کد خبر: ۹۰۸۲۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۱۵ آبان ۱۳۹۱
به اعتقاد يك كارشناس مسائل سياسي اصلاح طلبان در انتخابات حاضر مي‌شوند.

محمد حسين صفار هرندي در گفت‌وگو با رجانيوز تصريح كرد: اصلاح‌طلبان بايد بخشي از گناهي را كه در اثر آلوده شدن به جريان فتنه بر دوششان بار شده است زمين بگذارند و طبيعي است كه بار گناه نميتواند هميشه بر دوش كسي باشد و مي تواند با استغفار و توبه از آن دست بشويد و وارد يك دور جديد شود.

وي با بيان اينكه مقصود از استغفار توبه سياسي نه از توبهاي كه مقبول درگاه حضرت حق است، افزود: خود اين آقايان اصلاح طلب ادبياتي داشتند و ميگفتند كسي كه مرتد سياسي شود، داراي چنين مشخصاتي است، حالا ارتداد از نگاه مردم اتفاق افتاد و هيچ شاخصي هم برايش مهم تر از اين نيست كه كسي نان روابط و ساختار دروني نظام را بخورد اما حليم بيگانه را هم بزند و يك پيوندي با آن طرف برقرار كند.

وزير ارشاد دولت نهم تاكيد كرد: در طول دوران انقلاب چنين اتفاقي ناگواري كه در داستان فتنه اتفاق افتاد نداشتيم، بنابراين اصلاح طلبان موظفند كه اين شبهه را مرتفع كنند.

صفار هرندي با بيان اينكه ما معتقديم در اصلاح طلبان آدم هاي صالح و سالم هستند، اظهار داشت: مردم ما  اصلاحات را به عنوان يك جرياني غير قابل انكار به رسميت مي‌شناسند اما چون آن شائبه فتنه پيش آمد الان بايد اين مسئله روشن شود كه اين اصلاح طلب اصلاح طلب متحد فتنه است يا بريء از آن.

وي با تاكيد بر اينكه اين برائت بايد به شكلي براي مردم اثبات شود، گفت: اصلاح طلبان براي سفيد كردن خودشان آمدهاند اما همين طور نميشود، بالاخره بايد ماده سفيد كننده هم داشته باشند و آن صادقانه ابراز كردن فاصله ميان خودشان و جريان فتنه است.

اين كارشناس مسائل سياسي اذعان داشت: بايد رويت مردم گواهي بدهد كه آقاي خاتمي يا هر كسي كه متهم به هم دستي با جريان فتنه است، در آن فتنه نقشي نداشته است، اما مادام كه در ذهن جامعه اين جا افتاده و نشانههايي دارند كه آقاي خاتمي مشوق جريان حاضر در وسط ميدان فتنه است، جامعه به اين راحتيها نميتواند آنها را بپذيرد.

صفار هرندي در عين حال خاطرنشان كرد: البته من نميگويم كه خاتمي مشابه موسوي و كروبي بود اما ذهن جامعه رفتار ايشان را اين گونه پذيرفته كه مشوق بوده و جاهايي كاملا متحد با آن جريان عمل كرده است.

وي با بيان اينكه آن چه كه در مورد آقاي خاتمي مفيد بود، اين بود كه ايشان به سكوت خودش ادامه دهد، اظهار داشت: اين سكوت ميتوانست موجب سر به راه شدن و تاديب بسياري از كساني شود كه با الگو قرار دادن او وارد فتنه شدند، اگرچه در برخي از موارد هم آقاي خاتمي هم همين طور عمل كرده بود.

به گفته اين روزنامه نگار عناصر تندروتري كه خط از بيرون ميگيرند در حال گذاشتن پوست خربزه زير پاي خاتمي هستند كه دو مرتبه مسيري را طي كند كه خود در جلسات محرمانه و داخلي‌شان معمولا آن خط را ملامت كرده و گفته كه ما را به اين سمت هول دادهاند و ما نبايد به آن سمت مي‌رفتيم.

وزير ارشاد دولت نهم گفت: رفتاري كه آقاي خاتمي الان مرتكب ميشود به واسطه وسوسه شدني است كه در اثر بعضي كدهايي كه در فضاي داخلي يا بين المللي دريافت ميكند، كدهايي كه آنها را دوباره وسوسه مي‌كند براي انجام آن كارها و اين براي‌ ايشان مضر است.

صفار هرندي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به سوالي درباره روند تصويب قانون انتخابات با بيان اينكه اصل تجديد نظر در قانون انتخابات بد نيست و نمي توان آن را زير سوال برد، تصريح كرد: در مورد قانون انتخابات از گذشته هاي دور مواردي بود كه انتظار مي رفت درباره آن يك تجديد نظرهايي صورت بگيرد.

وي ادامه داد: ساده ترين اين موارد موضوع دانش و سن و سال آن فردي است كه مي خواهد وارد اين عرصه شود و بالاخره كسي كه سن و سالش به قدري است كه ديگر حوصله‌اش را از دست داده است، نمي تواند وارد اين عرصه شود.

وزير ارشاد دولت نهم با يادآوري يك نمونه از موارد اصلاح قانون انتخابات اظهار داشت: در مورد رسيدن به اينكه مثلا يك نفر مصداق رجل سياسي است يا خير اين راه دارد، يك روش هماني است كه در جهان معمول است مثلا در فرانسه 500 نفر از شخصيت‌هاي برجسته بايد تاييد كنند كه اين آدم در حد و اندازه كانديداي رياست جمهوري است.

وي با بيان اينكه يك بخشي از اين تداركات براي اين است كه بوي قدرت از دائره محدودي خارج نشود، افزود: يك بخشي از آن هم كه مورد قبول است قاعده گذاري است كه هركسي خواست نتواند وارد اين دور شود بايد اين را از خواسته ها وسلايق يك جمع محدود بيرون برد.

صفار هرندي اين موضوع را كمك به شوراي نگهبان دانست و گفت: چرا شوراي نگهبان بايد اينقدر محدود باشد كه همه از اين طرف و آن طرف بگويند كه اين شورا حذف ميكند، خب اين بار را به دوش جمع بزرگتري بيندازند.

اين كارشناس مسائل سياسي در عين حال تصريح كرد: اينكه ترتيبي كه آقايان براي اصلاح انتخاب كردند درست است يا نه بنده هم سليقه ام اينگونه نيست، ولي اصل تدارك آن را نبايد بد بدانيم و در نهايت هم خود شواري نگهبان است كه بايد قضاوت كند كه اين ورودها درست بوده يا نه.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها