رويش نيوز: قصه
بازار و خرید و فروش ها، ارز ، سکه و طلا و اجناس مختلف اگرچه امروز به
مسئله اول کشور تبدیل شده است اما درد سوزناکتر این اتفاقات، نه از خود
تورم، که بیشتر از فربههای اقتصادی کشور است که هر روز ظرفشان اعظم از
دیروز است.
از اینکه دولت نمیتواند تنها دوروز
قیمت پایین آمده دلار را حفظ کند نمیگویم. هدفم از افراد و سازمان هایی
است که آب هرگونه که باشد دامشان مردم بیچاره ایران را میگیرد. مردمی که
با این اوضاع هیچگاه نمیتوانند برای دارایی هرچند اندکشان تصمیمگیری
درستی داشته باشند.
فاتحه نظارت را که از همان ابتدا
خواندهایم که تنها در قاب تلویزیون ظاهر میشوند و از دستگیری تعدادی
اوباش در تهران و اصفهان میگویند و بعد نیز تا مدتها مردم حق مطالبه ندارد
چرا که دستگاهها انجام وظیفه کردهاند و این هم مثالش!
به یاد دارید که یک مسئول بلند پایه
نیروی انتظامی فقط به خاطر اظهارنظر در مورد یک شرکت خودروسازی تغییر کرد؟
در کشور ما که خودرو جزء مهمترین وسایل زندگی مردم شده، هزینه خرید
اتومبیل مناسب، گاهی از خرید منزل هم گرانتر است. امروزه صنعت خودروسازی
در کشور ما نه یک نوع خدمت، بلکه بیشتر به امپراطوری اقتصادی تبدیل شده
است. قیمت ارز نوسان دارد اما اتومبیل که تغییر قیمتش به خاط نوسانات ارز
است تنها و تنها بالا می رود و البته هیچ گاه مردمی که روی قول شرکتها و
قیمتها حساب باز کردهاند، گزینهی لحاظ شدنی نیستند چرا که محکوم به رقص
با هر سازی هستند که این امپراطوری بنوازد.
«قیمت نهایی رانا ۲۱۵ میلیون ریال (۲۱
میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) تعیین شده و با مشخص شدن و ابلاغ قیمت، تحویل این
خودرو به مشتریان به زودی آغاز خواهد شد.» این خبری است که چند روز پیش
خروجی تمامی رسانهها را پر کرد. اما ماجرا این است که طبق قول شرکت ایران
خودرو، قرار بود این خودرو (تمام ایرانی)به قیمت تمام شده 15 میلیون تومان
از مهر ماه امسال عرضه شود و اگر قیمت بیست و چند میلیونی درست باشد باید
در کمال ناتوانی، تنها آهی برای صاحبان این شرکت فرستاد.
با آنکه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت
از آغاز عرضه خودرو رانا از ابتدای مهرماه خبر داده بود، بدقولی در عرضه
را به حساب نمیآوریم (که الحق و الانصاف طبیعی است)؛ اما این مسئله که
مسئول فروش این شرکت در اوایل این ماه اعلام کرد: «منتظر تعیین قیمت نهایی
این خودرو برای عرضه هستیم» دیگر نه بدقولی که نوعی فریب دادن است، افرادی
که در زمان عقد قرارداد 10 میلیون تومان پرداخت نموده اند و برای پرداخت 5
میلیون تومان دیگر برنامهریزی می کردند، امروز در کمال ناباوری باید
115میلیون ریال دیگر هم تقدیم کنند تا خودروی جدید دریافت شود.
سوال از مسئولین این شرکت و وزارت
صنعتی که زحمت و زجر مردم را نمیبینند این است که ثبتنام کنندگان این
اختلاف قیمت را، چگونه برای شما تأمین کنند؟ 10 میلیون تومان به ازای هر
خریدار، ماههاست که در اختیار این شرکت قرار دارد و بدون شک سود آن برای
این شرکت است و هزینه آن برای مردم، مگر درآمد مردم چقدر افزایش یافته که
باید زیان شرکتهای نیمه خصوصی را تأمین کنند؟ چرا افزایش قیمت اعلام شده
خودروی تمام ایرانی، از بسیاری خودروهای غیربومی بیشتر است؟ این چه نوع خود
کفایی است که وابستگی آن از وابستگی مستقیم بیشتر است؟ امروز وقت دستگیری
از مردمی است که هر زمان که نیاز بوده از دولت و حکومت حمایت کردند اما...
سخن این است که عدم مدیریت صحیح و
کنترل کارامد بر مواردی از این دست که فشاری ناگهانی را به مردم وارد می
کند، می تواند آسیب جدی به اعتماد مردم نسبت به اداره کنندگان سازمان های
کوچک و بزرگ وارد آورد. نکته ای که برخی از پشت میز نشینان از درک آن
عاجرند!