کد خبر: ۸۸۰۹۶
زمان انتشار: ۱۲:۱۳     ۰۲ آبان ۱۳۹۱
معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه از تماس و ارتباط با جهات ذیربط و کشورهای صاحب‌نفوذ برای رهایی ۴۸ زائر ایرانی ربوده‌شده در سوریه خبر داد.

حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه در گفت‌وگو با  فارس، در خصوص وضعیت 48 زائر ایرانی ربوده شده در سوریه و اظهارات شیبانی سفیر ایران در دمشق درباره مذاکره با گروگانگیران در این زمینه، اظهار داشت: همانطور که آقای شیبانی نیز عنوان کرد و ما تجربه حداقل سه رهایی عزیزان دربند در سوریه و همچنین در لیبی را داشتیم، این تجارب مورد استفاده قرار گرفته و ما با ارتباط از یک سو با دولت سوریه و از سوی دیگر با جهات مختلف ذیربط و کشورهای صاحب نفوذ و تأثیر، به صورت جدی و مستمر در حال پیگیری رهایی این افراد هستیم.

وی با یادآوری این نکته که جنس این گونه کارها به نحوی نیست که تا قبل از حصول نتیجه بتوان جزئیات آن را در رسانه‌ها بیان کرد، خاطرنشان کرد: ولی مردم آثار این تلاش‌ها را به خوبی می‌بینند.

معاون وزیر خارجه با اشاره به اولتیماتومی که از سوی گروگانگیران در قبال زائران ایرانی اعلام شد، گفت: علی‌رغم این اولتیماتوم، تاکنون اقدامی علیه این افراد صورت نگرفته است.

قشقاوی با اشاره به تماس‌های علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه با نخست‌وزیر قطر و همتایان خود در سوریه و ترکیه و همچنین مصاحبه شیخ حمد با الجزیره و تداوم اقدامات از سوی سوریه و ترکیه، اظهار داشت: همه اینها این امیدواری را می‌دهد که انشاءالله این افراد به سلامت به آغوش خانواده و میهن اسلامی باز خواهند گشت.

وی به جزئیات تماس ایران با گروگانگیران در این خصوص اشاره‌ای نکرد و در عین حال گفت: ما با ‌هر کسی که می‌تواند در رهایی این عزیزان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ما کمک کند، در ارتباط هستیم.

*14 ایرانی بازداشت شده در عربستان

معاون وزیر خارجه در خصوص 14 ایرانی که اخیراً در آب‌های نزدیک عربستان دستگیر شدند، اظهار داشت: وزارت خارجه عربستان به سفارت ما در ریاض اعلام کرد که افراد بازداشت شده متهم به عبور غیرمجاز هستند و حتی عنوان شد که احتمال داشته قصد سفر به کشور ثالثی را داشته باشند. ما به محض دریافت خبر، بررسی خود را راجع به صحت و سقم و جزئیات آن آغاز کردیم.

قشقاوی اضافه کرد: انشاءالله در صورت رسیدن به نتیجه، آن را اعلام خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه با اشاره به اعدام تعدادی از اتباع ایرانی در عربستان خاطرنشان کرد: بعد از این حادثه تلخ و به دنبال مذاکرات با مقامات عربستان و همکاری خوب سفارتخانه‌ این کشور در تهران و همچنین پیگیری‌های سفارت ما در ریاض و چند دیدار من با سفیر عربستان، روند همکاری کنسولی و اجرای کنوانسیون‌های کنسولی به صورتی بهتر از قبل در حال انجام است.

*سفر ۲ هفته پیش مدیرکل کنسولی به عربستان/ملاقات با زندانیان ایرانی

وی اضافه کرد: در پی این اقدامات، دولت عربستان با سفر هیئت کنسولی ما موافقت کرد و دو هفته پیش این سفر انجام شد و میرفخار مدیرکل کنسولی وزارت خارجه از زندان دمام و الاحصاء بازدید و با زندانیان ایرانی ملاقات و در جریان وضعیت آنها قرار گرفت.

معاون کنسولی وزارت خارجه با بیان اینکه زندان ویژگی خاص خود را دارد، یادآور شد: اما در مجموع برخورد مطلوب‌تری با زندانیان ایرانی صورت می‌گیرد. وزارت کشور عربستان همکاری خوبی در این زمینه صورت داد و میرفخار ملاقات مثبتی با مقامات این وزارتخانه و همچنین وزارت خارجه عربستان داشت و مقرر شد مذاکرات کنسولی در آینده استمرار داشته باشد.

قشقاوی افزود: توافق شد که در صورت درخواست خانواده زندانیان ایرانی در عربستان، امکان صدور ویزا و دیدار با زندانیان برای آنها فراهم شود و این اقدامی مثبت از طرف سعودی بود.

وی با بیان اینکه ما باید به رایزنی‌ها در این زمینه ادامه دهیم، اظهار داشت: ما و عربستان عضو کنوانسیون حقوق کنسولی و موظف به اجرای آن هستیم.

معاون وزیر خارجه درباره تعداد زندانیان ایرانی در عربستان با ذکر این نکته که زندانیان و خانواده آنها تمایل ندارند که آمار دقیق و نوع اتهام آنها را عنوان کنیم، اظهار داشت: ما به این خاطر که نمی‌توانیم پاسخ صریحی به رسانه‌ها بدهیم، عذرخواهی می‌کنیم. این خواست ما نیست، بلکه این خواست زندانیان و خانواده‌هایشان است.

وی در عین حال گفت: غیر از آماری که اخیراً عنوان شد، (14 نفر) کمتر از 40 زندانی ایرانی با اتهامات مختلف در زندان‌های عربستان به سر می‌برند. امیدواریم بر اساس یک پروسه قضایی عادلانه و منطبق با کنوانسیون‌های شناخته شده بین‌المللی، با این افراد برخورد شود.

*سمینار داخلی در وزارت خارجه برای بررسی تسهیلات متقابل ویزایی با عراق

قشقاوی در خصوص اخبار مطرح شده مبنی بر لغو روادید برای زوار ایرانی عتبات عالیات، از برگزاری سمینار داخلی در وزارت خارجه با حضور دانایی‌فر سفیر ایران در بغداد، سرکنسول‌های جمهوری اسلامی در عراق و ارگان‌های ذیربط امروز (سه‌شبنه) در وزارت خارجه خبر داد و موضوع جلسه را بررسی تسهیلات متقابل ویزایی برای سهل، آسان و گسترده شدن رفت و آمد اتباع دو کشور د‌ر آینده عنوان کرد و در عین حال گفت که تاکنون خبری از سوی مقامات عراقی در رابطه با لغو ویزا دریافت نکرده است. 

وی عنوان کرد: آهنگ حرکت دو وزارتخانه توسعه سفر بین اتباع دو کشور است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها