کد خبر: ۸۹۲۵۱
زمان انتشار: ۱۹:۵۱     ۰۷ آبان ۱۳۹۱
نماینده امریکا: سفر هیات آلمانی موجب تیرگی روابط آلمان و امریکا می‌شود/

انتشار خبر سفر هیات پارلمان  اروپا به ایران که با اعلام درخواست این هیات صورت گرفته بود، هرچند موجی خبری را به راه انداخت، ولی به نظر می‌رسد با فشار لابی قوی صهیونیسم در اروپا لغو شده است، فشاری که به صورت علنی از سوی یکی از شاخه‌های این لابی در اروپا مطرح شد و به موضع گیری چند مقام اسرائیلی هم منتهی شد.

به گزارش رجانیوز، هر چند اروپا تلاش کرد لغو این سفر را به بهانه‌هایی از قبیل عدم صدور ویزا از سوی ایران ربط دهد، اما سفر هیات پارلمانی کشور اروپایی آلمان یک روز بعد از لغو سفر هیات اروپایی، نشان داد که ایران محدودیتی در پذیرش هیات‌های پارلمانی نداشته و لغو سفر اروپایی‌ها، به دلیل فشار سنگین لابی صهیونیسم در این منطقه بوده است.
 
در همین رابطه نشریه‌ آلمانی هندس بلات آنلاین، با انتشار گزارشی به سفر هیات پارلمانی کشورش به ایران پرداخته و از مخالفت‌های حیرت انگیز صورت گرفته با این سفر پرده برداشته است. هندلس پلات آنلاین می‌نویسد: 
 
 می گویند هركس كه به سفری می رود، می تواند از آن تعریف‌های زیادی بكند. بیژن جیرسرایی نماینده پارلمان فدرال از حزب دموكرات آزاد بر خلاف آن، باید تعریف زیادی از سفری بكند كه هنوز چمدانش را برای دست زدن به آن نبسته است. این سیاستمدار حزب لیبرال رییس گروه پارلمانی ایران و آلمان است و قصد دارد آنطور كه دفترش به هندلس بلات اطلاع داده است، از 27 اكتبر تا دوم نوامبر 2012 راهی ایران شود. 
 
دو نماینده دیگر نیز این نماینده پارلمان را در این سفر به خاورمیانه همراهی می‌كنند: توماس فایست از حزب دموكرات مسیحی و آنگلیكا گراف از حزب سوسیال دموكرات. هدف از این سفر تعمیق تماس‌های دوجانبه با پارلمان‌های بین‌المللی و در این مورد خاص مجلس ایران اعلام شده است. به گفته جیرسرایی در مذاكراتی كه در ایران انجام می شود، مسایل فرهنگی و مربوط به حقوق بشر هم مطرح می گردند. 
 
با در نظر گرفتن تلاش‌های دولت فدرال و جامعه بین‌المللی در زمینه جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران، به نظر می‌رسد که این دیدار به تیرگی دیپلماتیك روابط بین برلین و امریكا منجر شود. این سفر از هم اكنون در واشنگتن سر و صدای زیادی به پا كرده است. سناتورهای امریكایی بن كاردین و جین شاهین كه هر دو از حزب دموكرات هستند در گفتگو با هندلس‌بلات طرح سفر به ایران را شدیداً مورد انتقاد قرار دادند. كاردین گفته است دیدار این هیات پیام های غلطی را به سمت حکومت ایران می فرستد. شاهین نیز از این اقدام برآشفته شده است. او به هندلس‌بلات آنلاین گفته است هدف جامعه بین‌المللی باید آن باشد كه تهران را با اعمال فشار به سر میز مذاكره باز گرداند. «یك دیدار رسمی در این موقعیت غیرسازنده است و تلاش‌های مشترك برای خاتمه دادن به جاه طلبی‌های هسته ای ایران را خنثی می‌كند». در آلمان هم صدای انتقاد بلند شده است: دیتر گراومان، رییس شورای مركزی یهودیان در آلمان به هندلس‌بلات آنلاین گفت: این سفر «به نحو انزجارآوری غلط» است. دیدار از نظامی كه اسراییل را علناً به نابودی تهدید می‌كند «نشانه به شدت مشمئزكننده‌ای از انحراف سیاسی و اخلاقی است». 
 
به نظر می رسد در ایران به سفر هیات آلمانی امیدهایی بسته اند كه با بحث بر سر حقوق بشر و گفتگو در موسسه باستانشناسی آلمان (مواردی كه جیرسرایی بدان اشاره می‌كند) تفاوت های بسیار دارند. كشوری كه با تحریم‌های بین‌المللی تحت فشار قرار گرفته است ظاهراً امیدوار است كه با دیدار این گروه از جنبه اقتصادی بهره‌برداری كند. 
 
یك خبرگزاری دولتی ایران گزارش داد كه علاوه بر ملاقات با رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان یك سفر دو روزه به شهر اصفهان هم در نظر گرفته شده است كه طی آن یك شركت خودروسازی ایرانی مورد بازدید قرار خواهد گرفت.
وحید وحدت حق، دانشمند علوم سیاسی در آلمان و كارشناس امور ایران نسبت به انگیزه‌های واقعی جیرسرایی ابراز تردید می‌كند. او در گفتگو با هندلس‌بلات آنلاین گفت خوشحالی ایران از این دیدار انسان را به فكر می‌اندازد. «ایران می‌خواهد مناسبات تجاری خود را به حال عادی در آورد». به گفته او بعید نیست كه تهران بخواهد آلمان به عنوان شریك تجاری قدیمی خود را با ارائه جذابیت های مالی دوباره به سمت خویش بكشد. وحدت حق گفت: «برای موسسات آلمانی شركت در صنعت خودروسازی ایران یك معامله میلیاردی است». علاوه بر این جای تردید است كه این هیات برای دیالوگ درباره حقوق بشر مخاطب مناسبی را انتخاب كرده باشد. 
 
در برنامه ملاقات های جیرسرایی، دیداری هم با معاون پیشین وزیر خارجه محمد لاریجانی در نظر گرفته شده است كه در این فاصله ریاست كمیسیون حقوق بشر ایران را برعهده دارد. نام لاریجانی در این اواخر با توجیهاتش از هولوكاست مطرح شده بود. او همچنین همجنس‌بازی را یك «بیماری» خوانده و ازدواج یك زوج همجنس را «غیراخلاقی» توصیف كرده است. 
 
برای گراومان هدف این هیات چیز مسخره ای به نظر می‌رسد. او در گفتگو با هندلس‌بلات آنلاین گفت: اخیراً سازمان ملل تعداد زیاد موارد اعدام، نابسامانی اوضاع زنان، همجنس‌بازان و اقلیت های قومی و مذهبی در ایران را مورد نكوهش قرار داده است. گراومان گفت: «احزاب و مجلس فدرال باید نمایندگانی را كه یك چنین سفری را بدون نیت خیر و بدون احساس تعهد انجام می‌دهند، سریعاً مورد مواخذه قرار دهند». حتی خود هیات هم نسبت به عاقلانه بودن این سفر تردید دارد. آنگلیكا گراف به هندلس‌بلات آنلاین گفت: «قطعاً این خطر وجود دارد كه این دیدار مورد سوء استفاده نیروهای غیردموكراتیك واقع شود.» اما این سیاستمدار حزب سوسیال دموكرات گفت كه در برنامه سفر خود تغییری نمی دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها