کد خبر: ۸۷۱۵۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۵     ۲۹ مهر ۱۳۹۱
سرویس ورزشی بولتن نیوز؛ هفتـه گـذشتـه خبـري مبني بر بازيگر شدن فرهاد مجيدي منتشر شد كه هرچند خودش بلافاصله آن را تكذيب كرد اما در هر حال نشان داد كه گويا عده اي از دوستـدارانش بدشان نمي آيد كه حالا كه ديـگــر مـجـيــدي در فــوتـبــال نيسـت شـاهـد حـضـور او در عـرصـه هـاي ديـگـري باشند غافل از اينكه يك سوپراستار ورزشي لزوماً نــمـــي تـــوانـــد سـتــاره سـيـنـمــا هــم بــاشــد و مـحـبـوبـيـت در فـوتبال نه تنها به هيچ وجه تضمين كننده موفقيت در سينما نيست كه شـكـسـتـي قـابـل پـيـش بـيني در اين عرصه، احــتــمـــالاً حــتـــي اعــتــبـــار ورزشـــي را هـــم خدشه دار خواهد كرد.

با اين وجود، ظاهراً ايــن رويــه بـاب شـده كـه فـوتبـاليسـت‌هـاي مـشـهـوري كـه بـه هـر دلـيـلـي ديـگر در متن فوتبال نيستند براي اينكه همچنان در كانون تـــوجــهـــات بـــاقــي بـمــانـنــد بــه حـضــور در فيلم‌هاي سينمايي و سريال‌هاي تلويزيوني روي مـي آورند.

مثلاً همين چند ماه پيش بود كه يكي از روزنامه هاي ورزشي به بهانه حضور وحيد طالب لو و علي انصاريان در دو فيلم و سريال تلويزيوني تيتر يك خود را بـــه جــلــو دوربـيــن رفـتــن خــانــه نـشـيــن‌هــا اختصاص داد.

 نكته قابل توجه اين است كه بــيــشــتـــر آن دســتـــه از فـــوتــبـــالــيـســت‌هــايــي به سمت سينما يا تلويزيون مي روند از طريق دوستانشان به اين كار ترغيب مي شوند كه اتـفـاقاً از جمله بي استعدادترين ها در اين عرصه هستند و از آنجا كه اكثراً در آثاري بي كيفيت و نازل ايفاي نقش مي كنند نه تنها اين تجربه جديد پرستيژي براي آنها ندارد كه حتي اعتبار ورزشي شان را هم خدشه دار مـي كند.

 مثلاً دو سال پيش كريم باقري و آرش بـرهـانـي بـه عـنـوان ستاره هاي وقت تيم‌هاي سرخابي پايتخت براي ايفاي نقش در يك سريال مناسبتي انتخاب شدند كه بخاطر موضوع فوتبالي اش قرار بر اين بود كه اين دو نفر در آن، نقش خودشان را بازي كنند. نتيجه آن شد كه كريم باقري با آن سابقه درخشان در فوتبال ملي و باشگاهي ما در يك سريال تلويزيوني به اداي كتابي ديالوگ‌ها پرداخت تا نشان دهد هرچقدر در فـوتبال بااستعداد و نخبه بود به همان اندازه در بازيگري بي استعداد و ناتوان است.

البته قبل از ديدن حاصل كار هم معلوم بود كه اين دو ستاره فوتبال اصولاً براي اين كار ساخته نشده اند و محبوبيتشان در دنياي ورزش نه تنها تضمين كننده درخششان در عرصه هنر نيست كه حتي امتيازي منفي در رزومه كاري شان ثبت مي كند.

 البته مثل بقيه اقشار جامعه در ميان فوتباليست‌ها هم همه جور تيپي پيدا مي شود كه ممكن است به غير از فوتبال در زمينه هاي ديگري هم استعداد داشته بـاشنـد. بـراي مثـال، اريك كانتونا ستاره سابق مـنـچـسـتــريــونــايـتــد و تيـم ملـي فـرانسـه بعـد از آويـخـتـن كفش‌ها به هنرپيشگي روي آورد و آن‌طور كه گفته مي شود ظاهراً در اين عرصه به نسبت هم موفق بوده است.

 يا در همين ايران خودمان فوتباليستي را سراغ داريم كه علاوه بر صداي بسيار خوبي كه دارد، به نظر مي رسد بـازيگري بالفطره هم هست و اين موضوع را هــم غــالــب هــم‌تـيـمــي‌هـايـش بـالاتـفـاق تـأيـيـد مــي‌كـنـنــد و هــم مـخــاطـبـيــن فــوتـبـال از نحـوه مـصـاحـبه هايش مي توانند حدس بزنند. البته مـسـلــم اســت كــه صــرف داشـتـن اسـتـعـداد در بـازيگـري يـا خـواننـدگـي تـوجيـه مناسبي براي پيـوستـن يـك فـوتباليست به دنياي هنر نيست چراكه موفقيت در اين عرصه علاوه بر استعداد قطعا ًبه تخصص هم نياز دارد.

در مجموع نمي توان و نبايد با يك حكم كلي همه فوتباليست‌ها را از حضور در سينما منع كرد و يك بازيكن با استعداد آنهم در صورتي كــه آمــوزش‌هــاي لازم را بـبـينـد شـايـد بتـوانـد هنرمند خوبي هم باشد اما مشكل اينجاست كه فـوتـبـاليست‌هاي كاملاً بي استعدادي كه يا به صـرف مـحـبوبيت زياد براي قرار گرفتن جلو دوربين انتخاب يا به واسطه دوستي و ارتباط نزديك با اهالي سينما و تلويزيون و در واقع با لابــي وارد ايــن عــرصـه شـده انـد كـار را بـراي مستعـديـن احتمـالـي سخـت كرده اند.

 هرچند برخي از به اصطلاح بازيگران حرفه اي هم در زمـيـنــه كــاري خــود چـنــدان بــااسـتـعـداد نشـان نـمـي دهـنـد امـا اشـكـال ورود فوتباليست‌هاي محبوب اما بي استعداد به دنياي هنر اين است كـه آنـهـا از شـهـرت و مـحـبـوبيت خود براي وارد شدن به عرصه اي كه در آن تخصصي ندارند استفاده مي كنند و البته با اين كار در وهله اول به اعتبار خودشان ضربه مي زنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها