کد خبر: ۸۹۴۰۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۳     ۰۸ آبان ۱۳۹۱
مسابقات لیگ برتر فوتبال بانوان در شرایطی در ساعات اولیه صبح برگزار می شود که به نظر می رسد چنین زمانی برای برگزاری ورزشی مانند فوتبال به هیچ وجه معمول نیست و نمی توان نمونه زمان بندی این مسابقات را در کشور دومی جستجو کرد!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نظر می رسد این بار هم بانوان با توجه به شرایط متفاوتی که در استان های خود دارند، ناگزیرند که مسابقات خود را بر خلاف عرف این رشته ورزشی به هنگام صبح برگزار کنند. این درشرایطی است که برخی از مربیان برگزاری این مسابقات را در این زمان مناسب نمی‌دانند و می‌گویند که فدراسیون تصمیم گرفته در چنین ساعتی مسابقات برگزار شود. از سوی دیگر برخی دیگر از مربیان لیگ هم با این که بیشتر تمایل دارند مسابقات بعدازظهر برگزار شود اما محدودیت‌های استان و همچنین همراه نبودن هیات فوتبال استان با برنامه‌های تیم‌های بانوان را دلیلی برای الزام برگزاری این رقابت ها هنگام صبح عنوان می‌کنند.

سمیه کبیری سرمربی تیم فوتبال بانوان سرخ‌پوشان گرگان که یکی از مخالفان برگزاری مسابقات هنگام صبح است، دراین باره به ایسنا می گوید: برگزاری مسابقه‌های فوتبال در ساعت 10 صبح موضوع معمولی نیست اما در سه چهار سال گذشته که لیگ برتر برگزار می‌شود این مسابقه‌ها در این زمان برگزار شده و فدراسیون اعلام کرده که چنین زمانی براساس مقررات است.

وی ادامه می دهد: پیش از این هم با برگزاری این مسابقات در صبح با مشکلاتی روبرو بودیم به طور مثال در یکی از بازی‌ها مهمان تیم بوشهر بودیم و مجبور شدیم در دمای 40 درجه صبح مسابقه خود را برگزار کنیم. آن زمان هرچقدر به فدراسیون التماس کردیم که مسابقه با تاخیر برگزار شود، موافقت نشد و به همین دلیل برخی از بازیکنان ما گرما زده شده بودند.

دیدار تیم‌های فوتبال استقلال‌ و پاس همدان در لیگ برتر بانوان

کبیری با بیان این که فدراسیون می‌خواهد مسابقات لیگ تحت هر شرایطی برگزار شود تاکید می کند: متاسفانه فدارسیون به کیفیت برگزاری این مسابقات توجهی ندارد . فکر می کنم اگر رقابت ها ساعت11 به بعد باشد، وضعیت بهتر خواهد شد. به نظر می رسد که همیشه مردان تافته جدا بافته‌ای هستند و هر چیز خوبی که وجود داشته باشد برای ورزشکاران مرد است. شاید تنها زمانی که پیک کاری در آن وجود ندارد، اول صبح باشد که آن را به بانوان داده‌اند.

مریم جهان نجاتی، سرمربی تیم فولاد نوردکوه سیرجان کرمان هم که برگزاری مسابقات فوتبال بانوان را در بعداز ظهر مطلوب تر می داند، مشکل نداشتن زمین دراین زمان را علت برگزاری این رقابت ها در صبح عنوان می کند و می گوید: در تمام دنیا تیم‌های فوتبال بعدازظهر مسابقه‌های خود را برگزار می‌کنند چون صبح‌ها بازیکنان از لحاظ فیزیولوژیکی آمادگی خوبی را ندارند، اما با توجه به اینکه بسیاری از شهرها با مشکل گرفتن زمین روبه‌رو هستند و در بعدازظهر زمین فوتبالی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد در نتیجه چاره‌ای جز برگزاری این مسابقه‌ها در صبح نیست.

وی ادامه می دهد: اگر ساعتی به غیر از 10 صبح برای ما در نظر گرفته شود بهترین حالت است، اما چنین امکانی وجود ندارد و ما‌ه‌هاست که حتی بازیکنان ما به دلیل نداشتن زمین تمرین در بعدازظهر، حتی تمرینات خود را صبح‌ها انجام می دهند. اگر بخواهیم مسابقات خود را بعدازظهر برگزار کنیم باید به هیات فوتبال استان پول بپردازیم که چنین امکانی را نداریم و ممکن است همین زمین فوتبالی که صبح‌ها در اختیارمان هست را هم از دست بدهیم. فکر می کنم که فدراسیون فوتبال به خاطر مشکلات تیم‌ها تصمیم گرفته که مسابقه‌ها را در این ساعت برگزار کند.

بیان خانزادپور سرمربی تیم کرد کردستان هم معتقد است که برگزاری لیگ در بعدازظهر تاثیر بهتری بر روی تیم ها دارد، او می گوید: ساعت برگزاری مسابقه‌ها را فدراسیون فوتبال اعلام کرده است این در شرایطی که ما در سال‌های گذشته هم پیشنهاد داده بودیم که مسابقه‌ها در بعدازظهر برگزار شود اما چنین اقدامی صورت نگرفت. فکر می کنم اگر لیگ برتر فوتبال بانوان ساعت 5 بعدازظهر به بعد باشد، ورزشکاران توانایی بیشتری را دارند .اکثر بازیکنان هنگام صبح بدن‌های آماده‌ای ندارند و حتی از نظر پزشکی هم معمولا ورزش بعدازظهر بیشتر جواب می‌دهد اما در هر حال شرایطی به گونه‌ای است که لیگ فوتبال بانوان در صبح برگزار می‌شود.

مرضیه جعفری سرمربی تیم شهرداری بم کرمان، برگزاری این مسابقات را در نوبت صبح به خصوص در فصل سرما بسیار دشوار توصیف می کند و به ایسنا می گوید: از لحاظ علمی منطقی نیست که فوتبال هنگام صبح برگزار شود، اما با توجه به اینکه بیشتر بازی‌های لیگ مردان بعدازظهر است به همین دلیل مسابقه‌های بانوان صبح برگزار می‌شود و تنها تیم ملوان بندر انزلی است که بازی‌های خود را ساعت 2 بعدازظهر انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: تیم بم کرمان بابت اینکه مسابقه‌های فوتبال خود را بعدازظهر انجام دهد مشکلی ندارد چون نگاه مطلوبی نیست به ورزش بانوان در بم وجود دارد و حتی می‌توانم بگویم که اولویت در این شهرستان با خانم‌هاست.

دیدار تیم‌های فوتبال استقلال‌ و پاس همدان - لیگ برتر بانوان

نرگس احمدی ،‌سرمربی تیم دلوارکشتی جنوب بوشهر درباره‌ی این موضوع معتقد است: برگزاری مسابقه‌های فوتبال بانوان ساعت 10 صبح موضوع عرفی نیست چون بدن ورزشکار هنوز خواب است. به هر حال هیچ حمایتی از بانوان صورت نمی‌گیرد و ساعتی که برای دیگران کارایی ندارد، برای بانوان مد نظر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این که تیمش با شرایط آب و هوایی بوشهر کنار آمده اند اما تیم های میهمان برایشان سخت است که در درجه دمای این شهر به خصوص در تابستان در صبح مسابقه بدهند،‌ ادامه می دهد: با توجه به درجه دمای بوشهر بخصوص در فصل تابستان برگزاری مسابقه‌ها در ساعت 10 صبح بسیار وحشتناک است . ما درباره برگزاری این مسابقات در صبح به فدراسیون اعتراض کردیم اما فدراسیون عنوان کرد که برنامه‌ریزی بر این اساس است که مسابقه‌ها در ساعت 10 صبح برگزار شود و تنها تیم ملوان بندرانزلی مسابقه خود را ساعت 2 بعدازظهر برگزار می‌کند.

نسیم صادقی که سرمربیگری تیم پاس همدان را برعهده دارد،‌ هم با برگزاری این مسابقات در صبح مخالف است و به ایسنا می گوید: اگر مسابقه‌ها در بعدازظهر برگزار شود مطلوب‌تر است. البته ممکن است تیم میزبان لطمه چندانی از این موضوع نبیند اما تیمی که مهمان است، باید صبح زود به استادیوم برود. این در شرایطی است که احتمال اینکه استادیوم بیرون از شهر باشد و یا فاصله زیادی با خوابگاه داشته باشد هم وجود دارد در نتیجه ممکن است بازیکنان قبل از آنکه گرم شوند، مسابقه خود را آغاز کنند. حتی در مواقعی پیش آمده که بازیکنی بدون خوردن صبحانه در زمین حاضر شده است. در صورتی که باید یک ورزشکار دو سه ساعت قبل از آغاز مسابقه خود تغذیه داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: هر چقدر به سمت فصل سرما می‌رویم شرایط برای ما سخت‌تر می‌شود. به طوری که در مواقعی حتی یک نیمه از بازی گذشته اما بازیکنان ما هنوز گرم نشده‌اند. البته ما درخواستی از فدراسیون مبنی بر تغییر ساعات بازی نداشته‌ایم اما اگر قرار باشد نظرسنجی درباره‌ی این مساله صورت گیرد، موافق این موضوع هستیم که بازی‌های تیم فوتبال بانوان به بعدازظهر موکول شود.

صادقی درباره این که آیا زمین و امکانات لازم برای برگزاری مسابقات در بعدازظهر برای تیم های بانوان مهیا است؟ گفت: بالاخره تیم‌های بانوان در لیگ برتر بازی می‌کنند و در دسته یک و دو نیستند که بگوییم زمین‌هایی که در اختیار آن‌هاست امکانات لازم را ندارد یا فاقد نورافکن باشند. به طور مثال زمینی که در اختیار ما است، همان زمینی است که تیم مردان در آن بازی می‌کند و هیچ مشکلی نداریم.

دیدار تیم‌های فوتبال استقلال‌ و پاس همدان - لیگ برتر بانوان

اما مینا آراسته‌نژاد، سرمربی تیم فوتبال بانوان پالایشگاه گاز ایلام یکی دیگر از مربیان مخالف برگزاری مسابقات فوتبال بانوان در بعدازظهر است،او به ایسنا اظهار می‌کند: فکر می کنم که برگزاری مسابقات ساعت 10 صبح برای تیم‌ها خوب است چون بعدازظهرها استادیوم برای تیم‌های مردان است و مقدور نیست که بتوانیم بازی‌های خود را در چنین زمانی انجام دهیم.

وی ادامه می‌دهد: البته تنها تیم ملوان بندرانزلی با هماهنگی فدراسیون بازی‌های خود را ساعت 2 بعدازظهر برگزار می‌کند که فدراسیون هم به سختی اجازه چنین کاری را به این تیم داده است. به هرحال ما حدود پنج سال است که مسابقات خود را به هنگام صبح برگزار می‌کنیم و بازیکنان هم با چنین شرایطی کنار آمده‌اند و حتی تمرینات تیم‌ها در این ساعات انجام می‌شود.

آراسته‌نژاد با تاکید بر اینکه مشکلی در رابطه با برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال بانوان در ساعت 10 صبح نداریم، در عین حال تصریح می‌کند: اگر مسابقات ساعت 4 بعدازظهر انجام شود، شرایط مطلوب‌تر خواهد بود اما چنین موضوعی در استان ما امکان پذیر نیست و بسیار سخت است چون تعصبات خاصی در رابطه با این موضوع وجود دارد، نمی توانیم مسابقات خود را بعدازظهر برگزار کنیم.

به گزارش ایسنا، مریم ایراندوست سرمربی تیم ملوان بندرانزلی هم اظهار می کند: برگزاری مسابقه فوتبال در ساعت 10 صبح علمی نیست چون بدن ورزشکار هنوز خواب است. این در شرایطی است که برای لیگ فوتبال بانوان بازیکنان باید ساعت 9 صبح در زمین باشند در نتیجه باید 7 صبح صبحانه بخورند، به همین دلیل شرایط سیستماتیک بدن آن‌ها به هم می‌ریزد. فکر می کنم که بهترین زمان برای فوتبال دو تا 4 بعدازظهر است که همین شرایط برای تیم‌های مردان وجود دارد.

ایراندوست افزود: البته در رابطه با زمانبندی مسابقات فدراسیون فوتبال مقصر نیست، چون متاسفانه تیم‌هایی که در لیگ حاضر هستند، شرایط برگزاری مسابقه در این ساعت‌ها را ندارند و مسوولان استان‌ها در این ساعات زمین را در اختیار تیم‌های بانوان قرار نمی‌دهند.

وی در پاسخ به ملوان بندرانزلی تنها تیمی است که در بعدازظهر مسابقات خود را برگزار می‌کند،می‌گوید: خوشبختانه به هنگام صبح ملوان بندرانزلی زمینی را در اختیار ندارد به همین دلیل مسابقات ساعت 2 بعدازظهر برگزار می‌شود. در شهر ما این ورزش به صورت حرفه‌ای است و هیچ تفاوتی بین تیم‌های مردان و زنان وجود ندارد البته فدراسیون عنوان کرده بود که برخی تیم‌ها از برگزاری مسابقات ما در بعدازظهر معترض هستند، اما ما هم طی نامه‌ای اعلام کردیم که تنها یک ساعت می توانیم زمان مسابقات خود را عقب بکشیم، چون هنگام صبح زمین خالی در اختیار نداریم.

دیدار تیم‌های فوتبال بانوان فولاد نورد کوه سیرجان و شهرداری ارومیه

ایراندوست ادامه می دهد: تمام مربیان لیگ برتر حداقل دارای مدرک B مربیگری هستند و در کلاس‌های حرفه‌ای آنها عنوان شده که برگزاری مسابقات در چنین زمانی حرفه‌ای و علمی نیست. آرزو می‌کنم که این تیم‌ها بتوانند مسوولان استان‌های خود را متقاعد کنند تا بازی‌های آنها هم در بعدازظهر برگزار شود و شاهد شرایطی استاندارد برای لیگ برتر فوتبال بانوان باشیم.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که اغلب مربیان تیم های لیگ از برگزاری مسابقات لیگ فوتبال بانوان در صبح انتقاد دارند و اعلام می کنند که فدراسیون این زمان را برای برگزاری این رقابت ها تعیین کرده است، مسوول کمیته مسابقات فوتبال بانوان عنوان می کند که فدراسیون خود پیشنهاد برگزاری این رقابت ها را در بعدازظهر داده است و این تیم ها هستند که شرایط برگزاری این رقابت ها در این ساعت ندارند!

فاطمه علیپور به ایسنا می گوید: فدراسیون فوتبال با توجه به شرایط تیم‌های بانوان چنین زمانی را برای برگزاری مسابقات اعلام کرده است، چون بسیاری از تیم‌ها عنوان کرده بودند نمی‌توانند بعدازظهر زمینی را در اختیار داشته باشند. حتی در جلسه قرعه‌کشی لیگ امسال پیشنهاد دادیم که امسال مسابقات لیگ هنگام بعدازظهر برگزار شود اما نماینده تیم‌های حاضر اعتراض کردند و گفتند که نور کافی یا زمین مناسبی برای برگزاری مسابقات در هنگام بعدازظهر ندارند یا اینکه امکان آوردن داور در این ساعات وجود ندارد حتی می توانم بگویم که از جمله از معترضان این جلسه هم دو تیم کرمانی بودند.

وی ادامه می دهد: تنها تیم ملوان بندرانزلی مسابقات خود را ساعت 2 بعدازظهر برگزار می‌کند که دلیل آن هم نداشتن زمین در ساعت10 صبح است. البته با صحبت‌هایی مبنی بر اینکه خانم ایراندوست سرمربی تیم ملی است و به همین دلیل به تیم او اجازه داده شده که مسابقات خود را در بعدازظهر برگزار کند، از سوی برخی ها مطرح شد به همین دلیل فدراسیون هم اعلام کرد که این تیم باید از این پس رقابت‌های خود را همچون سایر تیم ها برگزار کند.

علیپور خاطرنشان می کند: می‌توانم بگویم که از 12 تیم حاضر در لیگ برتر، حدود 8 تیم با برگزاری این مسابقات در هنگام بعدازظهر مشکل داشتند، به همین دلیل فدراسیون هم این زمان را برای مسابقات اعلام کرد. فدراسیون معتقد است که برگزاری مسابقات لیگ به هنگام صبح، وهی منزل و می‌توان در آن بازنگری کرد هرچند تیم‌های بانوان چنین شرایطی ندارند.

دیدار تیم‌های فوتبال بانوان فولاد نورد کوه سیرجان و شهرداری ارومیه

به گزارش ایسنا، درحالی که دلایل متعددی برای برگزاری این رقابت ها در صبح عنوان می شود و حتی به نظر می رسد که مسوولان امر هم از روی ناچاری چنین زمانی را انتخاب کرده اند که کارشناسان هم با مربیان لیگ هم نظر هستند.

دکتر مرتضی بهرامی نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت بدنی شهید رجایی معتقد است که، در تمام دنیا مسابقات لیگ برتر فوتبال بعد از ظهر برگزار می‌شود، برگزاری این رقابت‌ها هنگام صبح توصیه نمی‌شود چون برای انجام فعالیت‌های مانند فوتبال که ورزشکار باید 90 دقیقه در زمین بدود، بدن وی باید در شرایط خواب نباشد. اما هنگام صبح هماهنگی بین نیازهای فوتبال و فیزیولوژیکی بدن وجود ندارد و این زمان برای اجرای رقابت سنگینی همچون فوتبال مناسب نیست.

بهرامی نژاد به ایسنا می‌گوید: با کاهش عملکرد در کارایی ورزشکار، سطح کیفی مسابقات نیز تنزل پیدا می‌کند و بدن فوتبالیست شادابی لازم را برای 90 دقیقه دویدن در زمین بازی را ندارد در نتیجه‌ دچار کشیدگی و یا پارگی تاندون پا می‌شود. برخی از ورزشکاران هنگام صبح از آمادگی جسمانی پایین‌تری برخوردارند و شرایط بدنی خوبی را برای شرکت در رقابت سنگینی چون فوتبال ندارند، لذا احتمال آسیب دیدگی‌ آنها هنگام صبح پیش از بعد از ظهر است، بنابراین برگزاری رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان در زمان صبح از نظر علمی منطقی نیست و سبب کاهش سطح کیفی فوتبال می‌شود.

همچنین دکتر امیرحسین براتی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت بدنی شهید رجایی هم هر چند معتقد است که از نظر علمی این مسئله اثبات نشده که ورزشکار هنگام صبح می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد یا بعدازظهر اما تاکید می کند: ورزش در صبح به موضوع سیستم و شرایط بدنی ورزشکار بستگی دارد. چون احتمال دارد ورزشکاری از نظر تغذیه، خواب و مسائل روانی در شرایط خوبی باشد، اما سیستم عملکرد وی فقط در زمان بعدازظهر جواب دهد نه هنگام صبح و یا بر عکس.

به گزارش ایسنا، این بار هم شرایط برای برگزاری مسابقات فوتبال برخلاف فوتبال آقایان آنقدرها هم با روال معمول و استاندارد کاری ندارد و باز هم محدودیت ها و کاستی هاست که برای ورزش بانوان تصمیم گیری می کند. این بار نه مسوولان ، نه مربیان و نه کارشناسان با برگزاری لیگ بانوان در صبح موافق نیستند اما انگار باز هم چاره ای نیست جز آن که شرایط را پذیرفت و به این جمله بسنده کرد که کاری نمی توان کرد. آیا واقعا راهکاری نیست؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها