کد خبر: ۸۷۱۷۷
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۲۹ مهر ۱۳۹۱
رسانه های خبری از برگزاری رزمایش چین در دریای چین شرقی در نزدیکی آبهای مورد مناقشه با ژاپن، پیش از تغییر حاکمیت در دو کشور و تنها دو روز پس از بازدید "شینزو آبه" از معبد جنجال برانگیز "یاسوکونی" در توکیو خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو فری آسیا، همزمان با افزایش تنش های ارضی میان چین و ژاپن که به تظاهرات سراسری مردم دامن زده است، مقامات امنیت دریایی چین و ارتش خلق این کشور روز گذشته یک رزمایش دریایی را در دریای چین شرقی و در نزدیکی آبهای مورد مناقشه با ژاپن برگزار کردند.

این رزمایش پیش از تغییر حاکمیت در چین و ژاپن و تنها دو روز پس از بازدید "شینزو آبه" رهبر مخالفین و نخست وزیر مستعفی ژاپن از معبد جنجال برانگیز "یاسوکونی" در توکیو برگزار شد.

جنجال های سیاسی بر سر معبد یاسوکونی

معبد یاسوکونی در دوران سلسله "میجی" (1868 - 1912) زمانی که ژاپن وارد یک دوران سیاسی غم انگیز و انقلاب اجتماعی در سال 1868 میلادی شد، احداث شد. جنگ های داخلی میان "توکوگاوا شوگانیت" که برای بیش از 260 سال بر ژاپن حکمفرمایی کرده بود و "ساتسوما چوشو" که به دنبال بازگرداندن نقش امپراتور در این کشور بود، برپا شد.

این جنگ در سال 1869 و با پیروزی نیروهای امپراتوری پایان یافت و امپراتور میجی با هدف احترام و تکریم یاد آن گروه از افرادی که در جریان جنگ های انجام شده به خاطر امپراتور جان خود را از دست داده بودند دستور تاسیس این معبد را در منطقه کودان واقع در ناحیه چیودا در توکیو صادر کرد. این معبد در ابتدا با نام "شوکونشا" نامگذاری شده بود اما در سال 1879 میلادی به نام یاسوکونی یا "سرزمین صلح" تغییر نام یافت.

معبد یاسوکونی تا پایان جنگ جهانی دوم توسط یک موسسه مذهبی دولتی که زیر نظر وزارت جنگ و وزارت نیروی دریایی بود، اداره می شد.

در معبد یاسوکونی اسامی حدود دو میلیون و 470 هزار نفر از افرادی که در راه انجام وظیفه و حفظ سرزمین خود جانشان را از دست داده اند، از جمله در جنگ های ژاپن و چین، ژاپن و روسیه و جنگهای اول و دوم جهانی تکریم می شود.

در این معبد همچنین اسامی افراد غیرنظامی از جمله زنانی که به عنوان پرستار به کارهای امدادی مشغول بودند نیز مورد احترام و تکریم قرار می گیرند.

بسیاری از جنجال های سیاسی و دیپلماتیک بر سر معبد یاسوکونی از سال 1978 میلادی و پس از آن که نام 14 نفر از جنایتکاران جنگی "کلاس A" که از رهبران ژاپنی در جریان جنگهای این کشور بودند و پس از جنگ دوم جهانی از جمله ژنرال "هیدهکی توجیو" مورد تکریم قرار می گیرند، آغاز شده است.

فصل 20 قانون اساسی ژاپن

براساس فصل 20 قانون اساسی ژاپن که پس از شکست این کشور در جنگ جهانی دوم و تسلیم آن به تصویب رسیده است، دولت ژاپن و سازمان های وابسته به آن از شرکت در فعالیت های مذهبی منع شده اند، به همین جهت بازید مقامات ژاپنی از این مبعد همواره با مخالفت چینی ها رو برو می شود.

"شینزو آبه" پس از جنگ جهانی دوم و در پی روی کار آمدن در سپتامبر سال 2006 بهبود روابط این کشور با کشورهای همسایه را از اولویت های سیاست خارجی ژاپن عنوان کرد و با سفر به این کشورها در کمتر از یک ماه درصدد بهبود روابط بین کشورها بود. وی همچنین در این راستا از دیدار از معبد یاسوکونی در سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و تکریم یاد قربانیان ژاپنی در این معبد خودداری کرد و این روند در دولت "یاسوئو فوکودا" نیز ادامه یافت.

شرکت 11 ناو و هشت هواپیماهای جنگی در رزمایش چین

در رزمایش روز گذشته 11 ناو جنگی و هشت هواپیماهای جنگی شرکت داشتند و با هدف ارتقای هماهنگی میان نیروی دریایی و سازمان کشتیرانی دولتی چین به منظور پاسخ دادن به حوادث اضطراری و حفظ حاکمیت ارضی و در راستای منافع نظامی این کشور برگزار شد.

در این رزمایش عملیات ورود غیرقانونی به آبهای چین، تعرض و جلوگیری از مداخله ناوهای خارجی شبیه سازی شده بودند.

توضیحات چین درباره علت افزایش تنش های ارضی با ژاپن

"هونگ لی" سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در یک کنفرانس خبری در پکن هشدار داد که چین مصمم به حفظ منافع ملی خود در اراضی مود مناقشه با ژاپن است و افزایش تنش ها میان دو کشور به دلیل خرید غیرقانونی بخشی از این اراضی از سوی ژاپن است.

هونگ لی از توکیو خواست تا اشتباهات خود را پذیرفته، آن را جبران کرده و بر سر میز مذاکرات برای حل تنش های ارضی حاضر شود.

اختلافات ارضی چین و ژاپن گشترش می یابد

نیشن نیز در مطلبی با اشاره به رزمایش چین اعزام ناوهای دریایی، بالگردها و هواپیما به دریای چین شرقی نوشت: احتمال می رود که این اقدام چین باعث افزایش تنش های ارضی شود.

این رسانه پاکستانی در ادامه به تصاویر پخش شده از سوی تلویزیون مرکزی چین و شرکت ناوهای جنگی و بالگردها در این رزمایش پرداخت.

به گزارش مهر، تنشهای ارضی در شرق آسیا میان چین، کره جنوبی و ژاپن از زمان مطرح شدن درخواست فرماندار توکیو برای خریداری جزایر مورد مناقشه از مالکان خصوصی به اوج خود رسید.
 
از زمان بالا گرفتن تنشهای ارضی، معترضان چینی و ژاپنی با برگزاری تظاهرات اعتراض خود را بر سر ادعای مالکیت این جزایر اعلام کرده اند.

در همین حال مردم چین 29 مرداد ماه در اعتراض به ادعای مالکیت ژاپن بر جزایر مورد مناقشه دست به تظاهرات زدند و راهی خیابانها شدند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها