کد خبر: ۸۸۹۳۰
زمان انتشار: ۱۴:۰۴     ۰۶ آبان ۱۳۹۱
حالت سوم نیز این است که ادعای شرکت تولید کننده مبنی بر کسب گواهی استاندارد درست است ولی برغم این تاییدیه ، در عمل اتوبوس استاندارد نیست که در این صورت ، باید پای موسسه استاندارد را به میان کشید.
عصرایران - در پی حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان بروجنی که منجر به کشته شدن 26 نفر شد ، پلیس راه ، یکی از مقصران حادثه را شرکت سازنده اتوبوس اعلام کرد.

سرهنگ محمدرضا مهماندار فرمانده پلیس‌راه کشور دراین باره اعلام کرد: یکی از علل حادثه ،  عدم رعایت نظامات دولتی از سوی شرکت سازنده اتوبوس اسکانیا است که به علت ضعف ستون‌های اتصال سقف با بدنه اتوبوس بیشترین علت ضربات وارده به سر و گردن مسافران در این بخش بوده است.

با توجه به این موضوع ، انتظار می رود تولید این اتوبوس تا رفع عیب به حالت تعلیق در آید و نیز اتوبوس های موجود برای رفع این عیب مرگبار فراخوان شوند.
با این حال ، مسوولان شرکت عقاب افشان که اتوبوس های اسکانیا را در ایران تولید می کنند ، گزارش پلیس را رد و بر استاندارد بودن محصول خود تاکید دارند.

 مدیر صادرات شرکت عقاب‌افشان که اتوبوس‌های مسافری را روی شاسی‌های اسکانیا تولید می‌کند، در واکنش به اعلام ضعف ستون‌های اتوبوس به‌عنوان عامل کشته شدن دانش‌آموزان کاروان راهیان نور به خبرنگار عصرایران می گوید: این شرکت تولید خودروی استاندارد را وظیفه خود می‌داند و بر این اساس، همه اتوبوس‌های تولید ما از استاندارد اجباری برخوردارند.

 محمود غلامی با بیان این‌که این اتوبوس شش سال است که در سبد محصولات عقاب افشان قرار دارد و تاکنون سه‌هزار دستگاه از آن تولید شده است، می افزاید: سالانه میلیون‌ها نفر از ایرانیان با این خودرو سفر می‌کنند و هیچ مشکلی نیز برای آنان پیش نمی‌آید.

غلامی با تأکید بر این‌که اسکلت اتوبوس اسکانیا از نظر جرم، ابعاد، سازه و... از تأییدیه استاندارد ایران و نیز مهندسان اسکانیا برخوردار است، مقصر اصلی این حادثه را راننده اتوبوس می داند و می گوید: وزن شاسی و محورهای این اتوبوس نزدیک به 8 تن است که با  وزن بقیه قسمت‌ها، مسافران و بار به حدود 10 تن می‌رسد و با توجه به سرعت 114 تا 120 کیلومتر در ساعت آن که در هنگام فرود روی سقف داشته، متأسفانه چنین عواقبی ناگزیر بوده است.

وی با بیان این‌که اتوبوس نه برای کله‌معلق زدن است و نه خودروی زرهی که سقف و ستونش بیش از این تحمل وزن و سرعت به هنگام واژگونی داشته باشد، می گوید: عکس‌های واژگونی لندکروز وزیر راه نیز مؤید همین نکته است و در آن حادثه نیز با این‌که لندکروز از ایمن‌ترین خودروهای جهان است، تنها ایربک مانع از تلفات جانی شد.

حال با توجه به سخنان این مسوول در شرکت تولید کننده اتوبوس اسکانیا در ایران ، باید گفت قضیه از سه حال خارج نیست:

-  پلیس در گزارش خود سازنده اتوبوس را به ناحق مقصر دانسته است که انتظار می رود گزارش خود را اصلاح نماید.

- گزارش پلیس کارشناسی شده است و اتویوس مذکور ، ایمنی لازم را نداشته که در این فرض ادامه تولید این اتوبوس به شیوه کنونی ، مترادف با مرگ احتمالی هموطنان دیگرمان است و باید تعلیق شود.

- حالت سوم نیز این است که ادعای شرکت تولید کننده مبنی بر کسب گواهی استاندارد درست است ولی برغم این تاییدیه ، در عمل اتوبوس استاندارد نیست که در این صورت ، باید پای موسسه استاندارد را به میان کشید و از مسوولان آن به طور جدی توضیح خواست و برخورد قانونی کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
جریان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
سلام
با توجه به فرم ساخت اتوبوس ها و جاده های ایران این حوادث محتمله.شکل اصلی این اتوبوس ها مثل بنز های قدیم دارای 2 سکو و 1 راهرو وسط است اما اطاق سازی های خ خاورام کل صندلی ها را در اورده و کف اتوبوس را چند ورق صاف قرار میدن تا برای جاسازی و حمل بار فضا بیشتر و نظافت اسانتر شود. مشاهده من برای 15 سال پیشه اما احتمال میدم خود کارخانجات داخلی این بدعت را بشکل فابریک در اورده باشن.
اما با توجه به فرم این اتوبوس ها اگر دقت شود بیش از 4 قسمت از ماشین اهن و صندلی و موتور و قسمت صندلی به بالا تا سقف شیشه ای و دارای چند ستون ضعیف میباشد و چون مسافت ها و جاده های ما با کشور های چون هلند و غیره فرق میکند ضعف سقف و ستون موجب پرس معکوس میشود در هالی که بخاطر خورشید معمولا پرده ها کشیده و شیشه ها بلا استفاده میباشد .
بهتر است قسمت زیر پا کمی سبکتر و شیشه ها کوچکتر و ستون ها تقویت شود .طراحی ان مختص ایران شود .
------------
حدود 15 سال پیش ماهواره ترکیه تصادفات دانشجوئی با این اتوبوس ها را بشکل دیگری نشان میداد دادگاهای زیاد بخاطر استفاده نکردن از چکش شیشه شکن و گرفتاری در اتش سوزی .
خدا صبر دهد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها