کد خبر: ۸۵۳۴۴
زمان انتشار: ۱۰:۳۷     ۲۲ مهر ۱۳۹۱
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر ایران، گفت: مردم ایران در مواجهه با دشمنی‌ها متحدتر شده و انگیزه آنها برای مبارزه و مقابله بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در شصت و هفتمین اجلاس بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به ژاپن سفر کرده در کنفرانس مطبوعاتی در محل سفارت ایران در توکیو با اشاره به گزارشات مربوط به عقب بودن رشد اقتصاد جهانی نسبت به پیش‌بینی‌ها، اظهار داشت: دلایل تردیدهای موجود در خصوص بهبود رشد اقتصادی جهانی به چند عامل عمده مربوط می‌شود، یکی از این عوامل ناشی از وضعیت مالی و بحران‌های اقتصادی در منطقه یورو است و علت دیگر چالش‌هایی است که در رابطه با سیاست‌های مالی و کسری بودجه در آمریکا وجود دارد. عوامل دیگری نظیر بی ثباتی در بازارهای نفتی و به دنبال آن افزایش قیمت مواد غذایی نیز در این زمینه تأثیرگذار هستند.

حسینی در پاسخ به سؤالات مطروحه در ارتباط با نوسانات نرخ ارز در ایران خاطرنشان کرد: تقاضا برای ارز به دو صورت تقاضای واقعی و تقاضای سفته بازی وجود دارد. وقتی تقاضای سفته بازی افزایش یابد این امر منجر به افزایش قیمت ارز می‌شود. در ایران عرضه مؤثر ارز کم شد و سفته بازی افزایش یافت. البته ما با افزایش عرضه مؤثر ارز و کنترل سفته بازی سعی می‌کنیم ثبات را به بازار ارز برگردانیم.

وی افزود: واقعیت این است که افزایش قیمت ارز نشان دهنده وضعیت اقتصاد ایران نیست، بلکه حاکی از کمبود ارز در بازار است.

وزیر اقتصاد و دارایی ایران از برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان یکی از سیاست‌های موفق سال‌های اخیر در ایران یاد کرد و اظهار داشت: در گذشته حجم گسترده‌ای از یارانه‌ها به بخش انرژی اختصاص داده می‌شد و در حالی که کشور صادر کننده نفت هستیم به وارد کننده بنزین تبدیل شده بودیم. علاوه بر آن کسانی که درآمد و مصرف بیشتری داشتند، بیشتر از یارانه‌ها بهره‌مند می‌شدند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم‌های کشورهای غربی عنوان کرد: مردم ایران همچون مردم آزاده جهان در مواجهه با دشمنی‌ها بیشتر متحد می‌شوند و انگیزه آنها برای مبارزه و مقابله بیشتر می‌شود. البته این تحریم‌ها صرفاً تحریم ایران نیست و تحریم کشورهای دیگر هم هست. صندوق بین‌المللی پول یکی از دلایل افزایش قیمت نفت را تحریم ایران اعلام کرد. وقتی قیمت نفت افزایش می‌یابد، قیمت بنزین نیز افزایش خواهد یافت و در پی آن هزینه مردم ژاپن، آمریکا و ... نیز بالا می‌رود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها