کد خبر: ۹۱۵۲۱
زمان انتشار: ۱۸:۵۷     ۱۷ آبان ۱۳۹۱
معاون وزیرخارجه چین:
معاون وزیر خارجه چین در امور کشورهای آسیای غربی و آفریقای شمالی در دیدار با خبرنگاران تاکید کرد که جهان در برابر پرونده هسته ای ایران هیچ راهی جز گفتگو نباید در پیش بگیرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به چین، شای جان معاون وزیر خارجه چین در حوزه منطقه آسیای غربی و شمال آفریقا ظهر امروز و یک روز مانده به آغاز هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست کشورش با هیئت خبرنگاران از کشورهای این دو منطقه دیدار کرد.

وی در این دیدار درباره موضوعات مختلفی به ویژه اقتصاد چین از گذشته تا امروز سخن گفت و تاکید کرد که برنامه های آینده کشورش در راستای تقویت قدرت اقتصادی چین در مسیر رفاه اجتماعی است.

"شای جان" از برخی چالش های پیش روی اقتصاد این کشور نام برد و تاکید کرد که مسئولان چینی به دنبال حل این مسایل هستند.

به گفته شای جان در برنامه های اقتصادی چین همواره برقراری ارتباط خوب با کشورهای آسیای غربی و شمال آفریقا تعریف شده و ارتقای این روابط نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر خارجه چین با اشاره به تحولاتی که در 2 سال اخیر در این دو منطقه رخ داده است، بیان کرد: گرچه ما تحولات و تغییرات کشورهای واقع در این مناطق را رصد می کنیم ولی این تغییرات تاثیری در روابط مان با آنها نداشته است. مثلا در تونس و مصر تغییرات اساسی رخ داد ولی ما با آقای مرسی نیز مذاکره و دیدار داشته و توانسته ایم روابط خود را حفظ کنیم.

شای جان با تاکید بر اینکه در روابط بین الملل همواره باید به حقوق ملت ها و دولت ها احترام گذاشت، گفت: تغییرات در کشورها باید بر اساس گفتگو باشد نه قدرت نظامی. همچنین کشورها باید قواعد بین المللی را رعایت کرده و در امور یکدیگر دخالت نکنند.

به گفته وی، در تحلیل و عمل در حوزه کشورهای منطقه آسیای غربی و آفریقای شمالی باید همواره فلسطین را در نظر داشت و بدون در نظر گرفتن این کشور نمی توان مسایل این مناطق را بررسی کرد.

این مقام سیاسی چینی رویکرد کشورش درباره فلسطین را برقراری صلح و آرامش و به رسمیت شناخته شدن حق مردم این سرزمین دانست. همچنین درباره جنگ داخلی در سوریه نیز اعلام کرد که کشورش از برقراری صلح و گفتگوی بین طرفین حمایت می کند.

معاون وزیر خارجه چین درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نیز گفت: جهان هیچ راهی جز گفتگو با ایران ندارد و مساله هسته ای ایران جز از راه گفتگوی طرفین نباید حل شود.

وی در بخش پایانی صحبت هایش از خبرنگاران خواست که تصویری واقعی از کشورهای یکدیگر ارائه کنند، چراکه رسانه های غربی تاکنون چهره ای منفی از کشورهای آسیایی و آفریقایی ارائه داده اند.

به اعتقاد وی تنها در صورت داشتن رسانه های قوی می توانیم صدای خود را به گوش جهانیان برسانیم.

شای جان در پایان گفت: در حال حاضر خبرنگاران زیادی از کشورهایی مانند ایران، ترکیه، مغرب و ... در شهر پکن مشغول به فعالیت هستند و امیدواریم تبادل خبرنگار بین چین و دیگر کشورها تقویت شود. همچنین لازم است اشاره کنم که بعد از برپایی هجدهمین کنگره حزب کمونیست و روی کار آمدن مسئولان جدید سیاست خارجی چین تغییر نخواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها