کد خبر: ۹۰۸۶۴
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۱۵ آبان ۱۳۹۱
ندای انقلاب: بنیاد امور بیماری های خاص که با هدف حمایت از بیماران خاص تاسیس شده در فصلنامه اش اقدام به تبلیغ غذاهای فست فود کرده است.

به گزارش "ندای انقلاب" بيماريهاي خاص به جمعي از بيماريها اطلاق مي‌شود كه صعب‌العلاج بوده و قابل درمان نمي‌باشند و لازم است بيماران تا آخر عمر تحت مراقبتهاي خاص قرار گيرند و ضرورت دارد اين بيماران به طور مستمر تحت درمان قرار داشته باشند .

هزينه‌هاي درمان اين بيماري‌ها معمولا بسيار گران بوده و اغلب خانواده‌ها با درآمد متوسط و حتي بالاتر را در تامين هزينه‌هاي درماني مستاصل مي‌نمايد .

لذا تاكنون وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي بيماري‌هاي تالاسمي ، هموفيلي ، نارسايي مزمن كليه ،دياليز و MS را به عنوان بيماريهاي خاص در نظر گرفته است .

گفته مي شود كه متاسفانه در حال حاضر افراد زيادي به اين بیماری ها مبتلا هستند .

یکی از عواملی که در تشدید بیماری های خاص نقش دارد ؟

فست فود(fast food)



غذای فوری عنوانی می باشد برای غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده می‌ شوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر از فست فودهای رایج هستند. فست فود در مورد غذاهای خانگی به کار نمی‌رود. بلکه بیش تر اشاره به غذاهایی می‌کند که در رستوران‌ها تهیه می‌شوند نیاز به سرخ کردن اکثرفست فودها، استفاده بیش از حد سس‌های چرب و استفاده کمتر از سبزیجات منجر به چاقی، کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح، ناراحتی‌های گوارشی و در نهایت بیماری‌های قلبی عروقی درافراد می‌شود مصرف طولانی مدت فست فودها مجموعه‌ای از مشکلات را به دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن وارد می‌کند و برنامه غذایی نامناسب یکی ازعوامل مهم در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است که سبب تغییرات در چرب می‌شود و در ابتلا به تصلب شرائین و بیماری‌های قلبی عروقی نقش بسیار مهمی‌ ایفا می‌کند.
به گفته یک پزشک متخصص داخلی مصرف فراوان غذاهای آماده یا "فست فود" با تامین نکردن مواد مورد نیاز بدن، سن ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.
دکتر "کیوان الچیان" عضو جامعه پزشکان متخصصین داخلی گفت پوکی استخوان بیماری است که معمولا در دهه‌های چهارم و پنجم زندگی بروز می‌کند ولی مصرف بی‌رویه غذاهای آماده و مواد غذایی فاقد ویتامین مورد نیاز بدن باعث شده این بیماری در دهه دوم و سوم زندگی هم مشاهده شود.
وی با اشاره به تغییر در نوع تغذیه و ذائقه مردم گفت در نتیجه این تغییر ذائقه از طرفداران غذاهایی همچون انواع خورش سبزیجات، کرفس، بامیه یا قارچ کم شده و به مصرف‌کنندگان انواع فست فودها افزوده شده است.
دکتر الچیان اضافه‌کرد که مواد نگهدارنده یی که درانواع سوسیس و کالباس و سایر فست فودها به کار برده می‌شود همراه بانمک و فلفل و چربی به کار رفته در آنها می‌تواند مشکلات جدی برای دستگاه گوارش و همچنین کلیه ایجاد کند.

با توجه به مسائل گفته شده و علاقه زیاد مردم به فست فودها و تبلیغات وسیعی که در این زمینه در کشور صورت می گیرد و همچنین موضوع مهم بیماری های خاص که از گذشته تا به حال مورد توجه جامعه پزشکی بوده است باعث شد تا در زمان دولت آقای هاشمی بنیادی به عنوان بنیاد امور بیماری های خاص با ریاست خانم فاطمه هاشمی تاسیس گردد.

تاریخچه بنیاد امور بیمار های خاص در ایران

بنياد امور بيماریهاى خاص به عنوان يك نهاد مردمى و غيردولتى فعاليت خود را با پيشنهاد، حمايت و مساعدت حضرت آيت ا... هاشمى رفسنجانى از ۱۸ ارديبهشت ماه ۱۳۷۵ به منظور ساماندهى و ارتقاى وضعيت بيماريهاى خاص در زمينه هاى مختلف درمانى، دارويى، آموزشى، پيشگيرى، اجتماعى و... آغاز نموده است. از آنجا كه متولى امر درمان در كشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى است و سياست‌هاى بهداشتى و درمانى توسط اين وزارتخانه تدوين مى شود، بنياد امور بيماریهاى خاص به عنوان يك سازمان غيردولتى با بهره گيرى از كمك هاى مردمى در جهت بهبود وضعيت بيماریهاى خاص تلاش مى نمايد. بودجه و منابع موردنيازفعاليت ها و برنامه هاى بنياد امور بيماريهاى خاص عمدتا از طريق كمك هاى افراد حقيقى و حقوقى و نهادهاى دولتى و غيردولتى تامين مى شود. بنياد امور بيماريهاى خاص در قالب چهار معاونت اجرايى، فرهنگی و ارتباطات، آموزشى- پژوهشى، ادارى – مالى و همچنین مدیریت آمار و اطلاع رسانى سازماندهى شده است. در كنار سازمان اجرايى بنياد امور بيماريهاى خاص كميته هاى تخصصى نيز با حضور پزشكان و متخصصان رشته هاى مختلف به منظور بررسى مسايل آموزشى، پژهشى و درمانى بيماران خاص در حوزه معاونت آموزشى – پژوهشى تشكيل شده است.
ریاست این مجموعه از همان ابتدای تاسیس به عهده دختر بزرگ اقای هاشمی ، خانم فاطمه هاشمی واگذار شد.

همانگونه که توضیح داده شد بنياد امور بيماریهاى خاص به عنوان يك سازمان غيردولتى با بهره گيرى از كمك هاى مردمى در جهت بهبود وضعيت بيماریهاى خاص و اطلاع سانی درست در این زمینه تلاش مى نمايد.
این بنیاد در کشور فصلنامه ایی با مسئولیت خانم فاطمه هشمی و سردبیری جناب اقای دکتر باقر لاریجانی منتشر می نماید که در این فصلنامه به موضوعاتی از قبیل موضوعات اجتماعی ، سلامت ، بین الملل ، و فرهنگی در زمینه بیماری های خاص اشاره دارد .



ولی موضوع جالبی که در این فصلنامه جلب توجه می کند و بسیار با اهمیت است و با توجه به تفاسیر گفته شده از بیماری های خاص و عوامل تشدید این بیماری ها این است که بنیادی که در این زمینه فعالیت می کند و اینگونه گسترده پایگاه اطلاع رسانی دارد ، و فصلنامه منتشر می کند در فصلنامه اش تبلیغاتی به چشم می خورد که در واقع زیر سئوال بردن کار خودش است .



همانگونه که در عکس مشاهده می فرمایید در فصلنامه شماره ۴۰ این بنیاد ، که  تاسیس گردیده تا اطلاع رسانی مفیدی در این زمینه داشته باشد تبلیغ فست فودی شده که خودش یکی از عوامل اصلی در تشدید بیماری های خاص است .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها