کد خبر: ۸۶۰۴۸
زمان انتشار: ۱۱:۰۹     ۲۴ مهر ۱۳۹۱
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک «الحقیقة» مصر مشاوران محمد مرسی را مقصر اصلی برکناری و سپس ابقای دادستان کل این کشور دانست.

«امیل امین» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک «الحقیقة» مصر در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به عقب نشینی رئیس جمهوری مصر از برکناری دادستان کل مصر و ابقای وی در سمت خود گفت:‌ معتقدم که مرسی با در نظر گرفتن فضای عمومی در داخل مصر و به منظور جلوگیری از اعتراض دستگاه قضایی این کشور، تصمیم به ابقای قاضی «عبدالمجید محمود» دادستان کل مصر گرفت.

وی مشاوران ریاست جمهوری مصر را مقصر اصلی بوجود آمدن تحولات اخیر در کشور خواند و با انتقاد از عملکرد مشاوران محمد مرسی به خاطر ندادن اطلاعات کافی به وی قبل از اتخاذ تصمیمات مهم گفت: شخص رئیس جمهور نمی‌تواند نسبت به همه تحولات کشور در همه عرصه‌ها اطلاعات کافی داشته باشد، بلکه مشاوران این وظیفه را بر عهده دارند و بایستی با اطلاعات کافی و به موقع خود رئیس جمهور را در تصمیم گیری یاری دهند که معتقدم که در جریان برکناری دادستان کل ارزیابی خوبی از اوضاع و احتمال سوء استفاده برخی‌ها از این تصمیم در برهه زمانی، صورت نگرفته است.

امین ابقای دادستان کل مصر از سوی محمد مرسی در سمتش را تلاش برای آشتی جریان‌های سیاسی خواند و با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر عزم کابینه مرسی برای تعیین عبدالمجید محمود به عنوان سفیر در یکی از کشورهای خارجی،‌گفت: این تصمیم در حالی اتخاذ شد که همگان گمان می‌کنند که مرسی به خاطر تبرئه متهمان حادثه جمل دادستان را برکنار کرده است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک "الحقیقة" مصر برکناری دادستان کل مصر را خواسته بسیاری از ملت مصر خواند و با یادآوری مطالبات بخش عظیمی از گروه‌های کشورش مبنی بر لزوم پاکسازی بقایای نظام حسنی مبارک گفت: به نظر می‌رسد در صورتی که در برهه زمانی دیگری محمد مرسی تصمیم به بر کناری دادستان کل می گرفت، پیامدهای کاملا مختلفی بر جای می ‌گذاشت و واکنش‌ها نیز متفاوت می‌شد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره ارتباط تبرئه متهمان حادثه جمل با برکناری دادستان کل مصر تصریح کرد که گرچه این دو موضوع بی ارتباط نیستند ولی واکنشی مستقیم به این حادثه نیست و معتقدم که تصمیم نخست مرسی به پرونده‌های مختلفی ارتباط دارد. زیرا قاضی بر اساس دلایلی که تقدیم دادگاه می‌شود حکم را صادر می‌کند و نمی‌تواند بدون وجود دلایل شخصی را مجرم معرفی کند.

امین موفقیت مرسی را موفقیتی برای ملت خواند و با آرزوی سرافرازی برای ملت و دولت مصر؛ در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه "عملکرد محمد مرسی در 100 روز نخست ریاستش بر مصر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟" گفت: آرزو داریم که مرسی بر تعداد نخبگان و مشاوران دلسوز در در اطرافش بیفزاید تا از تکرار چنین موضوعاتی جلوگیری کند.

دادگاه جنایی قاهره روز چهارشنبه گذشته طی حکمی متهمان حادثه حمله شترسواران نظام به انقلابیون در جریان انقلاب 25 ژانویه معروف به کشتار الجمل را تبرئه کرد.

«محمد مرسی» رئیس جمهور مصر نیز به دنبال صدور حکم دادگاه قاهره مبنی بر تبرئه قاتلان انقلابیون در جریان کشتار موسوم به «کشتار الجمل»، «عبدالمجید محمود» دادستان کل این کشور را از سمتش عزل کرد. ولی دیری نپایید که از تصمیم خود عقب نشینی کرده و عبد المجید محمود را در سمتش ابقا کرد. این در حالی است که مردم مصر وی را عامل تبرئه قاتلان انقلابیون می‌دانند و خواستار برکناری وی هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها