کد خبر: ۸۴۸۸۵
زمان انتشار: ۱۷:۴۸     ۱۹ مهر ۱۳۹۱
یک روزنامه پاکستانی نوشت که آمریکا و هند حاضر نشده‌اند دولت افغانستان را در مخالفت با پاکستان همراهی کنند که همین امر سبب واکنش تند کرزی نسبت به آمریکا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، یک روزنامه پاکستانی در مقاله‌ای نوشت که حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان پس از این‌که در متقاعد کردن سازمان ملل در برخورد با پاکستان موفق نشد، از آمریکا و هند خواست افغانستان را برای تحت فشار قرار دادن پاکستان همراهی کنند اما این دو کشور حاضر نشدند علیه پاکستان وارد عمل شوند.

روزنامه «امت» در مقاله‌ای تحت عنوان «نارضایتی کرزی از عدم برخورد آمریکا با پاکستان»، نوشت: کرزی در واکنش به همراهی نکردن آمریکا به شدت به این کشور معترض شد و تهدید کرد، چون کاخ سفید به تعهدات خود نسبت به افغانستان پایبند نیست با کمک پارلمان افغانستان پیمان همکاری استراتژیک کابل- واشنگتن را لغو می‌کند.

دولت کرزی از 2 ماه پیش به دنبال مذاکره با طالبان بدون حضور پاکستان بود و به همین علت ابتدا تظاهرات ضد پاکستانی در ولایت «کنر» برنامه ریزی شد و پس از آن مردم کابل علیه پاکستان تظاهرات کردند.

براساس این منبع، پس از برگزاری تظاهرات‌های ضد پاکستانی دولت افغانستان از سازمان ملل خواست اسلام‌آباد را به علت شلیک موشک به افغانستان تحت فشار قرار دهد اما پاکستان نسبت به تمام این اقدامات بی‌تفاوت بود که همین امر سبب ناراحتی بیشتر کرزی شد.

نمایندگان آمریکا که در افغانستان حضور دارند در گزارش خود به مقامات کاخ سفید نوشتند: پاکستان شبه‌نظامیانی را که به پست‌های مرزی این کشور حمله می‌کنند با موشک هدف قرار می‌دهد و گاهی این موشک‌ها به مناطقی از خاک افغانستان اصابت می‌کنند که این امر اجتناب ناپذیر است.

رئیس جمهور افغانستان پس از ناکامی برای قانع کردن سازمان ملل در برخورد با پاکستان، امضای پیمان استراتژیک با پاکستان را مشروط به پذیرفتن شرایط ذیل کرد:

1-پاکستان شلیک موشک به مناطق مرزی افغانستان را متوقف کند.

2- پاکستان باید از ورود طالبان به خاک افغانستان جلوگیری کند.

3- پاکستان باید شرایط افغانستان را در خصوص حل اختلاف مرزی«خط دیورند»را بپذیرد.

با وجود گذشت چند روز از مطرح شدن این موارد پاکستان هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است.

پاکستان اعلام کرد حاضر نیست شرایط افغانستان برای امضای پیمان استراتژیک را بپذیرد همین موضوع سبب شد کرزی از آمریکا درخواست کمک کند.

در ادامه این مقاله تصریح شده است: از آنجا که آمریکا به درخواست کرزی پاسخ مثبت نداد همین امر سبب شد که وی به شدت از سیاست‌های کاخ سفید، در قبال افغانستان انتقاد کند.

کرزی تأکید کرده است دفاع از افغانستان وظیفه آمریکا است و چون این کشور هیچ اقدامی در قبال تجاوز پاکستان به افغانستان انجام نمی‌دهد شرایط پیمان استراتژیک را نقض کرده است و اگر این روند ادامه داشته باشد مجلس افغانستان پیمان استراتژیک کابل- واشنگتن را لغو می‌کند.

«لئون پانتا» وزیر دفاع آمریکا در واکنش به سخنان کرزی ابراز داشت: آمریکا بیش از 2000 سرباز خود را در افغانستان از دست داده بنابراین این کشور حق ندارد به جای تشکر از آمریکا این کشور را تهدید کرده و مورد انتقاد قرار دهد.

براساس این منبع، سخنگوی کرزی برای فرو نشاندن خشم آمریکا، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که رسانه‌ها سخنان کرزی را تحریف کرده‌اند زیرا منظور رئیس جمهور افغانستان مواردی نبود که توسط رسانه‌ها منعکس شده است.

در ادامه این مقاله آمده است: کرزی پس از این که از آمریکا ناامید شد، با مقامات هندی برای فشار بر پاکستان وارد مذاکره شد اما هند اعلام کرد: روابط این کشور با پاکستان در حال بهبود است و این کشور مایل نیست با اقدام عجولانه روابط خود با پاکستان را تیره کند.

مقامات هندی اعلام کردند: معنای پیمان استراتژیک با افغانستان این نیست که هند خود را درگیر اختلافات افغانستان و پاکستان کند بلکه هدف از این پیمان فقط حفظ منافع هند، در افغانستان است.

مشاوران کرزی پیشنهاد دادند که وی به جای کمک خواستن از هند و آمریکا به طور مستقیم با پاکستان وارد مذاکره شده و از این طریق اختلاف بین 2 کشور را حل کند.

مشاوران کرزی از وی خواستند پس از توافق با پاکستان هر چه زودتر پیمان استراتژیک با هند و آمریکا را لغو کند زیرا این کشور‌ها اهمیتی به مردم افغانستان نمی‌دهند و فقط به فکر حفظ منافع خود در این کشور هستند و افزون بر این، هند و آمریکا به دنبال حضور در افغانستان و کسب منافع مالی بیشتر هستند.

به گزارش روزنامه امت، کرزی در تلاش است «قیوم کرزی» برادرش را در افغانستان به قدرت برساند اما از آن‌جا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مشخص نیست و این کشور با کرزی دچار اختلاف شده تلاش برای به قدرت رساندن قیوم کرزی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

براساس این گزارش، امکان دارد نیروهای خارجی در سال 2013 و زودتر از موعد مقرر از افغانستان خارج شوند.

مردم آمریکا ادامه جنگ در افغانستان را یکی از عوامل مهم بروز مشکلات اقتصادی می‌دانند و دولت را در این زمینه تحت فشار قرار داده‌اند.

«گروه بین‌المللی بحران» در گزارش تازه خود با هشدار به وضعیت امنیتی در افغانستان اعلام کرد: اگر آمریکا از افغانستان خارج شود دولت کرزی توان مقاومت در برابر طالبان را ندارد و جنگ داخلی در این کشور آغاز خواهد شد.

یک کارشناس آمریکایی معتقد است مشکل اصلی آمریکا خروج از افغانستان نیست بلکه پذیرفتن شکست در این کشور است.

به گفته وی، جنگ افغانستان از جنگ ویتنام طولانی‌تر شده و هیچ کس نمی‌تواند متوجه شود که ادامه این جنگ چه سودی برای آمریکا دارد.

این کارشناس افزود: اگر آمریکا تا 6 ماه آینده اقدامی برای خروج از افغانستان انجام ندهد با شکست نظامی در این کشور مواجه می‌شود.

کرزی بعد از امضای پیمان استراتژیک با آمریکا و هند به مردم افغانستان قول داد که این کشور‌ها از افغانستان دفاع کند اما آمریکا و هند به تعهدات خود، در این زمینه عمل نکردند.

شرکت «وطن گروپ» که توسط برادران کرزی اداره می‌شود و ارسال تدارکات ناتو به افغانستان را به عهده دارد به تازگی به علت باج دادن به طالبان برای تأمین امنیت تدارکات ناتو، توسط آمریکا تحریم شده است.

آمریکا از نیروهای خارجی خواسته است که دیگر نباید کالاهای مورد نیاز خود را از این شرکت دریافت کنند.

این اقدام آمریکا نشان دهنده عمیق بودن اختلاف بین آمریکا و کرزی است.

در ادامه این مقاله آمده است که آمریکا و کرزی به دنبال مذاکره با طالبان هستند اما شیوه هر یک در این مذاکره متفاوت است.

کرزی به دنبال این است که پس از به توافق رسیدن با طالبان جایگاه خود را در افغانستان مستحکم کند اما این در حالی است که آمریکا به دنبال مذاکره با طالبان برای تعیین دولت جدید در افغانستان که هماهنگی بیشتری با این کشور داشته باشد است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها