کد خبر: ۹۳۵۶۷
زمان انتشار: ۱۷:۵۹     ۲۵ آبان ۱۳۹۱
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: تنها وظیفه دولت نیست که با تهاجم‌های فرهنگی شبکه‌های ماهواره‌ای مقابله کند بلکه خانواده‌ها و نهادهای اجتماعی باید نسل جوان را به سمت ارزش‌های اسلامی سوق دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، مهدی منتظر قائم بعد از ظهر امروز در نخستین همایش استانی شناخت نقش شبکه‌های ماهواره‌ای در تغییر هویت اجتماعی و سبک زندگی جوانان در مجتمع فرهنگی و هنری غدیر محمودآباد پیرامون ویژگی عصر ارتباطات گفت: از دهه 90 میلادی در عصری بسر می‌بریم که از آن به عنوان عصر دیجیتال یا عصر فناوری اطلاعات یاد می‌شود چراکه سیستم‌های آنالوگ ارتباطی به دیجیتال تبدیل شد.

وی افزود: در چنین فضایی انتقال اطلاعات و داده‌ها با سرعت و حجم بیشتر اتفاق افتاده است که ماهواره‌ها نیز در پی فرآیند دیجیتال‌سازی و انتقال دانش‌ها و اطلاعات نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به تاریخچه و انواع ماهواره‌های ارتباطی تصریح کرد: ماهواره‌ها به عنوان یکی از مصنوعات و دستاوردهای مهم بشری در پیشرفت فنون و دانش‌های پیشرفته نقش مهمی دارند اما وقتی صحبت از شبکه‌های ماهواره‌ای تلویزیونی می‌شود متفاوت از ویژگی‌های مهم ماهواره‌ها باید دانست.

وی ادامه داد: این همان شرایط پخش تلویزیونی با قدرت نفوذ بیشتری است که ارتباطات از راه دور به کمک تلویزیون آمده و قدرت انتشار تصاویر تلویزیونی را بیشتر کرده است.

منتظر قائم اضافه کرد: در چنین فرآیند ارتباطی شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در برخورد با فرهنگ‌ها، خرده فرهنگ‌های بومی و حتی موضوع حاکمیت ملی کشور و رفتارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارای اهمیت خاصی می‌شوند که می‌توان هم به عنوان فرصت و همه به عنوان تهدید و نفوذ تهاجم فرهنگی از آن یاد کرد.

وی با اشاره به سیر تاریخی ورورد شبکه‌های ماهواره‌های و رویکردهای برخورد مخاطبان ایرانی با شبکه‌های ماهواره‌ای افزود: از 20 سال اخیر که از ورود و شبکه‌های ماهواره به ایران می‌گذرد می‌توان از آن به عنوان دریچه‌ای برای تهاجم فرهنگی غرب یاد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: با توجه به رشد روزافزون مخاطبان ماهواره‌ای باید ساختار و ریشه‌های فرهنگی را به ویژه در میان نسل جوان تقویت کرد.

وی خاطرنشان کرد: از این رو تنها وظیفه دولت نیست که با تهاجم‌های فرهنگی شبکه‌های ماهواره‌ای مقابله کند بلکه خانواده‌ها و نهادهای اجتماعی باید بر اساس وظیفه ذاتی تعلیم و تربیتی خود رویکرد مخاطبان به ویژه نسل جوان را به سمت ارزش‌های اسلامی و اخلاقی سوق دهند.

منتظر قائم اذعان کرد: البته نقش نهادهای فرهنگی و آموزشی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و نیروی مقاومت بسیج و سپاه در این زمینه را نباید فراموش کرد و هرکدام از این ارگان‌ها بر اساس وظایف فرهنگی و آموزشی می‌توانند نقش مهمی را در برخورد با تهاجم فرهنگی ماهواره‌ها ایفا کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها