کد خبر: ۸۶۸۶۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۲۷ مهر ۱۳۹۱
راه کارهایی برای بهبود اوضاع اقتصادی
تحریم های خارجی، مسئولین نظام و مردم، هرکدام در بوجود آمدن تلاطم و بهبود اوضاع اقتصادی کشور نقش به سزایی دارند و باید نقش هرکدام به طور صحیح و به دور از هرگونه افراط وتفریط بررسی شود

به گزارش سرویس اقتصادی بی باک، بیشک یکی از مهمترین مسائل امروز کشور که نیازمند تأمل و برنامهریزی و همکاری همه جانبه است، مسئلهی اقتصاد است. تحریم های گوناگون، هدفمندی یارانهها، رکود برخی کشورهای جهان، تغییر قیمتهای بسیار غافلگیرکنندهی ارز و برخی کالاها و ... مسائلی است که طی چند سال اخیر اهمیت این موضوع را به مراتب بیشتر نشان میدهد. نام گذاریهای هوشمندانهی این دهه و چند سال اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب هم این مطلب را میرساند که یکی از سیاستهای اصلی نظام در این شرایط همین موضوع است.

نگاهی اجمالی به مطالبات رهبری در سالهای اخیر(که انصافاً چراغ راهی برای همه ی اقشار جامعه است) میتواند سهم هرکسی را در آشفتگیهای اقتصادی اخیر و همچنین برطرف کردن آنها و حرکت به سمت بهبود واقعی اوضاع نشان دهد.


مطالبات اصلی رهبری در 5 سال اخیر به طور اجمالی:

1.توجه به لزوم قرار گرفتن در جایگاه اول اقتصادی منطقه در افق 1404

2.لزوم اقدامات همگون و همگرا در دههی پیشرفت و عدالت

3.مدیریت واردات

4.محوریت تولید ملی

5.اقتصاد مقاومتی

6.ایجاد اشتغال

7.کاهش تورم

8.قانون مداری

9.جهاد اقتصادی


بیشک اصلیترین قطعههای پازل برای بهبود اوضاع، مسئولین کشور هستند، از رئیسجمهور و کابینهاش گرفته تا مجلس و قوهی قضاییه و همهی نهادهای مرتبط که البته در این میان نقش کابینهی دولت بسیار مهمتر و بزرگتر به نظر میآید.


مثلا اگر مجلس قوانین راهگشا و کاربردی در زمینهی اشتغال داشت و دولت نهایت سعی خود را در اجرای این قوانین انجام میداد؛ همچنین اگر ایجاد واحدهای تولیدی از طرف دولت محور قرار میگرفت و خلاصه اگر دغدغهی همه اشتغال مفید و هرچه بیشتر بود، شاهد تحقق حداقل یکی از مطالبات رهبری بودیم که البته نیستیم و این خود میتواند دلایل زیاد داخلی و خارجی داشته باشد.


اما به طور کلی میتوان گفت که مجلس با کنار گذاشتن مسائل غیر ضروری در شرایط حاضر( مثل استیضاح وزیر ورزش آن هم در حالی که قیمت ارز با شیب زیادی در حال رشد بود که بحمدا... موضوع استیضاح از دستور کار مجلس کنار گذاشته شد)، وضع کردن قوانینی که به واسطهی آن ها واردات کمتر شود و چرخه ی تولید داخلی هرچه بیشتر به کار بیفتد، همچنین قوانین نظارتی، همکاری هرچه بیشتر با دولت و نظارت دقیق بر اجرای قوانین میتوانست از بسیاری از مسائل جلوگیری کند و این به این معنی است که ضعف مجلس در مواردی همانند موارد فوق یکی از عوامل این نابسامانیهای اقتصادی میتواند باشد.


دولت هم میتوانست با همکاری هرچه بیشتر با مجلس، اجرای هرچه بهتر قوانین، وضع سیاستهای مالی بهتر، مدیریت بهتر بازار ارز و سکه، ایجاد واحدهای تولیدی بیشتر، کم کردن نقش دلال ها در معاملات اقتصادی و... نقش عظیمی در حل کردن مسائل داشته باشد که البته متأسفانه نقش خود را هنوز به درستی ایفا نکرده است.


قوهی قـضـاییـه هم باید در پی خواستههای رهبری با جدیت هرچه تمامتر، خیلی زودتر از اوج گرفتن التهابات، مفسدین اقتصادی و اخلال گران بازار ارز را مورد تعقیب و محاکمه قرار میداد.


البته همهی اینها تأثیر عوامل داخلی و برخی راهکارها برای بهتر کردن اوضاع بود؛ اما از دلایل خارجی می توان به تحریم اشاره کرد. واضح است که مجرای اصلی فشار اقتصادی از نظر دشمن، تحریمهای بسیار شدید مخصوصاً در این چند ماه قبل بوده است. مقام معظم رهبری در سخنان روز 90/5/26 فرمودند: »سیاست استکباری، زمین زدن ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی از راه اقتصاد است.

«

تحریم شدید نفت ایران، به طوری که حتی نمیتوانیم به پول نفتهای فروخته شده (که کمتر از قبل شدهاند) دست یابیم، همچنین خودداری از فروش برخی محصولات به ایران (از قبیل مواد غذایی طیور که چند ماه پیش سبب گرانی مرغ شده بود و البته عوامل دیگر روانی هم در آن مؤثر بود)، مجبور شدن ایران به اینکه برخی محصولات وارداتی خود را به چند برابر قیمت قبل خریداری کند و ... از عواملی بودند که نقش اساسی را در بالارفتن قیمتها داشتهاند.


حالا مردم چرا باید این فشارها را تحمل کنند؟


دلیل وجود تحریمها جواب این سوال است. وقتی که ملت ما خواستار یک نظام مستقل هستند که از آرمانهای تعریف شده و واضح خود به هیچ وجه پایین نمیآیند، و در مقابل کشورهایی میایستند که این استقلالها را تحمل نمیکنند بسیار طبیعی است که سیاستهای تحریمی و تهاجمی فراوانی برای تسلیم کردن این ملت به اجرا درآورده شود. البته این تحریمها روز به روز شدیدتر شده و تقریباَ هرچه در تـوان داشـتـهاند اجـرا کـردهاند، اما ملـت ما که برای آرمانهایشان هشت سال دفاع کردند و خون دادند، پای همهی این ها ایستادند و باز هم خواهند ایستاد.


البته نقش اساسی مردم در تقلیل این فشارها غیر قابل چشم پوشی است. اگر مردم به همراه دیگر نهادها، به سخنان رهبر انقلاب تأسی کنند و بر خود فریضه بدانند که از تولیدات ملی استفاده کنند و در راستای تحقق هرچه بیشتر اقتصاد مقاومتی تلاش نمایند و آن دسته از مردم که با خرید و فروش کالاها در ارتباط هستند، اجناس خود را به قیمتهای واقعی بفروشند و تا آن جا که میتواننـد به جای کارهای کاذب و دلالیها به کارهای تولیدی روی آورند، میتوانند هرچه بیشتر دشمن را ناکام بگذارند.


در پایان این نکته را تکرار میکنم که ما برای آرمانهایمان انقلاب کردیم، جنگ کردیم، خون دادیم، فشارها را تحمل کردیم و باز هم به حول و قوه ی الهی این فشارها را تحمل خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها