کد خبر: ۸۹۷۱
زمان انتشار: ۰۱:۳۳     ۱۷ بهمن ۱۳۸۹
حسنی مبارک در واکنش به اعتراضهای مردمی از جایگاه ریاست حزب حاکم مصر استعفا داد.

به گزارش جهان، این کناره گیری در حالی صورت گرفته است که مردم مصر دیروز جمعه در میدان تحریر مصر کناره گیری فوری مبارک را به عنوان مهمترین مطالبه خود مطرح کرده بودند.

همچنین قرار است فردا نیز تجمع میلیونی مردم مصر برگزار شود.

از سوی دیگر منابع خبری عصر امروز گزارش دادند در پي اعتراضات مردم مصر عليه دولت حاكم بر اين كشور، دولت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا روز شنبه با ارائه پيشنهادي به مبارك، كناره‌ گيري فوري وي از قدرت را با هدف تسهيل امور براي واگذاري قدرت به دولت انتقالي خواستار شده بود. 

شبكه تلويزيوني فرانس ۲۴ بر اساس پيشنهاد آمريكا، دولت انتقالي مصر به سرپرستي عمر سليمان معاون رئيس جمهوري مصر با حمايت ارتش اين كشور تشكيل خواهد شد. 

ساعت 20:40
"جمال " فرزند "حسني مبارك " ديكتاتور مصر اعلام كرد كه از سمت دبير كل كميته سياسي حزب حاكم "دموكراتيك ملي " اين كشور استعفا داده است. 

بنا بر اين گزارش فارس، "حسام بدرواي " عضو ارشد اين حزب و نماينده پارلمان مصر قرار است با حفظ سمت، تصدي رياست حزب دموكراتيك ملي را برعهده گيرد. 

همچنین معاون سردبير روزنامه الانوار تصريح كرد: يك ساعت قبل حسني مبارك از رياست حزب ملي (حاكم) استعفا داد و پسرش جمال مبارك نيز از رياست دفتر اين حزب نيز كناره‌گيري كرد. محمد البرادعي جانشين آنان شد. 

ساعت 21:21
خبرنگار اعزامی بی بی سی به قاهره در صفحه توییتر خود از قول یک دانشجوی مصری حاضر در میدان تحریر و در واکنش به تغییرات در کادر رهبری حزب حاکم مصر نوشت: "ما می خواهیم از شر سرطان خلاص شویم، به ما آسپرین می دهند!"

ساعت 21:29
فارس به نقل از الجزيره نوشت: انتشار خبر كناره گيري حسني مبارك از سمت رياست حزب حاكم دموكراتيك ملي سبب اعتراض بيشتر مردم حاضر درميدان التحرير در قاهره شد. 
بنابر اين گزارش، مردم با سر دادن شعارهايي كناره گيري مبارك از رياست حزب حاكم ملي را ناكافي دانسته، و خواستار استعفاي وي از مقام رياست جمهوري شدند. 

ساعت21:48
بي.بي.سي و آسوشيتد پرس در خبري فوري كناره گيري حسني مبارك حزب حاكم دموكراتيك ملي را تكذيب كرده اند. 
به گزارش فارس، ازسوي ديگر خبرگزاري هاي العربيه و الجزيره اين خبر را تاييد كرده اند. 

ساعت21:53
وایزنر، فرستاده ویژه آمریکا در مصر پس از کناره گیری مبارک از ریاست حزب حاکم مصر گفت: "به عقیده من تداوم رهبری پرزیدنت مبارک حیاتی است، این فرصتی است برای او تا میراث خوبی از خود به جا بگذارد".
بی بی سی در ادامه سخنان وایزنر آورده است:اکنون لازم است برای چگونگی قدم بعدی به نوعی اجماع دست پیدا کنیم. رئیس جمهوری مصر باید در قدرت بماند تا تغییرات را رهبری کند.

ساعت 22:29
تلويزيون دولتي مصر گزارش هاي اوليه را كه در مورد كناره گيري خود حسني مبارك از رهبري حزب حاكم منتشر شده بود رد كرده و گفته است كه او هنوز رهبر حزب دموكراتيك ملي است و استعفاي اعضاي دفتر سياسي را پذيرفته و اعضاي جديد را هم خود منصوب كرده است.

ساعت22:33
الجزیره گزارش داد : تانکهای ارتش مصر برای ورود به میدان التحریر از سمت میدان عبدالمنعم آماده می شوند. 
هزاران نفر از تظاهرات کنندگان برای مقابله با هر گونه تلاش ارتش برای تخلیه این میدان از افراد معترض وارد التحریر شده اند. 
ساعاتی پیش یکی از فرماندهان ارتش مصر با ورود به میدان التحریر از معترضان خواسته بود با ترک میدان به اعتراضات خود پایان دهند که با مخالفت قاطع جوانان پرشوری روبرو شد که تاکید می کردند : تا مبارک نرود، ما هم صحنه را ترک نخواهیم کرد. 

ساعت 22:35
محمد البرادعی در واکنش به اظهارات مداخله جویانه فرستاده دولت آمریکا که خواستار ادامه حکومت مبارک شده است، تاکید کرد : هیچ کس نمی تواند در برابر اراده مردم مصر و جوانان آن مقاومت کند. 
به گزارش مهر محمد البرادعی تاکید کرد : ما باز هم تاکید می کنیم خواسته ما واضح و شفاف است، مبارک باید برود. 
رئیس جنبش ملی تغییر مصر در واکنش به تغییرات نمادین در حزب حاکم و اظهارات مداخله جویانه فرستاده اوباما به قاهره که خواستار ادامه حکومت مبارک شده است، گفت : تلاشها برای دور زدن انقلاب مردم مصر و به شکست کشاندن آن بی فایده است و راهی که مردم در پیش گرفته اند، بدون بازگشت است. 


ساعت 22:43
کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی دوپهلو گفت: "جوانان در خاورمیانه به حق انتظار دارند که دولت هایی تواناتر، مسئول تر و صادق تر داشته باشند... وضع موجود قابل تداوم نیست و دوستان ما در منطقه باید گام های اصولی بردارند تا نظرات شهروندان به حساب آید، حقوق آنها رعایت شود و به اشتیاق آنها پاسخ داده شود".
پیش از کلینتون ، ویزنر نماینده ویژه آمریکا در مصر از تداوم ریاست جمهوری مبارک استقبال کرد که این موضع گیری با واکنش تند مردم مواجه شد.به نظر می رسد موضع گیری کلینتون نوعی سرپوش گذاشتن بر سخنان وایزنر باشد.

ساعت 23:41
خبرگزاری فرانسه از یک مقام آمریکایی نقل کرد:سخن آقای ویزنر در مورد نقش مبارک در آینده مصر، نظر شخصی او بوده است. وزارت امور خارجه آمریکا هنوز حاضر به اظهارنظر در مورد سخنان آقای ویزنر نشده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها