کد خبر: ۸۶۱۸۵
زمان انتشار: ۱۵:۵۵     ۲۵ مهر ۱۳۹۱
کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
اکنون ترکیه شدیداً از سوی آمریکا و ناتو تحت فشار است که وارد عملیات نظامی شود، اما موانع زیادی در برابر دولت رجب طیب اردوغان وجود دارد از جمله مسئله کردهای ترکیه و علوی های ترکیه که تعداد آنها به 12 میلیون می رسد که مانع این خواهد شد که دولت آقای رجب طیب اردوغان اقدام نظامی علیه سوریه انجام دهد. اما به هر حال آمریکا و ناتو تلاش می کنند مانند همان نقشی را که آمریکا در طول جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی، به صدام داده بود این بار از وجود رجب طیب اردوغان علیه سوریه استفاده کنند.
سرویس بین الملل پایگاه 598، با افزایش تحرکات دولت ترکیه در تشدید ناآرامی های سوریه و حمایت های پیاپی مقامات آمریکایی جهت ورود نظامی این کشور در بحران آفرینی در سوریه روز به روز شاهد بالا گرفتن نزاع این دو کشور در صحنه های مختلف سیاسی و نظامی هستیم. به همین منظور پایگاه 598 در مصاحبه ای با دکتر حسن هانی زاده از کارشناسان بین الملل به بررسی ریشه اختلافات این دو کشور پرداخته است.

دکتر هانی زاده درخصوص چرایی اختلافات این دو کشور که چندی قبل به عنوان همپیمانان نظامی شناخته می شدند بیان می دارد: در واقع ترکیه به نیابت از آمریکا و کشورهای عضو ناتو وارد این میدان شده است و با همکاری قطر و عربستان سعودی، کمک مالی و تسلیحاتی را در اختیار گروه های تروریستی قرار می دهد تمامی تلاش خود را برای تشدید ناآرامی ها در سوریه به کار گرفته است. آنچه که از شواهد می توان فهمید این است که ترکیه تلاش می کند به کمک ایالات متحده نظام سوریه را از طریق بحران آفرینی در این کشور سرنگون کند و علت آن را می توان در شکست های پیاپی آمریکا در تصویب قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت ملی یافت.

این کارشناس مسائل بین الملل و خاورمیانه گفت: علت دیگر تشدید فشارهای ترکیه در سوریه را می توان شکست های پیاپی نیورهای اجیر شده آمریکا در خاک سوریه دانست زیرا گروه های تروریستی و ارتش موسوم به آزادی بخش سوریه، در طول 18 ماه گذشته متحمل شکست های زیادی شده اند و نتوانسته اند علیرغم کمک های 36 میلیارد دلاری عربستان و قطر و کمک تسلیحاتی گسترده ترکیه ، آمریکا و غرب اقدام قابل قبولی علیه دولت ترکیه انجام دهند.

وی افزود: دولت ترکیه با ناامن بشدن مرزهای این کشور با سوریه و همچنین کشته شدن 5 تن از اتباع ترکیه در روستای آقچه قلعه در پی ایجاد بهانه ای است تا به نوعی مستقیما وارد خاک سوریه شود تا علاوه بر اینکه چتر حمایتی گسترده ای را برای حمایت از گروه های تروریستی سوریه ایجاد کند، به نوعی در حقیقت وارد خاک سوریه شود تا نقش ناتو را در سوریه ایفا کند، چون ناتو بدلیل شرایط موجود قدرت دخالت مستقیم در سوریه ندارد و به همین دلیل ناتو تلاش می کند تا با استفاده از امکاناتی که در اختیار ترکیه قرار داده به نوعی از طریق نظامی و یک حمله نظامی قبل از آغاز فصل سرما در مرزهای ترکیه و سوریه کار بشار اسد و نظام بشار اسد را یکسره کند.

در ادامه هانی زاده تصریح نمود: اکنون ترکیه شدیداً از سوی آمریکا و ناتو تحت فشار است که وارد عملیات نظامی شود، اما موانع زیادی در برابر دولت رجب طیب اردوغان وجود دارد از جمله مسئله کردهای ترکیه و علوی های ترکیه که تعداد آنها به 12 میلیون می رسد که مانع این خواهد شد که دولت آقای رجب طیب اردوغان اقدام نظامی علیه سوریه انجام دهد. اما به هر حال آمریکا و ناتو تلاش می کنند مانند همان نقشی را که آمریکا در طول جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی، به صدام داده بود این بار از وجود رجب طیب اردوغان علیه سوریه استفاده کنند.

ایشان همچنین در خصوص اینکه آیا این اختلافات صرفا توطئه ای از سوی ترکیه می تواند باشد، اظهار داشتند: این توطئه ، توطئه ای بین المللی علیه دولت بشار اسد است و در حقیقت یک جبهه بین المللی است که در یک طرف آن آمریکا، ترکیه، غرب، عربستان، قطر، گروه 14مارس به رهبری سعد حریری قرار دارند و در طرف دیگر (جبهه ی مقابل) روسیه، چین، ایران، عراق و همچنین جنبش های مقاومت اسلامی لبنان قرار دارند که اینها تلاش می کنند بحران سوریه از طریق گفتمان ملی و ایجاد آتش بس و همچنین گفتگو میان گروه های درگیر در سوریه حل شود که البته آمریکایی ها مایل نیستند بحران سوریه از راه گفتگو حل شود، بلکه تلاش می کنند تا از طریق گزینه نظامی دولت بشار اسد سرنگون شود.

دکتر حسن هانی زاده با توجه به درگیری های اخیر نظیر اصابت یك گلوله توپ از خاك سوریه به خاك تركیه اظهار داشت: پرتاب راکت به سمت روستای آقچه قلعه یک حرکت مشکوکی بود با هدف بهانه تراشی برای ارتش ترکیه و سازمان دهی شده جهت تحریک احساسات مردم ترکیه علیه سوریه بود. با اینکه دولت بشار اسد یک کمیته نظامی را مامور بررسی علت کشته شدن اتباع ترک در روستای آقچه قلعه ایجاد نموده و به دستور بشار اسد ارتش سوریه از نقطه صفر مرزی 10 کیلومتر در خاک سوریه عقب نشینی کرده است، به نظر میاد که دولت سوریه تلاش می کند تا مشکلات خود را در این شرایط با ترکیه حل کند و همچنین به نظر می آید که آقای بشار اسد اخیرا، بعد از تفتیش و فرود اجباری هواپیمای غیر نظامی سوریه در آنکارا که توسط دولت ترکیه صورت گرفت تمایلی بیشتری برای مذاکره با ترکیه دارد و پیامهایی از سوی سوریه ارسال شده است به این مضمون که می خواهند مشکلات خودشان را بصورت ریشه ای با دولت ترکیه حل کنند. اما ظاهرا ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان تمایلی به گفتگو با دولت بشار اسد ندارد.

وی با توجه به فرود اجباری هواپیمای سوری در خاک ترکیه، و منافات این اقدام با قوانین بین الملل بیان نمود:در واقع بدلیل همکاری سازمان های اطلاعاتی ترکیه و سازمان سیای آمریکا، اطلاعاتی به ترکیه رسیده که این هواپیما حامل قطعات نظامی است. لذا ترکیه این هواپیما را که از مسکو عازم دمشق بود، بصورت اجباری در خاک ترکیه فرود آورد و پس از تفتیش مشخص شد که تعدادی قطعات رادارهای هواپیما های غیر نظامی که در فرودگاه های کشوری معمولا بکار گرفته می شوند؛ درون این هواپیما بوده و مصادره شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح نمود: به نظر می آید این حرکت یک توهین آشکار به دولت روسیه است و به همین دلیل پوتین رئیس جمهور روسیه که قرار بود در این هفته به ترکیه سفر کند در اعتراض به اقدام ترکیه سفر خود را لغو کرد و اعتراض خود را اعلام نمود. البته تعدادی از مسافران هواپیمای سوری، از اتباع روسیه بودند و لذا این یک توهین به جایگاه بین المللی روسیه تلقی می شود و در حقیقت از نظر قوانین بین المللی در واقع دولت ترکیه نقض قوانین بین المللی را مرتکب شده است. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
alfredoo
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
نجم الدین اربکانین سوزلری الان گوریر که نچه ایل بونان قاباغ دمیشدی که < اردوغان بیر اوزومدی که گلجاغدا شراب اولاجاخدی> واولوبدیر الان......
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۱۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
لطفا ترجمش کنید
alfredoo
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
چرا نظرات رو منعکس نمیکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها