کد خبر: ۹۱۳۵۲
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۱۷ آبان ۱۳۹۱

مدیر جشنواره «جیلاوا» جمهوری چک، شب گذشته در نشست معرفی جشنواره «جیلاوا» گفت: حمایت از «فیلمسازان زندانی در ایران» از دلایل سفرش به تهران بوده است.

در این نشست که پانزدهم آبان‌ماه در سینما فلسطین برگزار شد شفیع‌ آقامحمدیان، ‌ رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مسئولین جشنواره و تنی چند از فیلمسازان و اصحاب رسانه حضور داشتند. تنها واکنش به این اظهارات صحبتهای حسین «سلطان محمدی» مجری نشست بود که پس از پایان برنامه، از روی برگه‌ای که به دست وی رسید، از قول شفیع آقامحمدیان عنوان کرد: «‌هیچ فیلمساز ایرانی در حال حاضر در زندان به سر نمی‌برد.»

«مارک هورکا»، دبیر فستیوال مستند «جیلاوا» است که به دعوت ششمین دوره جشنواره بین المللی سینما حقیقت در ایران حضور دارد.

پانزدهمین دوره جشنواره «جیلاوا» آبان سال گذشته با شعار «جعفر پناهی را‌‌ رها کنید» در شهری تاریخی به همین نام درجمهوری چک برگزار شده بود.

به گزارش نسیم مدیر روابط عمومی جشنواره سینما حقیقت در این خصوص گفت: برای دعوت «مارک هورکا» استعلام لازم از وزارت خارجه و سایر نهاد‌ها صورت گرفته و بحث نشست دیروز تنها معرفی جشنواره «جیلاوا» به عنوان جشنواره مستند تجربی و خلاق بوده است.

شهنام صفاجو ضمن عدم رد این اتفاق، چنین موضوعاتی را حاشیه‌ای و فاقد اهمیت عنوان می‌نماید و می‌افزاید: من نشنیدم که ایشان چنین صحبتی کند. بحث نشست دیروز هم معرفی جشنواره جیلاوا به عنوان جشنواره خلاقانه بوده است و ایشان برای معرفی آن دعوت شده است. درباره سابقه سال گذشته جشنواره جیلاوا باید از دوستان بخش بین‌الملل سوال شود.

تاکنون اظهار نظر دیگری از مسئولین جشنواره در این مورد منتشر نشده است اما از سوی دیگر برخی از مسئولین جشنواره سینما حقیقت درج عبارت «جعفر پناهی را آزاد کنید» بر روی پوستر سال گذشته جشنواره «جیلاوا» را رد می‌کنند. این در حالیست که با گذشت یک سال هنوز پوستر، مطالب و گزارش‌های مرتبط با این اتفاق در پایگاه خبری این جشنواره قابل رویت است و عبارت «release jafar panahi» روی پوستر جشنواره خودنمایی می‌کند.

به گزارش تریبون مستضعفین، جالب اینکه مصاحبه مارک هورکا با پایگاه فارسی زبان رادیو آزادی روی این سایت وجود دارد که گفته بود: «دربرنامه‌های هنری دیگر مانند نمایشگاه‌های عکس نیز این مسئله مطرح شده است ولی من خواستم برای جعفر پناهی اینکار را در یک جشنواره فیلم بکنم. ممکن است برگزاری جشنواره با این شعار تاثیر زیادی بر تعیین وضعیت این فیلمساز ایرانی نداشته باشد اما این کوچکترین حرکت در این راه به حساب می‌آید»

در این میان نکته‌ای که به نظر می‌رسد این است که اگر در کنار استعلام از وزارت خارجه، مسئولین ذی ربط، حتی به زبان فارسی یک جستجوی ساده اینترنتی درباره این جشنواره و دبیر آن، انجام داده بودند شاهد این نبودیم که یک بیگانه که سابقه رسمی و علنی حمایت از مجرمین و محکومین دستگاه قضایی در فتنه ۸۸ را دارد، بخواهد از تریبون جشنواره جمهوری اسلامی ایران علیه آن صحبت کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها