کد خبر: ۹۳۴۱
زمان انتشار: ۱۲:۴۷     ۲۵ بهمن ۱۳۸۹

بررسی این اظهار نظرهای متفاوت مسولان شهری تهران و نگاهی دقیق به صحبت‌های متناقض آن‌ها در مورد افزایش قیمت بلیط مترو این مهم را به ذهن متبادر می‌کند که گویی نوعی نگاهی طلب‌جویانه در آنها وجود دارد و این اظهار نظرها و مصوبه‌هاکاشف نوع‌ نگاه سهم‌خواهانه‌ آن‌ها به درآمدهای دولت از محل یارانه‌ها است.

به گزارش 598 به نقل از شبکه ایران "تغییرات قیمت بلیط مترو" و جو سازی‌هایی از این قبیل از روزهای ابتدایی آغاز مرحله نهایی هدفمندی یارانه‌ها به موضوعی جنجالی و نوعی دست‌آویز برای مسوولان شهری تهران علیه دولت تبدیل شده است.

در همین راستا شورای اسلامی شهر تهران در بررسی لایحه " تعیین قیمت بلیت خطوط مترو در سال 1390 " در جلسه دیروز خود قیمت تمام شده برای بلیت مترو بدون لحاظ استهلاک برای سال 1390، را 5 هزار و 544 ریال برآورد کرده است.

در ادامه این مصوبه به اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها و لزوم پرداخت یارانه توسط دولت به شهرداری اشاره شده و آمده است: اعتبار مصوب بودجه شرکت بهره‌برداری و راه آهن شهری تهران وحومه در سال 1390 به میزان 2 هزار و 430 میلیارد ریال است که سهم هر یک (دولت و شهرداری) معادل یک سوم از قیمت تمام شده بلیت مترو به مبلغ 810 میلیارد ریال است.

این مصوبه در حالی به لزوم پرداخت یارانه توسط دولت اشاره می‌کند که مصطفی محمد نجار وزیر کشور چندی پیش از پرداخت نخستین قسط یارانه بلیت اتوبوس ها و مترو به مبلغ 80 میلیارد ریال خبر داده بود.

نجار با بیان اینکه دردولت نهم و دهم 4 برابر دولت های گذشته یارانه به بخش حمل و نقل و مترو اختصاص یافته است در حاشیه هجدهمین همایش سراسری معاونان امور عمرانی استانداری ها در جمع خبرنگاران گفته بود: 8 میلیارد تومان از 260 میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده برای بلیت اتوبوس ها و مترو پرداخت می شود که 3 میلیارد تومان آن به شهر تهران و 5 میلیارد تومان نیز به سایر استانها اختصاص دارد.

بخش دیگری از مصوبه دیروز شورای شهر به عدم افزایش قیمت بلیت مترو در 3 ماهه چهارم سال 89 اشاره کرده بود اما قسمت بحث‌برانگیز این مصوبه اعلام افزایش قیمت بلیت مترو از آغاز اردیبهشت ماه سال 1390 معادل قیمت تمام شده بود. براساس این مصوبه نرخ بلیت‌های تک سفره 975 تومان، 2 سفره 1725 تومان، بلیت‌های اعتباری مدت‌دار 180 روزه 81 هزار تومان و یک ساله 123 هزار تومان تعیین شد.

این افزایش قیمت در حالی در مصوبه امروز شورای اسلامی شهر تهران لحاظ می‌شود که وزیر کشور هفته گذشته از توافق به دست آمده برای بلیط اتوبوس،مینی بوس و مترو خبر داده بود.

مصطفی محمدنجار، وزیرکشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به افزایش چشمگیر بودجه های عمرانی مترو در دولت های نهم و دهم تصریح کرده بود: بودجه های که دولت های نهم و دهم در زمینه توسعه مترو و سیستم ریلی کشور اختصاص داده است بیش از 4 برابر کل دوره های قبلی می باشد.

وی در عین حال تأکید کرده بود:هیچ برنامه ای جهت افزایش قیمت بلیط مترو نخواهیم داشت.

افزایش قیمت بلیط مترو و عدم همیاری دولت در پرداخت یارانه به این بخش در حالی هراز چندگاه ذکر زبان مسوولین شهری قرار می‌گیرد که اقدامات مثبت و بسیار دولت نهم و دهم در زمینه توجه به حمل و نقل عمومی در کلان‌شهر‌ها غیر منصفانه بودن و صحت نداشتن ادعاها درباره کم‌توجهی دولت به بخش حمل و نقل عمومی را مشخص می‌سازد.

این در حالی‌ست که بیشترین توجه را دولت نهم و دهم به بخش حمل و نقل عمومی داشته‌ و آمار و ارقام هم این موضوع را ثابت می‌کند؛ به‌طوری که بودجه مترو سال قبل 740 میلیارد بود و امسال 1185 میلیارد تومان شده است و باید معادل همین میزان را "شهرداری‌ها" برای پیشبرد کار تخصیص دهند.

مصوبه جدید شورای شهر تهران در حالی خبر یک برخی رسانه های داخلی قرار گرفت که مسوولان دیگر شهری تهران نیز پس از هدفمندی یارانه‌ها بارها قیمت‌های جدیدی از خود اعلام کرده بودند و دولت و مردم را تهدید به تعطیلی مترو یا افزایش قیمت بلیط آن در صورت عدم پرداخت یارانه‌ کرده بودند.

صحبت‌های ماه گذشته برخی اعضای شورا مبنی بر افزایش 30 در صدی قیمت بلیط مترو و همچنین تهدید محسن هاشمی به تعطیلی مترو و یا مصوبه جدید شورای اسلامی شهر تهران از جمله این اظهارات بعضا متناقض بود که حاصلی جز نگران کردن شهروندان آن هم قریب به 2 ماه زودتر نخواهد داشت.

این در حالی‌ست که گویا این مسوولان واقف نیستند درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها درآمدی است برای خدمت هرچه بیشتر به مردم و دولت تمام تمرکز خود را بر توزیع عادلانه این درآمد و به خصوص کمک به اقشار کم درآمد گذاشته‌است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۸ - ۲۶ بهمن ۱۳۸۹
۰
۰
خالی باف فتنه گر
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها