کد خبر: ۸۶۱۳۰
زمان انتشار: ۱۷:۴۸     ۲۴ مهر ۱۳۹۱
سخنگوی قوه قضاییه گفت:‌برخی دلارها را احتکار و برای فریب مسئولان خرید و فروش سوری می‌کردند، برخی نیز به فروش غیر قانونی و قاچاق ارز و طلا اقدام می‌کردند، باندهایی هم با خارج ارتباط داشتند. یکی از دلالال ارز طی سه ماه یک میلیارد تومان سود برد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای در سی و هفتمین نشست سخنگوی قوه قضائیه درباره نابسامانی بازار ارز و افرادی که در این زمینه بازداشت شده‌اند،اظهار داشت: مباحث گرانی، قاچاق کالا و گرانی ارز 3مقوله‌ای هستند که با هم ارتباط دارند ولی یکی نیستند.

وی ادامه داد: بخشی از این قضایا بدون تردید مربوط به فشارهای دشمن است که در این 33 سال به هر شکل ممکن در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ما را تحت فشار قرار داده است.

وی گفت: در حال حاضر یک جنگ اقتصادی علیه ایران در اولویت دشمن است و احساس می‌کنند اگر با جنگی تمام عیار اقتصادی وارد میدان شوند، مردم ما به تنگ آمده و در جهت خواسته آنها حرکت می‌کنند.

وی گفت: خیال باطلی است که مردم ایران با این کارها بی‌حوصله می‌شوند. هر چند که مشکلات وجود دارد اما اینکه تسلیم شوند محال است.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه بحث دیگر مدیریت و کنترل بازار صرفنظر از قاچاق و قیمت ارز و طلا است گفت: اگر کنترل بازار را با ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند، انجام دهند وضع یک جور است و اگر رها شود نتیجه دیگری به بار می‌آید.

دادستان کل کشور درباره موضوع ارز که روی بسیاری از جریانات تأثیر می‌گذارد، گفت: اگر تقاضا بالا و عرضه کم شود به طور طبیعی قیمت بالا می‌رود.

محسنی اژه‌ای افزود: بخشی از تحریم‌ها نسبت به همین زمینه و مقداری موجب شده که عرضه‌ای که در حوزه قبل سال‌ها انجام می‌شد امسال محدود شود، مدیریت مشخص ارز بحث دیگر است و در راستای این مدیریت ارزی بخشی به ورود کالا و بخشی به صادرات غیرنفتی برمی‌گردد که صادر کننده یا ارز یا کالای مورد نظر را باید وارد کند.

وی افزود: درباره ارز تخصیصی به ورود کالا یکی از وظایف دستگاه اجرایی این است که وقتی می‌بینیم این همه محدودیت وجود دارد، نظارت صورت گیرد که این ارز کجا عرضه می‌شود. آیا هر کسی که ثبت سفارش کرد حتی با فرض سالم بودن ادعا باید به هر میزان که می‌خواهد ارز به او داد، آیا باید برای واردات فلان خودرو که بعداً چند صد میلیون یا یک میلیارد تومان قیمت دارد ارز اختصاص دهیم.

محسنی‌ اژه‌ای گفت: آیا بر فرآیند چهارگانه وزارت صنعت، گمرک، بانک عامل و کارگشا و بانک مرکزی که در این زمینه هماهنگ هستند و می‌دانند که ثبت سفارش برای چه کالایی انجام می‌شود نظارت می‌شود که چه میزان ارز اختصاص داده می‌شود؟ آیا مشخص است که این ارز در کجا هزینه می‌شود؟ آیا نوع کالای وارداتی مشخص است؟ اینها همه مربوط به مدیریت داخلی است که اگر پورتال مناسبی در این زمینه داشته باشیم و همه چیز مشخص شود، قطعاً بهتر است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه این کارها مدیریت داخلی را می‌طلبد، گفت: آیا واردکننده کالا با ارز مرجع 1226 تومان می‌تواند کالا را به هر میزان مثلاً دلار 3 هزار تومانی به فروش برساند؟ بخشی از آن به دستگاه‌های کنترل بازار مانند تعزیزات برمی‌گردد که باز هم زیر نظر دولت است و قبلاً هم اعلام کرده‌ایم که اگر در این زمینه کمکی از دستگاه قضایی می‌خواهند، اعلام کنند.

سخنگوی قوه قضائیه به سوء استفاده کنندگان از نابسامانی بازار ارز اشاره و خاطرنشان کرد: این افراد دیدند که هماهنگی بین ارگان‌های مسئول نیست و از این خلل سوء استفاده می‌کنند. عده‌ای تعمداً می‌خواهند برای ایجاد نارضایتی بین مردم و ضربه زدن به نظام اخلالگری کنند. ارز و دلار وارد بازار می‌شود و آن را برای ضربه زدن به نظام جمع می‌کنند.

وی ادامه داد:به عنوان مثال شاید روزی 150 میلیون دلار ارز وارد بازار شود اما 100 میلیون دلار آن را این عده جمع کرده و چند روز در اختیار خود نگه داشته اند که این کار باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه عده‌ای هم ناآگاهانه و صرفاً برای سود بردن وارد این کار می‌شوند، گفت: وقتی فضا این گونه شد طلا و ارز تبدیل به کالای تجاری شده و خانواده‌ها هم برای سود بردن به خرید و فروش سکه و دلار رو می‌آورند و به آن به چشم یک کالای تجاری نگاه می‌کنند. بسیاری از آحاد مردم به مشتریان دلار و سکه تبدیل می‌شوند؛ در حالی که قصدی برای ضربه زدن به نظام ندارند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در جلسات قبل هم گفته بودم اگر مسئولان و دستگاه‌های مسئول از قوه قضائیه کمک بخواهند، با آنها همکاری می‌کنیم و اگر هم دستگاه قضایی ضرورت را احساس کرد، خودش وارد کار می‌شود که همین گونه هم شد.سیستم‌های اطلاعاتی و پلیس اقتصادی باید وارد کار شده و گزارشهای خود را به دستگاه قضایی اعلام کنند.

دادستان کل کشور گفت: به طور یقین با همه کسانی که در این زمینه اخلال کرده یا می‌خواهند این کار را انجام دهند، بدون اغماض برخورد می‌شود. در این زمینه قانون داریم و یکی از بندهای قانون اخلالگران به موضوع ارز و نظام پولی کشور بر می‌گردد و مجازات آن در صورت اثبات به خاطر ضربه زدن به نظام اقتصادی با عنوان فساد فی‌الارض اعدام است؛ در غیر این صورت فرد مجرم به حبس بیش از 5 سال محکوم می‌شود.

* دستگیری بیش از 30 متهم در زمینه اخلال ارزی تاکنون

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تا امروز بیش از 30 نفر در این زمینه دستگیر شده است و ممکن است تا این لحظه که من در جمع شما هستم، تعداد آنها از 40 نفر هم گذشته باشد. این افراد از لحاظ موقعیت اجتماعی، میزان تحصیلات و سنی در طیف‌های مختلفی قرار دارند و تنها یک نفر از آنها زن است.

محسنی اژه‌ای افزود: برخی از آنها اقدام به فروش غیرقانونی و قاچاق طلا از کشور کرده‌اند و عده‌ای با قاچاق طلا اقدام به فروش غیر قانونی آن در سطح بازار می‌کردند و عده‌ای هم در داخل کشور به عنوان باندهای تشکل‌ یافته مدیریت شده که بعضاً با بیرون از کشور ارتباط داشته‌اند، هماهنگ می‌کردند تمام دلارهای تزریق شده به بازار جمع‌آوری شود.

وی افزود: آنها دلارهای جمع‌آوری شده را چند روزی  پیش خود نگه می‌داشتند و برای فریب مشتریان واقعی بین خودشان خرید و فروش سوری کرده و در عرض یک ساعت به طور غیرواقعی قیمت ارز را 100 تومان بالا می‌بردند.

محسنی اژه‌ای گفت: بحث دیگر در زمینه مدیریت داخلی سیستم توزیع ارز است که فقط از طریق بانک مرکزی و در برهه‌ای از زمان مانند ابتدای امسال از طریق یک سیستم فرعی صورت می گرفت.

وی گفت:باید بررسی شود آیا همه آنچه از طریق بانک مرکزی صورت می‌گرفت درست بوده یا خیر؟ نحوه پرداخت‌ها و نحوه قرار گرفتن ارز در اختیار مشتری با نظارت بانک مرکزی بوده و این نظارت صورت گرفته است یا خیر؟

محسنی اژه‌ای به موضوع برداشت سال گذشته بانک مرکزی از حساب برخی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در آن برهه از حساب برخی بانک‌ها مبالغی را برداشته است که سر و صدایی را هم ایجاد کرد زیرا متوجه شده بود که ارز خارج شده اما کالایی نیامده است.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه این موارد در حال حاضر قابل بررسی است، گفت: مجلس و دولت و دیگر دستگاه‌ها در حال بررسی هستند که ببینند مشکل از بانک مرکزی، گمرک یا سیستم فرعی توزیع ارز بوده است و اینکه این اتفاقات عمداً صورت گرفته یا اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها بوده است؟

دادستان کل کشور گفت: تا الان اثبات نشده که هیچ کس کار موظف مسئولی یا حتی فرد مسئولی در این زمینه قصد خیانت داشته یا با مجرمی همکاری کرده است اما باید بررسی شود که چرا این اتفاقات رخ داد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: با کسانی که سوء استفاده و سود جویی کردند و موجب اخلال در بازار شدند قاطعانه برخورد می‌کنیم و قبل از اثبات جرم بدون اغماض محاکمه می‌شوند.

محسنی اژه‌ای به اظهارات یکی از این افراد در جلسات بازجویی اشاره کرد و گفت: این فرد مدعی شده ظرف 3 ماه یک میلیارد تومان سود کرده است. این کار عادی نیست که یک آدم معمولی بدون سرمایه خاص چگونه توانسته ظرف3 ماه فقط از طریق ارز یک میلیارد تومان سود کند.

سخنگوی دستگاه قضایی گفت: رسانه‌ها نیز در این زمینه نقش دارند و باید کمک کنند تا آرامش در بازار حکمفرما شود و از التهاب آفرینی نیز خودداری کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها