کد خبر: ۸۶۲۷۰
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۲۵ مهر ۱۳۹۱
در بعد اقتصادی ایران مرزهای خود را به روی کردستان عراق گشوده است و سالانه حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با کردستان عراق بالغ بر 6 میلیارد دلار می شود که رقم قابل ملا حظه ائی است . با اين حال انتشار بیانیه های ضد ایران توسط برخي گروهكهاي كرد مخالف جمهوري اسلامي در کردستان عراق سوالهای بسیاری را به ذهن خوانندگان متبادر می کند که براستی هدف از این اقدامات چیست؟

خبرنگار بولتن نيوز_كردستان عراق: این روزها در کردستان عراق، بخصوص دراربیل گروههای مختلفی با صدور بیانیه های متعدد، از در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران وارد شده و اعلام می کنند که بزودی اقداماتي عليه جمهوری اسلامی ایران خواهند کرد. فارغ از پتانسیل و توانمندی این گروههای تروریستی این اقدامات از رهگذر قربانی کردن روابط حسنه کردها با جمهوری اسلامی ایران می گذرد.

روابط جمهوری اسلامی ایران با کردهای عراق علیرغم اینکه با برخی از گروههای کردی تا حدودی به سردی گراییده است اما با اکثریت گروههای سیاسی کرد عراقی روابط حسنه ائی است وایران ، بر اساس احترام متقابل اقدام به توسعه روابط با گروههای سیاسی کرده است .

تاریخ روابط جمهوری اسلامی ایران با گروههای کردی به قدمت تاسیس انقلاب شکوهمند اسلامی است به نحوی که از همان اوایل پیروزی انقلاب روابط با کردهای عراق آغاز شد و در طول جنگ تحمیلی به اوج رسید به نحوی که عملیات کرکوک بعنوان یکی از بزرگترین عملیاتهای مشترک رزمندگان اسلام و کردهای عراق به شمار می رود.

در طول سی وچند سال گذشته نقش جمهوری اسلامی ایران نقش مثبت در پیشرفت اقتصادي و  وضعیت سیاسی كردهاي عراق بوده است.

در بعد اقتصادی ایران مرزهای خود را به روی کردستان عراق گشوده است و سالانه حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با کردستان عراق بالغ بر 6 میلیارد دلار می شود که رقم قابل ملا حظه ائی است . با اين حال شدت گرفتن انتشار بیانیه های ضد ایران توسط برخي گروهكهاي كرد مخالف جمهوري اسلامي در کردستان عراق سوالهای بسیاری را به ذهن خوانندگان متبادر می کند که براستی هدف از این اقدامات چیست؟ آیا مسئولين فعلي اقليم كردستان عراق تحت فشار غربی ها درها را به روی تهدید گنندگان منافع ايران و عراق باز کرده اند؟

تاکیدات عمده رهبران کرد عراقی بر حل مشکلات از طریق مذاکره در مقابل این اقدامات قرار دارد که گروههای تروریستی کردستان عراق رابه پایگاهی برای تهدید منافع کردهای عراق در درجه اول و منافع مردم منطقه تبدیل کرده است.

به نظر می رسد این موضوع را باید مسئولین مربوطه بسیار صریح تر از انچه هست با مقامات کرد عراقی مطرح کنند، مخصوصا که بحث هائی در خصوص سفر نیچیروان بارزانی نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان عراق به تهران مطرح است .درک این نقطه که کردستان عراق بجای تهدید می تواند فرصتی استثنائی برای ایجاد ثبات در منطقه باشد نه تنها کردها را در بالاترین سطح سیاسی عراق مطرح خواهد کرد بلکه امکان ادامه حیات سیاسی کردهارا در عراق تامین خواهد کرد بخصوص که امروز روزهای جنگ تمام شده است و کردهای عراق خواهان روزهای آرام توام با امنیت را از مسئولین خود خواستار هستند. از این رو اگر کردهای عراق و رهبرانشان در پی روزهای طلائی برای سرزمینشان هستند باید به منافع همسایگان خود احترام بگذارند مخصوصا که نیچیروان بارزانی بعنوان معمار اقتصادی کردستان عراق بخوبی با این واژه آشناست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها