کد خبر: ۸۶۴۲۵
زمان انتشار: ۱۸:۲۸     ۲۵ مهر ۱۳۹۱
سخنگوی وزارت امور خارجه:
سخنگوی وزارت امور خارجه توقف خشونت ها، عدم ارسال سلاح و زمینه سازی برای گفت و گوهای مخالفان و دولت را از اولویت های تهران درباره مساله سوریه دانست و گفت: زمانی که مراحل مختلف اصلاحات در سوریه با حضور نمایندگان مخالفان و دولت انجام شد، مردم این کشور تصمیم خواهند گرفت چه کسی قدرت را در دست داشته باشد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ˈرامین مهمانپرستˈ در ادامه نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی که صبح امروز سه شنبه در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به این سوال که آیا ارائه طرح مکتوب ایران درباره سوریه به معنای آینده این کشور بدون بشار اسد است، افزود: انتخاب اصلی در سوریه با مردم است و اینکه شرط بگذاریم آقای اسد در این کشور در قدرت باشد یا نباشد، به کشورهای بیرونی ارتباطی ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره نظر ایران در مورد پیشنهاد قطر مبنی بر اعزام نیرو جهت برقراری آتش بس در سوریه تصریح کرد: پیشنهادات مختلفی از سوی کشورهای مختلف برای حل مساله سوریه پیشنهاد شده است که در حال بررسی هستند.

وی افزود: با کمک کشورهای منطقه و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه می توانیم بر مشترکات پیشنهادات ارایه شده تاکید کنیم تا آرامش در سوریه برقرار شود.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره پیشنهاد اضافه شدن عراق به عنوان رییس اتحادیه عرب و ونزوئلا به عنوان تروئیکای غیرمتعهدها به کمیته چهارجانبه حل بحران سوریه متشکل از ایران، مصر، عربستان سعودی و ترکیه اظهار داشت: این پیشنهاد نیز در حال بررسی است و به دنبال آن هستیم تا از تمام ظرفیت های ممکن برای حل بحران سوریه به صورت مسالمت آمیز استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در رایزنی ها، همه موارد و پیشنهادات مورد بررسی قرار می گیرند.



*** تلاش های برای نجات جان زائران ایرانی ادامه دارد

مهمانپرست در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات صورت گرفته به منظور آزادی گروگان های ایرانی از دست ارتش آزاد سوریه گفت: اقدامی که صورت گرفت، غیرانسانی است و گروه هایی که مدعی دمکراسی و حقوق بشر هستند، نباید دست به این گونه اقدامات ضد انسانی بزنند چرا که وضعیت آنها را زیر سوال می برد.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه هم از طریق کشورهایی که بر ارتش آزاد سوریه نفوذ دارند و هم از طریق دولت سوریه پیگیری وضعیت زائران ایرانی است، تصریح کرد: تلاش های مسوولان برای آزاد کردن زائران ایرانی ادامه دارد و با همکاری کشورهای موثر در داخل سوریه، امیدواریم تا بتوانیم جان زائران خود را نجات دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تنش مرزی بین سوریه و ترکیه گفت: بلافاصله پس از آغاز تنش بین دو کشور، آقای صالحی وزیر امور خارجه با همتایان خود تماس گرفت و آنها را به خویشتن داری توصیه کرد و اینکه مراقب شود ابعاد این تنش افزایش پیدا نکند.

وی درگیری بین ترکیه و سوریه را برای تمام منطقه خطرناک دانست و خاطرنشان کرد: تماس ها و رایزنی ها با هر دو طرف از سوی جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد از جمله اینکه دکتر صالحی در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه اکو با وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرد.

مهمانپرست ادامه داد: حتما در تمام مذاکرات هیات های ایرانی، بحث های منطقه و لزوم خویشتن داری سوریه و ترکیه در دستور کار قرار داشته است.



***اختلافات ایران وعربستان از طریق گفتگو و بررسی صادقانه قابل حل است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر احتمال سفر وزیر کشور عربستان سعودی به تهران برای گفت و گو در زمینه اتباع زندانی ایرانی گفت: دو کشور ممکن است در زمینه های مختلف با یکدیگر اختلافاتی داشته باشند اما این اختلافات را می توان از طریق گفت و گو و بررسی های صادقانه حل کرد.

مهمانپرست با بیان اینکه عربستان سعودی با توجه به جایگاهی که دارد می تواند به پیشرفت و ثبات در منطقه کمک کند، افزود: نباید در مسیری افتاد که به پروژه های ایران هراسی، ایجاد اختلاف و تحریک عواطف مردمی دامن زد زیرا که تنها دشمنان منطقه و جهان اسلام از آن خوشحال خواهند شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد از هر تلاشی برای رسیدن به تفاهم با کشورهای منطقه حمایت می کنیم.

وی در عین حال اظهار داشت: دفاع از حقوق اتباع خود را حتما در دستور کار هر گفت و گویی قرار خواهیم داد تا با بررسی دقیق مشکلات موجود و نیز راه های تفاهم، زمینه برطرف کردن مشکلات را فراهم سازیم.

مهمانپرست خطر اصلی برای منطقه را رژیم صهیونیستی دانست که به دنبال ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی است و می خواهد آنها را به یکدیگر مشغول سازد.



*** سفر احمدی نژاد به کویت

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره سفر رییس جمهوری به کویت نیز گفت: این سفر به منظور شرکت در نخستین اجلاس سران مجمع همکاری های آسیایی صورت می گیرد.

وی افزود: کشورهای آسیایی در مجموعه های مختلفی به دنبال همکاری و گفت وگو با یکدیگر هستند که یکی از آنها نیز مجمع همکاری های آسیایی است و نخستین نشست سران آن قرار است در کشور کویت برگزار شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، جمهوری اسلامی ایران را از جمله کشورهای مهم و موثر در مجمع همکاری های آسیایی توصیف و اضافه کرد: به طور حتم حضور جمهوری اسلامی ایران می تواند به موفقیت این اجلاس کمک کند.



*** حمایت کامل دستگاه دیپلماسی از نامزد ایران برای دبیرکلی اوپک

خبرنگاری درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی کشور برای حمایت از انتخاب نامزد ایران برای دبیرکلی اوپک سوال کرد که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: دستگاه دیپلماسی از تمام ظرفیت های خود برای حمایت از آقای ˈغلامحسین نوذریˈ به عنوان نامزد جمهوری اسلامی ایران برای دبیرکلی اوپک استفاده خواهد کرد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه افزود: ما عضو موثری در اوپک هستیم و براساس سیستم گردشی دبیرکلی، باید این سمت به جمهوری اسلامی ایران برسد.

مهمانپرست تصریح کرد: همه امکانات دستگاه دیپلماسی برای حمایت از آقای نوذری به کار گرفته خواهد شد.



*** وحدت جهان اسلام بدترین وضعیت علیه جنایات رژیم صهیونیستی است

خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد اخیر حجت الاسلام اراکی رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی مبنی بر نامگذاری روز اول هفته وحدت به عنوان روز حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام پرسید که وی پاسخ داد: این پیشنهاد حتما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مهمانپرست تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم تا وحدت در جهان اسلام تقویت شود زیرا وحدت جهان اسلام بدترین وضعیت را علیه جنایات رژیم صهیونیستی به وجود خواهد آورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها