کد خبر: ۸۶۲۸۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۲۵ مهر ۱۳۹۱
دستگاه اطلاعاتی سوریه، پرونده 30 هزار بعثی عراقی و خانواده‌های آنها را به بغداد تحویل داد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «ایلاف»، منابع آگاه عراقی اعلام کردند که دستگاه اطلاعاتی سوریه، پرونده بیش از 30 هزار بعثی عراقی و خانواده‌های آنها را که از سال 2003 در سوریه اقامت یافته‌اند، به سفارت عراق در دمشق تحویل داده است. این درحالی است که تعدادی از این بعثی‌ها به کشورهای غربی و عربی دیگر رفته‌اند و برخی نیز پس از بحرانی شدن اوضاع در سوریه به عراق بازگشته‌اند.

این منابع اعلام کردند: «علاء نجف جوادی» سفیر عراق در سوریه، پرونده‌های بعثی‌های عراقی را از دستگاه اطلاعاتی سوریه تحویل گرفته است. این اقدام دمشق در پاسخ به درخواست «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق در ماه گذشته صورت گرفت.

بنا بر این گزارش، برخی از سرکرده‌های حزب منحله بعث عراق، طی چند هفته گذشته از سوریه به یمن، لبنان، ترکیه و اربیل در شمال عراق گریخته‌اند زیرا احساس کرده بودند که منازلشان و تمامی تحرکاتشان زیر نظر است.

سفیر عراق در سوریه نیز اعلام کرده است که به دستور نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، این پرونده ها را به دبیرکلی هیئت دولت تحویل خواهد داد.

مالکی در 20 ژوئن گذشته از عراقی‌های مقیم سوریه خواسته بود که به کشورشان بازگردند تا در صورتی که دستشان به خون ملت عراق آلوده نباشد، مورد عفو قرار گیرند.

گفته می‌شود نزدیک به 400 هزار عراقی در سوریه ساکن هستند که اکثر آنها پس از سقوط حکومت صدام در سال 2003 به خصوص پس از اوج گرفتن ناآرامی های امنیتی در سال 2006 عراق را ترک کرده‌اند. مقام های سوریه در سال 2011 گفته بودند که بیش از یک و نیم میلیون پناهنده عراقی در کشورشان به سر می‌برند که با آغاز ناآرامی‌های سوریه از ماه مارس گذشته تا کنون، نزدیک به 30 هزار نفر آنها خاک سوریه را ترک کرده و به عراق بازگشته‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها