کد خبر: ۹۲۸۶۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۵     ۲۳ آبان ۱۳۹۱
ديپلمات هاي مطلع مي گويند دولت آمريكا در پي لغو كنفرانس خاورميانه عاري از تسليحات اتمي است. اين كنفرانس قرار است ماه دسامبر (آذرماه) در هلسينكي فنلاند برگزار شود.
به گزارش کیهان، خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات ها گزارش داد: آمريكا با اعلام اين مطلب كه به دليل بالا بودن سطح تنش ها در منطقه اكنون زمان مناسبي براي برگزاري اين نشست نيست، احتمالا به زودي خبر رسمي لغو كنفرانس مذكور را منتشر مي كند. برگزاري اين كنفرانس از سال 2010 به تأخير افتاده است.
 
اين خبرگزاري با اشاره به اعلام آمادگي ايران براي حضور در كنفرانس هلسينكي، نوشت: اعلام حضور ايران جان تازه اي به كنفرانس داد. مقامات ايراني خبر حضور خود در كنفرانس هلسينكي را در سمينار خاورميانه عاري از تسليحات هسته اي كه در بروكسل برگزار شد و كشورهاي عربي و اسرائيل در آن حضور داشتند اعلام كردند.
 
به گفته دو ديپلمات ياد شده تصميم لغو كنفرانس هلسينكي از زماني كه ايران سه شنبه گذشته اعلام كرد در اين كنفرانس حضور مي يابد اتخاذ شد.
 
به نوشته اين خبرگزاري با اين حال تصميم چشم پوشي از برگزاري اين كنفرانس به دنبال پذيرش آن از سوي اعضاي «ان پي تي»، بيش از همه بازتاب واقعيات خاورميانه است.
 
داريل كمبل رئيس انجمن كنترل تسليحاتي در واشنگتن هشدار داد لغو كنفرانس هلسينكي آن هم به دنبال انتظار طولاني براي برگزاري آن فقط تهديدهاي گسترش تسليحاتي را در آينده بيشتر خواهد كرد و به تضعيف «ان پي تي» منجر خواهد شد.
 
ايران، كشورهاي عربي و بسياري ديگر از كشورهاي در حال توسعه بر اهميت خلع تسليحاتي آمريكا و ديگر كشورهايي كه به رغم امضاي «ان پي تي» مجهز به تسليحات هسته اي هستند تاكيد دارند. اين كشورها همچنين غرب را به دليل حمايت از اسرائيل و برنامه هسته اي مبهم آن مورد انتقاد شديد قرار مي دهند.
 
پيشنهاد كشورهاي عربي براي ايجاد منطقه عاري از تسليحات كشتار جمعي و مخرب در خاورميانه و فشار بر اسرائيل براي نابودي زرادخانه هسته اي اعلام نشده اش كه در كنفرانس «ان پي تي» در سال 1995 به تصويب رسيد اما هيچگاه به اجرا درنيامد.
 
به نوشته آسوشيتدپرس دو ديپلماتي كه خبر لغو اين كنفرانس را اعلام كردند از اتباع كشورهاي دعوت شده به كنفرانس هلسينكي و از اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين هستند.
 
اين گزارش حاكي است يكي از ديپلمات ها تصديق كرد كه اين تصميم آمريكا براي لغو نشست هلسينكي عمدتا به دليل تصميم نگرفتن تل آويو براي مشاركت در آن اتخاذ شده است.
 
آسوشيتدپرس افزود: تل آويو از گذشته تاكنون طرح صلح كامل بين اعراب و اسرائيل را مقدمه ايجاد منطقه عاري از تسليحات كشتار جمعي در خاورميانه اعلام كرده است. اما كشورهاي مسلمان همسايه تل آويو در مقابل تاكيد دارند كه زرادخانه هسته اي اسرائيل بزرگ ترين تهديد صلح در خاورميانه است. آنها تاكيد دارند در صورتي كه اسرائيل ذخاير تسليحاتي خود را اعلام و «ان پي تي» را امضا كند در مذاكرات صلح شركت خواهند كرد.
 
اين خبرگزاري به نقل از ديپلمات مذكور نوشت هر چند اعلام لغو كنفرانس هلسينكي بايد با تاييد سه كشور حامي آن (آمريكا، روسيه و انگليس) انجام شود اما احتمالا اين خبر را فقط آمريكا اعلام خواهد كرد كه اين امر بازتاب تنش بين مسكو و واشنگتن بر سر اين مساله است. مسكو مخالف لغو كنفرانس است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها