کد خبر: ۸۷۹۵۳
زمان انتشار: ۰۱:۰۴     ۰۲ آبان ۱۳۹۱
ديدار تيم ملي ايران و كره جنوبي با يك نتيجه خوب براي ما به پايان رسيد، اما در ماراتن رقابت هاي مقدماتي جام جهاني زماني مي توانيم گليم خود را از آب بيرون بكشيم كه نقاط مثبت را تقويت و نقاط منفي را برطرف سازيم
تيم ملي فوتبال كشورمان درحساس ترين ديدار مرحله رفت رقابت هاي مقدماتي جام جهاني 2014 موفق شد با يك گل كره جنوبي را شكست دهد. حلاوت اين پيروزي زماني دو چندان مي شود كه بدانيم اين برد پس از 10 نفره شدن ايران بدست آمد؛ درست دقايقي پس از اخراج مسعود شجاعي كه كسب تساوي نيز براي تيم ملي نتيجه بدي محسوب نمي شد، تك گل پيروزي بخش ايران به ثمر رسيد.
حالا پس از گذشت يك هفته از اين بازي حساس، مي توان تحليل واقع بينانه تري نسبت به اتفاقات اين ديدار و عملكرد فني داشت.
بالا رفتن سرعت انتقال توپ از خط دفاع به حمله
اگر بخواهيم به نقاط قوت تيم ملي در بازي با كره جنوبي اشاره كنيم، بدون ترديد اولين نكته اي كه توجه اهالي فوتبال را به سوي خود جلب مي كند؛ بالا رفتن سرعت انتقال توپ بازيكنان تيم ملي بود. در اين بازي آن هم با تمام حساسيت هايي كه داشت سرعت انتقال توپ از دفاع به حمله بهتر از بازي هاي قبل بود. شايد علت بهتر شدن اين موضوع را هم بتوان به بازي كردن فوتباليستي چون قوچان نژاد ارتباط داد. اين مهاجم برخلاف مهاجمان ليگ برتر به خوبي با اصول جايگيري آشنا بود و به همين دليل با رسيدن توپ به هافبك هاي تيم ملي به خوبي خود را در فضاهاي خالي قرار مي داد و آنها اين فرصت را داشتند با يك پاس طولي وي را صاحب توپ كنند. در چند بازي گذشته زماني كه توپ به هافبك هاي تيم ملي (از جمله نكونام يا نوري) مي رسيد، آنها نمي دانستند كه بايد به چه كسي پاس بدهند. انصاري فر و يا قاضي هرگز نتوانستند يا نخواستند فضاهاي خالي را پيدا كنند و از هافبك هاي خود توپ بگيرند. زماني كه اين اتفاق رخ مي داد نكونام يا هر هافبك ديگري مجبور مي شد پس از دريافت توپ، تازه دنبال پيدا كردن يار خودي باشد و اين گونه كلي از سرعت تغيير حالت تيم از دفاعي به تهاجمي گرفته مي شد.
برنامه داشتن روي ضربات شروع مجدد
از زمان آمدن كي روش به فوتبال ايران، در استفاده از ضربات شروع مجدد صاحب برنامه شده ايم. اين نكته اي است كه تا به امروز هيچ كار شناسي به آن اشاره نكرده است. شما چند بار اخير تيم ملي را تماشا كنيد تا متوجه شويد روي ضربات ايستگاهي به چند گل رسيده ايم ! در مرحله قبلي مسابقات مقدماتي جام جهاني يكي دو بازي سيد جلال و هادي عقيلي موفق به گلزني شدند و در اين مرحله نيز جواد نكونام روي يك ضربه شروع مجدد دروازه كره جنوبي را باز كرد.
استعداديابي فوق العاده
كي روش
سرمربي پرتغالي تيم ملي يك استعدادياب فوق العاده است؛ نمايش قابل قبول دژاگه و قوچان نژاد تاييد كننده اين ادعاست. او كه مدعي است برخي از ستاره هاي پيشين منچستر به واسطه چشم تيزبين او به دنياي فوتبال معرفي شدند يك بار ديگر هنر انتخاب بازيكن خوب را اين بار در فوتبال ايران به نمايش گذاشت. اما با مطرح كردن اين موضوع قصد داريم به يك نتيجه گيري بزرگ برسيم و آن هم اينكه مربي اي با ديد كارلوس كي روش هرگز چشم خود را به روي استعدادهاي واقعي ليگ نمي بندد. به عبارت ديگر امكان ندارد فوتباليست خوبي در ليگ باشد و به كار تيم ملي هم بيايد اما كي روش به او بي توجهي كند. مربي پرتغالي تيم ملي قطعا تا به امروز استعدادي در ليگ نديده كه بازيكن تازه اي در تيم ملي به ميدان نمي رود.
نبود سازماندهي تيمي
اما قطعا اين تمام فاكتورهاي مثبت تيم ملي در بازي با كره جنوبي نبود، ضريب جنگندگي بازيكنان ما علي الخصوص پس از اخراج شجاعي بالا رفته بود كه بايد به آن هم اشاره شود. البته در كنار تمام اينها بايد به نقاط ضعف تيم ملي نيز توجه كرد و اين نكته را در نظرداشت كه با بدست آمدن يك پيروزي، همه چيز را ايده آل تصور نكنيم. تيم ملي در بازي با كره ضعف هايي نيز داشت كه به برخي از آنها اشاره خواهيم كرد. نخستين مشكل تيم ملي كه اتفاقا سالهاست گريبان فوتبال ما را گرفته «نبود سازماندهي تيمي» بود.
در تشريح اين موضوع بايد يك مثال زد؛ شما تصور كنيد توپ در سمت چپ زمين است و مدافعان آن را در اختيار آندرانيك تيموريان به عنوان هافبك دفاعي تيم ملي قرار مي دهند. زماني كه سازمان تيمي ما رعايت شود بايد خسرو حيدري از سمت راست خط دفاعي استارت بزند و خط طول زمين را طي كند. ساير هافبك هاي وسط روي دست آندو باز شوند. از سوي ديگر مهاجمان تيم ملي نيز بايد خود را در فضاي خالي خط دفاعي حريف قرار دهند. زماني كه تمام اين دستورات تاكتيكي مو به مو انجام شود، مشخص مي شود كه تيم ما «سازماندهي مناسبي» دارد. اما اين اتفاقات هرگز در بازي با كره جنوبي رخ نداد؛ اگر فيلم بازي را مجددا تماشا كنيد متوجه مي شويد كه در برخي اوقات به واسطه رعايت نشدن« سازماندهي تيمي» هافبك هاي تيم ملي مجبور مي شدند رو به عقب و با مدافعان مركزي يا مهدي رحمتي بازي كنند.
«كوچ» ضعيف سرمربي
تيم ملي
قدرت هدايت سرمربي پرتغالي تيم ملي به اندازه «ديد فوتبالي اش» قوي نيست؛ اين را مي توان از تركيب ابتدايي تيم ملي و تعويض هاي كارلوس كي روش دريافت. با گذشت چند روز از آن پيروزي بزرگ، هنوز فيكس بازي كردن محمد نوري قابل هضم نيست. شايد بهتر بود به جاي نوري از يك بازيكن طراح و تكنيكي ديگر مثل علي كريمي استفاده كرد و يا اينكه در بازي با كره و در همان نيمه نخست مشخص بود جاي شجاعي در سمت چپ زمين نيست اما كي روش آنقدر روي استفاده از «شجاعي عصبي» اصرار ورزيد كه در نهايت حكم اخراج او توسط داور سنگاپوري صادر گرديد. حتي تعويض قوچان نژاد با خلعتبري نيز جاي بحث داشت؛ سرمربي تيم ملي اگر به دنبال حفظ نتيجه بود- كه صد البته بود- بايد يك بازيكن فيزيكي را به زمين مي فرستاد نه «خلعتبري تركه اي» را.
مشكلات عديده
در كار دفاعي
تيم ملي در كارهاي دفاعي با مشكلات عديده اي روبروست. زماني كه در بازي با كره سه خطر صد در صد گل، آن هم به يك شكل روي دروازه ما حادث مي شود، مشخص است كه ما در كار دفاعي با مشكل روبرو هستيم. البته مشكل داشتن در كار دفاعي را نبايد به ضعف خط دفاعي ارتباط داد، زيرا در بازي با كره هر چهار مدافع ما (حسيني، منتظري، پولادي و حيدري) نمايش قابل قبول داشتند اما كار دفاعي ما ايرادات زيادي داشت. كره اي ها با اطلاع از ضعف هميشگي رحمتي در خروج از دروازه حساب ويژه اي روي ضربات ايستگاهي و ارسال از جناحين باز كرده بودند. زماني كه ضربات ايستگاهي آنها روي دروازه، رحمتي ارسال مي شد 2 يا 3 بازيكن با دروازه بان ما به روي هوا بلند مي شدند و دو بازيكن ديگر پشت سرشان منتظر توپ هاي برگشتي يا ريباند بودند. اتفاقا اين تاكتيك به واسطه بي توجهي سرمربي تيم ملي خطرساز نيز شد و چند بار دروازه ما تا مرز فروريختن پيش رفت.
شناخت دقيق از فوتبال آماتور ما
ديدار تيم ملي ايران و كره جنوبي با يك نتيجه خوب براي ما به پايان رسيد، اما در ماراتن رقابت هاي مقدماتي جام جهاني زماني مي توانيم گليم خود را از آب بيرون بكشيم كه نقاط مثبت را تقويت و نقاط منفي را برطرف سازيم.تيم ملي يك ديدار حساس ديگر برابر ازبكستان پيش رو دارد؛ ديداري كه پيروزي در آن ما را به حضور در جام جهاني 2014 بيشتر اميدوار مي كند. كي روش در تازه ترين صحبت هاي خود مدعي شده كه ازبكستان قوي ترين تيم گروه و بازي كردن با اين تيم به شدت دشوار است. اين اظهار نظر هر چند از واقعيت تا حدودي فاصله دارد اما نشان دهنده شناخت دقيق مرد پرتغالي از فوتبال ايران است. او كه به آماتور بودن فوتبال ما پي برده و سعي دارد با قوي تر نشان دادن رقيبان «انگيزه» بازيكنان را دو چندان كند، ترديد نداشته باشيد پيش از بازي با قطر و لبنان نيز كي روش صفت هاي عجيب و غريب به اين دو تيم مي چسباند تا آنها را نزد بازيكنان قوي نشان دهد! او ياد گرفته كه اينجا بايد تا حدودي به عقايد حرفه اي خود پشت كند و خودش را با شرايط وفق دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها