کد خبر: ۸۵۶۰۵
زمان انتشار: ۰۰:۵۸     ۲۳ مهر ۱۳۹۱
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از گزارش وزیر و معاونان وزارت نفت در خصوص نحوه حفظ میزان صادرات نفت، میزان فروش نفت در بازارهای جهانی، وضعیت منابع ارزی و نحوه‌ی انتقال ارز ناشی از فروش نفت به داخل کشور خبر داد.
محمد علی عبدالله زاده در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اعلام اینکه جزییات این گزارش محرمانه است، گفت: جمعی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با حضور در وزارت نفت، گزارش قاسمی و معاونانش را در خصوص فروش نفت و میعانات گازی طی ماه‌های مختلف، وضعیت منابع ارزی ناشی از فروش نفت و اقدامات وزارت نفت برای دور زدن تحریم‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نماینده‌ی مردم طبس و فردوس، آسیب شناسی و ارائه راه‌حل‌های مناسب را از ویژگی‌های قابل قبول وزیر نفت و معاونانش برشمرد و افزود: بر خلاف سایر دستگاه‌ها، وزیر و معاونان وزارت نفت ضمن طرح مشکلات و چالش‌ها، راه ‌حل‌های خود را برای حفظ سهم صادرات نفت به تفصیل توضیح داد که به اعتقاد اعضای کمیسیون برنامه و بودجه این وزارتخانه شیوه‌های خوب و قابل تقدیری را برای دور زدن تحریم‌ها در پیش گرفته است.

وی افزود:‌ شمولیت تحریم‌های نفتی و راههای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و راههای تحقق بودجه عمومی کشور توسط وزارت نفت از جمله مواردی بود که با توضیحات وزیر و معاونان وزارت نفت به خوبی نشان داد که این وزارتخانه با اتخاذ تاکتیک‌های مختلف اجازه نخواهد داد درآمدهای نفتی کشور دچار رکود شود.

عبدالله زاده نحوه‌ی فروش نفت و میعانات گازی و شیوه‌های انتقال درآمدهای ارزی ناشی از فروش آنها را قابل تقدیر دانست و افزود: نتیجه این جلسه مشترک این بود که راههایی برای سرمایه‌گذاری در میادین مشترک و پارس جنوبی اندیشیده شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه، ضعف سرمایه‌گذاری در میادین مشترک با قطر را به طور روزانه موجب وارد شدن ضرر 3000 میلیارد تومانی دانست و خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز بسیار زود بازده است.

نماینده‌ی مردم طبس و فردوس افزود: موضوع دیگر اینکه اگر وزارت نفت موفق شود برای کنترل و استفاده از NGL سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری کند، ماهیانه 300 میلیارد تومان درآمد نصیب کشور خواهد شد.

وی منابع عمومی کشور را 62.5 درصد منابع ارزی ناشی از فروش نفت و میعانات گازی دانست و افزود: منابع عمومی کشور پس از کسر 14.5 درصدی سهم شرکت نفت و سهم 23 درصدی صندوق توسعه‌ی ملی به 62.5 درصد کاهش می‌یابد. مهم تحقق منابع ارزی با توجه به تحریم نفت و نظام بانکی کشور است. در این صورت می‌توان نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف نفتی با قوت عمل کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها