کد خبر: ۹۲۵۰۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۳     ۲۲ آبان ۱۳۹۱
دانیال محمد داوری یکی از بازیکنان ایرانی‌الاصلی است که در رقابت‌های باشگاهی آلمان بازی می‌کند. او دروازه‌بان تیم فوتبال آینتراخت برانشویگ است
شما فارسی بلدید؟

نه متاسفانه.

یعنی متوجه هم نمی‌شوید؟

خیلی کم. در حد سلام علیک و احوالپرسی.

شما در آلمان به دنیا آمده‌اید.

بله در شهر گیسن. شهری در نزدیکی فرانکفورت.

ظاهرا در ماینس بزرگ شده‌اید.

در آنجا فوتبال را حرفه‌ای شروع کردم. من 15 سال‌ام که بود به ماینس رفتم و تا 21 سالگی در آنجا بازی کردم.

در تمام رده‌های سنی ماینس یعنی بازی کردید؟

دقیقا، از تیم جوانان ماینس شروع کردم تا اینکه به تیم حرفه‌ای ماینس رسیدم.

کی به براون‌شوایگ رفتید؟

سال 2009. آن موقع 21 سال‌ام بود.

در براون‌شوایگ هم اول در تیم آماتورها بودید، نه؟

نه در آنجا از همان اول جزو تیم حرفه‌ای‌ها بودم. اما دو سال اول را بازی نکردم.

تا اینکه اوایل فصل پیش که تیم به دسته دوم هم صعود کرده بود، پس از مصدومیت پتکوویچ، دروازه‌بان اول تیم جای او را گرفتید و از آن موقع دروازه‌بان اصلی شدید. حتی وقتی او آسیب‌دیدگی‌اش خوب شد.

بله همین طور است.

در این فصل دسته دوم بوندس‌لیگا، بدون باخت صدرنشین هستید. اما در جام حذفی در مرحله دوم به فرایبورگ دسته اولی باختید. چطور شما در جام حذقی بازی نکردید و پتکوویچ درون دروازه ایستاد؟

مربی از قبل این قرار را گذاشته بود که در بازی‌های لیگ من در ترکیب قرار بگیرم و در جام حذفی او.

امید دارید که این روند را ادامه دهید و به دسته اول بوندس‌لیگا صعود کنید؟

هنوز یک مقدار زود است که از صعود حرف بزنیم. مسلماً امیدواریم. اما پیش از هر چیز می‌خواهیم بازی به بازی فکر کنیم. بعد می‌بینیم که چه می‌شود. اما هدف اصلی ما از اول صعود به دسته اول نبود. هدف ما این بود که در بوندس‌لیگای دوم بمانیم.

آیا تا به حال با بازیکنان ایرانی‌ای که در سال‌های گذشته در بوندس‌لیگا بازی می‌کردند، ارتباط داشته‌اید؟ مثلاً با اشکان دژاگه که موقعیتی شبیه شما داشت.

نه با او تا به حال حرف نزده‌ام. اما با وحید هاشمیان ارتباط داشتم.

آن زمان که در هانوفر نزدیک بران‌شوایگ بود؟

نه، به خاطر اینکه مدیر برنامه‌های من مدیر برنامه‌های او هم بود. به خاطر همان با هم تماس داشتیم. اما به جز آن با بازیکن ایرانی دیگری ارتباط نداشته‌ام.

با فریدون زندی و اشکان دژاگه که مثل شما هم تابعیت آلمانی داشتند هم ایرانی و موقعیت‌شان شبیه شما بود و هر دو در نهایت تصمیم گرفتند که برای تیم ملی ایران بازی کنند، هیچ وقت حرف نزده‌اید؟

نه هیچ وقت با آنها صحبت نکرده‌ام.

اصلا با ایرانی‌هایی که در آلمان زندگی می‌کنند، در ارتباط هستید؟ از طریق پدرتان که ایرانی‌ست؟

بله او ایرانی‌ست و حدود 20-25 سال است که در آلمان زندگی می‌کند. از طریق خانواده‌ پدری‌ام بله، با ایرانی‌ها ارتباط دارم. اما به جز آن ایرانی‌ای که اینجا زندگی کند نمی‌شناسم.

چطور این قدر علاقمندید که برای تیم ملی ایران بازی کنید؟ دلبستگی‌ دارید؟

بله کاملاً! به هر حال خانواده‌ پدری‌ام هنوز در ایران زندگی می‌کند. و من اگر این فرصت را پیدا بکنم، با کمال میل می‌پذیرم. خانواده‌ام به من افتخار خواهند کرد.

یعنی شما خود را هم یک ایرانی می‌دانید، هم یک آلمانی؟

بله همین طور است. درست است که من هر سال به ایران نمی‌آیم. اما به خاطر خانواده‌ام به ایران دلبستگی دارم.

آخرین بار کی ایران بودید؟

فکر می‌کنم چهار سال پیش بود.

نزد بستگان‌تان بودید؟

بله در تهران پیش خانواده‌ام بودم.

چه شهرهای دیگری را در ایران دیده‌اید؟

اصفهان هم رفته‌ام.

تا به حال با کارلوس کی‌روش یا با دن گاسپار مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی تماسی داشته‌اید؟

با مربی‌ دروازه‌بان‌ها از طریق ایمیل مدیر برنامه‌های تماس داشته است. چند تا سوال پرسیده بود و می‌خواست بیاید بازی‌ام را ببیند. اما با خود سرمربی تیم ملی هنوز ارتباطی نداشته‌ام. اینکه آخرین وضعیت چگونه است هم نمی‌دانم.
مربی دروازه‌بان‌ها آمد که بازی شما را ببیند؟

خبر ندارم. با من در این خصوص تماسی نگرفت. نمی‌دانم که آمد یا نه.

چند وقت پیش در تلویزیون ایران قسمتی از بازی شما پخش شد با صدای اوریجینال گزارشگر آلمانی. گزارشگر از شما نقل کرد که "یک تماس تلفنی کافیست تا برای تیم ملی ایران بازی کنم" این درست است؟

بله این را در تلویزیون گفتند. بله، همین طور است. من این را گفتم.

بازی‌های تیم ملی را می‌بینید؟ مثلاً بازی‌های مرحله مقدماتی جام جهانی را؟

بله، بعضی بازی‌ها را یورو اسپورت پخش می‌کند. آنها را می‌بینم.

بازی با کره جنوبی را یورو اسپورت فکر کنم نشان داد.

بله بازی با کره جنوبی را دیدم.

بازیکنان تیم را می‌شناسید؟

بازیکنان شاخته‌شده را خب، می‌شناسم. مثلاً نکونام و البته دژاگه.

دروازه‌بان‌های تیم ملی‌ را نمی‌شناسید؟

می‌دانم که رحمتی دروازه‌بان اصلی است. اما بازی‌های زیادی از او ندیده‌ام. فقط نام‌اش را می‌دانم.

لیگ ایران چطور؟ بازی‌هایش را می‌بینید؟ یا نتایج‌اش را دنبال می‌کنید؟

در آلمان خیلی سخت می‌شود بازی‌های لیگ ایران را دید. برای همین دنبال کردن‌اش راحت نیست.

در یک روزنامه آلمانی خواندم که از بازی شما تعریف کرده بود و نوشته بود یکی از بهترین‌ دروازه‌بان‌های حاضر در دسته دوم بوندس‌لیگا هستید و نقطه قوت‌تان واکنش‌هایتان روی خط دروازه است. خودتان نقاط قوت‌تان را به عنوان یک دروازه‌بان در چه چیزی می‌بینید؟

خیلی سخت است که آدم از نقاط قوت خودش بخواهد بگوید. فکر می‌کنم به عنوان یک دروازه‌بان خوب فوتبال بازی می‌کنم. استعدادش را دارم. سعی می‌کنم روی محوطه جریمه تسلط داشته باشم. ولی خب همان طور که گفتم سخت است که از نقاط قوت خودم بگویم.

بازیکنانی که در آلمان بازی می‌کردند، مثل دژاگه و زندی، پس از این اینکه در تیم ملی ایران بازی کردند، کارشان یک مقدار در باشگاه‌هایشان سخت می‌شد. به خصوص زندی. به خاطر سفرهای طولانی و گاهی اوقات مصدومیت، جایشان را در ترکیب اصلی از دست می‌دادند. مثلاً زندی که بعد از بازی برای تیم ملی ایران دیگر در بوندس‌لیگا موفق نشد. آیا تا به حال در مورد چنین مساله‌ای فکر کرده‌اید؟ اگر شما را به تیم ملی ایران دعوت کنند؟

این را من برای اولین بار است که می‌شنوم. چنین چیزی را نمی‌دانستم...

...البته این مشکل بیشتر برای زندی پیش آمد. او هم راست‌اش یک مقدار به خاطر مصدومیت‌های بدموقع بدشانس بود. در مورد دژاگه یا بازیکنان دیگر کمتر بود.

او که بعدش اصلاً به انگلستان رفت.

بله به فولام.

در این مورد راست‌اش اصلاً فکر هم نکرده‌ام. چون هنوز در موقعیت‌اش هم قرار نگرفته‌ام. نه کسی به من زنگ زده چون تماس دیگری در کار بوده. حتی اگر به آن نقطه هم برسم، خیلی راحت نمی‌شود به آن پرداخت. چون برای هر بازیکنی وضعیت فرق می‌کند.

بله، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان و علی کریمی هم این موقعیت را داشتند. سال‌ها در بوندس‌لیگا و تیم ملی بازی کردند. و مشکل حادی در نهایت برایشان پیش نیامد.

کریمی و دایی و هاشمیان که در بایرن بودن و تازه برای آنها خیلی باید سخت‌تر بوده باشد.

یک هافبک یا یک گلزن را مربی شاید راحت‌تر عوض کند و از بازیکنان جدیدی را جای آنها در ترکیب قرار دهد. اما برای در مورد دروازه‌بان قضیه فرق می‌کند و مربی به این راحتی دیگر دروازه‌بان اصلی را عوض نمی‌کند. برای یک دروازه‌بان جدید سخت‌تر است که اعتماد مربی را جلب کند. فکر می‌کنید می‌توانید با دروازه‌بانان فعلی تیم ملی رقابت کنید؟ شما بازی رحمتی را که مقابل کره دیدید. فکر می‌کنید اگر دعوت شوید، می‌توانید در رقابت با او برنده شوید؟

اوه ! خیلی سخت می‌شود گفت. چون من که او را نمی‌شناسم. تمرینات‌اش را هم نمی‌بینم و نمی‌توانم در مورد توانمندی او قضاوت دقیقی داشته باشم. فقط می‌توان در تمرین تشخیص داد. اما من در کل از رقابت کردن نمی‌ترسم. در براون‌شوایگ هم همین موقعیت را داشتم و اول نیمکت‌نشین بودم. اما نمی‌شود گفت چه کسی بهتر است. این مربی است که در تمرین می‌بیند و تشخیص می‌دهد چه بازیکنانی بهترند.

جهان ورزش
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها