کد خبر: ۹۲۸۰۰
زمان انتشار: ۱۹:۵۴     ۲۲ آبان ۱۳۹۱
تیم فوتسال ایران در حالی ناباورانه از جام جهانی حذف شد که مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان ندادند.
«خبرگزاری دانشجو»؛ 4 سال پیش و در جام جهانی 2008 برزیل بود که تیم ملی فوتسال ایران با هنرنمایی بازیکنان و کادر فنی خود و با ارائه بازی های قابل قبول قدرت خود را به جهان نشان داد و با کسب عنوان پنجمی جهان به ایران بازگشت.
 
 ایران که در این دوره با تیم‌های اسپانیا، چک، لیبی و اروگوئه هم‌گروه بود، در همان اولین بازی برای حریفان خط و نشان کشید و شاگردان شمس در نیمه اول بازی 3 گل به اسپانیا زدند اما در نیمه دوم پس از دریافت 3 گل بازی به تساوی کشیده شد.
 
تیم کشورمان همچنین برابر لیبی و اروگوئه با نتیجه مشابه 4 بر 2 به پیروزی رسید و در آخرین بازی مرحله گروهی با نتیجه 3 بر 2 از سد چک گذشت تا هم ‌امتیاز با اسپانیا و تفاضل گل کمتر به عنوان تیم دوم از گروه D به مرحله بعدی صعود کند.
 
ایران سپس با برزیل، ایتالیا و اوکراین هم‌گروه شد که ملی‌پوشان ابتدا تنها با یک گل به برزیل باختند و سپس با نتیجه نزدیک 5 بر 4 از سد اوکراین گذشتند.
 
شاگردان حسین شمس در سومین بازی و در حالی که ایران از حریفش پیش بود، ایتالیا در 51 ثانیه مانده به اتمام بازی گل تساوی را زد و هم‌امتیاز با ایران اما با اختلاف تفاضل تنها یک گل به مرحله نیمه نهایی و جمع 4 تیم رسید تا حسرت ایران 20 ساله شود.
 
این دوره هم مثل دوره‌های قبلی جام جهانی به پیشرفت فوتسال در ایران کمک زیادی کرد البته در جام جهانی برزیل دیگر شکستی به چشم نمی‌آمد و به هر نتیجه‌ای که کسب شد با دید موفقیت نگاه شد و نتیجه آن نگاه این بود که بسیاری از کارشناسان و حتی مردم به حضور این تیم در جمع 4 تیم اول جهان در جام جهانی 2012 در تایلند امیدوار بودند.
 
 
 اما پس از جام جهانی برزیل اوضاع در فوتسال به یکباره تغییر کرد و برخی از تصمصم گیری های شخصی سبب شد تا بر خلاف انتظارات این رشته به جای اینکه در مسیر صعود باقی بماند یکی پس از دیگری سکوهایی که پیش رو داشت را از دست داد تا اینکه امروز پس از چهار سال جز سقوط در رنکینگ جهانی چیز دیگری برای ارائه کردن نداشته باشد.
 
نخست نوبت به مسابقات قهرمانی آسیا رسید که تیم ملی فوتسال کشورمان که به جای حسین شمس، صانعی را روی نیمکت خود می دید برابر تایلند شکست بخورد و به عنوانی بهتر از سومی آسیا دست پیدا نکند.
 
پس از این ناکامی مسئولان به یکباره به خودشان آمدند و متوجه شدند که فوتسال از جایگاه چهارم جهان تا رده هفتم سقوط کرده اما در نهایت و با پا فشاری برخی از افراد صاحب نفوذ در فدارسیون فوتبال صانعی که یک سرمربی جوان و کم تجربه بود بر سر کار خود باقی ماند.
 
بسیاری از حامیان صانعی که جوانگرایی او را تحسین می کردند ناکامی در آسیا را تاوان همین جوانگرایی دانستند و گفتند که منتظر درخشش ایران در جام جهانی باشید و بدانید که تیم جوان و کم تجربه صانعی با حضور در بازی های آسیایی تجربه کافی را کسب کرده است و می تواند حتی به سکوهای قهرمانی دست یابد.
 
 
در ابتدای امر صانعی تصمیم بر کنار گذاشتن وحید شمسایی، بهترین گلزن تاریخ فوتسال جهان از ترکیب تیم ملی گرفت و مسعود دانشور و احمد اسماعیل پور را جانشین وی در تیم قرار داد اما آنها هرگز نتوانستند جای خالی شمسایی را در تیم ملی پر کنند.
 
بالاخره جام جهانی در حالی آغاز شد که ایران با اسپانیا، مراکش و پاناما هم گروه بود و در نخستین دیدار خود برابر اسپانیا با ارائه دو نیمه کاملا متفاوت به نتیجه تساوی 2 بر 2 دست یافت.
 
ملی پوشان فوتسال ایران در نیمه نخست مقابل تیم ملی اسپانیا، بسیار پر استرس، پر اشتباه و ناهماهنگ عمل کردند که تنها درخشش مصطفی نظری سنگربان با تجربه کشورمان باعث شد تا دروازه تیم ایران بیش از دو بار باز نشود.
در نیمه دوم بازیکنان ایران با سرعت دادن به بازی و استفاده از ضد حملات سرعتی توانستند بازی را به تساوی بکشانند تا به یک امتیاز ارزشمند دست یابند.
 
در ادامه راه و در دیدار با مراکش نقاط ضعف تیم ایران نمایان شد به طوریکه ملی پوشان که در دوره های گذشته به راحتی دروازه حریفان را باز می کردند در امر گلزنی بسیار ناموفق عمل کردند و جز پاس کاری های مکرر چیز دیگری در زمین برای ارائه کردن نداشتند.
 این نقاط ضعف در دیدار با پاناما نیز بروز یافت و علاوه بر مشکل گلزنی مشکلات دفاعی تیم نیز کاملا مشخص شد به طوریکه این دیدار با نتیجه 4 بر 3 به سود ایران به پایان رسید.
 
 
تیر خلاص بر پیکر تیم صانعی نیز زمانی زده شد که ایران برابر تیم نه چندان قدرتمند کلمبیا در گلزنی ناکام بود و تنها با پاس کاری و نزدیک شدن به دروازه این تیم سعی در شکستن دفاع منسجم این تیم را داشت که در نهایت این تاکتیک جز شکست و خداحافظی از جام جهانی و سقوط 2 پله ای در رنکینگ جهانی سودی نداشت.

بدون تردید نیمکت تیم ملی به دلیل غرض ورزی در انتخاب بازیکنان، اتخاذ تاکتیک های نامناسب، نداشتن شناخت کافی از حریفان، عدم بازی خوانی در جریان بازی، انتقال استرس به بازیکنان، ناهمگونی در ترکیب تیم اول و دوم، عوامل اصلی حذف این تیم از جام جهانی هستند که امیدواریم با تغییرات بنیادی در کمیته فوتسال و کادر فنی تیم ملی شاهد بازگشت فوتسال به جایگاه واقعی خود باشیم تغییراتی که بعد از ناکامی تیم ملی فوتسال ایران در جام جهانی 2004 چین تایپه مثمرثمر واقع شد و این تیم توانست در جام جهانی بعد عملکرد خیره کننده ای را در برزیل به نمایش بگذارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها