می بیند سعی در نفوذ و منحرف کردن آن انقلاب را دارد . هنوز برای قضاوت زود است و نمی شود پیش بینی درستی داشت، باید دید در ادامه مردم چگونه پشت انقلابشان استوارند

آوای وحدت:چه اقدامی در ارتقاء سطح روابط دیپلماتیک با مصر انجام شده است ؟

هنوز در این رابطه اقدامی صورت نگرفته است هرچند رابطه داریم ولی نه در حد سفیر ، هیات های متعددی با هم تقابل فکری داشته اند اما هنوز نسبت به برقراری ارتباط در اندازه سفیر مذاکره ای نداشته ایم. هرچند روابط دیپلماتیک اکنون از دوره حسنی مبارک بهتر شده است ولی هنوز اراده ای در برقراری ارتباط در حد سفارتخانه بین طرفین بوجود نیامده است

آوای وحدت: آیا از سرنوشت گروگانها در سوریه خبر دارید ؟

پیگیری های زیادی صورت گرفته است با تجاربی که در آزاد سازی گروگانهای لیبی داشته ایم امیدواری ها تشدد یافته است و طی سه دوره تلاشهای دستگاه دیپلماسی کشور با نمایندگان سوریه ،قطر و ترکیه به نتایج قابل توجهی دست یافته ایم و دکتر صالحی درسفر به قطر و  رایزنی های مستمری با نمایندگان مخالفان، آزاد سازی گروگانها را پیگیری می کند و انشاالله خبرهای خوشی در این زمینه در راه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها