کد خبر: ۸۴۸۸۳
زمان انتشار: ۱۷:۳۹     ۱۹ مهر ۱۳۹۱
روسیه در نظر دارد با هدف جلوگیری از انتشار اطلاعات محرمانه این کشور، مانع از نظارت آمریکا بر زرادخانه‌های هسته‌ای خود شود.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، مسکو در نظر دارد تا مشارکت خود در برنامه موسوم به «نان لوگار» که در آن آمریکا به تامین بودجه از بین بردن زرادخانه های تسلیحات هسته ای روسیه کمک می کند را متوقف کند.

بر اساس این خبر، روسیه دیگر به کمک آمریکا نیاز ندارد و می تواند این اجرای این برنامه را بدون کمک عملی کند. علاوه بر این، مسکو علت این تصمیم گیری را ضرورت جلوگیری از انتشار اطلاعات محرمانه اعلام کرده است.

برنامه همکاری در زمینه کاهش تهدید «نان لوگار» در اوایل دهه 1990 و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و با هدف از بین بردن تسلیحات هسته ای غیر ضروری در زرادخانه های روسیه و همچنین نابود کردن تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی قدیمی اجرایی شد.

در این خبر آمده است که توافق برای همکاری در اجرای این برنامه میان روسیه و آمریکا دو بار – یک بار در سال 1999 و یک بار دیگر در سال 2006- تمدید شد و در ماه مه سال 2013 میلادی نیز منقضی می شود. منابع اطلاعاتی آگاه در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و وزارت امور خارجه به روزنامه کامرسانت گفته اند که آمریکا به تمدید مجدد این برنامه تحت یک نام دیگر و یا یک طرح دیگر امیدوار است.

بر اساس این خبر، مذاکرات پیرامون این برنامه چندین ماه گذشته آغاز شد و بحث درباره این موضوع در جریان سفر اخیر هیئت بلند پایه آمریکایی متشکل از قانونگذاران کنگره، وزارت خارجه و پنتاگون به رهبری «ریچارد لوگار» یکی از نویسندگان برنامه نان لوگار به روسیه، مطرح شد. روسیه نیز اعلام کرد که به مفید بودن تمدید این قرار داد باور ندارد.

یکی از منابع آگاه از وزارت امور خارجه روسیه در این باره به روزنامه کامرسانت گفته است که روسیه همچنان پذیرای همکاری های بیشتر با آمریکا در زمینه از بین بردن تسلیحات هسته ای مسکو است اما تاکید دارد که قرارداد جدیدش با آمریکا باید بر اساس اصول برابری و احترام متقابل امضا شود.

بر اساس این خبر،‌ سند فعلی با تبعیض در قبال روسیه تنظیم شده و تغییراتی که از زمان امضای این توافق در دهه 1990 میلادی تاکنون اعمال شده است را شامل نمی شود.

منابع آگاه گفته اند که مسکو همچنین درباره اینکه آمریکا می تواند از این برنامه به منظور دستیابی به اطلاعات حساس پیرامون زرادخانه های هسته ای روسیه بهره برداری کند، ابراز نگرانی کرده است.

خبر ممانعت روسیه از نظارت آمریکا بر زرادخانه های هسته ای مسکو بعد از آن گزارش می شود که روسیه دستور داد آژانس توسعه بین الملل آمریکا تا اول اکتبر سال جاری روسیه را ترک کند. روسیه علت چنین درخواستی را تلاش این آژانس برای نفوذ در سیاست مسکو اعلام کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها