کد خبر: ۸۴۵۹۲
زمان انتشار: ۱۷:۵۱     ۱۸ مهر ۱۳۹۱

 فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) گفت: اخطارهای بیشماری حتی به هواپیماهای آواکس آمریکایی که در فضای عراق و حاشیه‌های آزاد خلیج فارس پرواز می‌کردند، داده‌ایم.

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در گفتگو با  فارس، در خصوص مقابله پدافند هوایی با هواپیماهای جاسوسی در جنگ الکترونیک گفت: ما در 10 سال اخیر اخطارهای بیشماری حتی به هواپیماهای آواکس آمریکایی که در فضای عراق و حاشیه‌های آزاد خلیج فارس پرواز می‌کردند، داده‌ایم.
 
وی افزود: پرواز این هواپیمای آواکس با آن همه پیچیدگی بعضا از قوانین بین‌المللی و صنعت هواپیمایی تخطی می‌کرد و اگر نزدیک می‌شد ما بلافاصله به آن اخطار می‌دادیم.
 
 
 
* دستیابی به توان منهدم کردن GPSها
 
اسماعیلی ادامه داد: سامانه‌های پیچیده‌ای بر روی آواکس‌ها نصب است اما اگر قرار باشد یک هواپیمای جنگ الکترونیک مثل هواپیمای E3C، جنگ الکترونیک عظیمی در همه طیف‌ها انجام دهد، نمی‌تواند موفق باشد چون خودش هم باید پرواز کند و رادارش در طیفی روشن باشد، پس طبیعتا اگر در همه طیف‌ها هم بخواهد جنگ الکترونیک انجام بدهد محکوم به افتادن است و اگر بخواهند سامانه GPS را از کار بیاندازند و از ماهواره استفاده نکند طبیعتا خودش هم محکوم به گمراه شدن است.
 
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه ما در برابر جنگ الکترونیک دشمن هم از سیستم استفاده می‌کنیم و هم از خنثی‌سازی، اظهار داشت: ما امروز GPS Jammer هایی داریم که خیلی راحت می‌تواند سامانه‌های GPS را منهدم کنند.
 
 
 
* رهگیری هواپیمای رادارگریز و سرنشین‌دار آمریکایی در آبهای جنوب
 
اسماعیلی با اشاره به توان بالای این قرارگاه در تامین امنیت فضای کشور و مقابله با هواپیماهای جاسوسی دشمن، به کشف هواپیماهای جاسوسی آمریکا توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در رزمایش ولایت نیروی دریایی ارتش در سال 89 اشاره کرد و گفت: دو فروند هواپیمای جاسوسی سرنشین‌دار آمریکایی که کاملا رادارگریز هستند، قصد نزدیکی به مرزهای ایران را داشتند که در 12 مایلی مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران به هر 2 هواپیما در موقعیت و نقطه‌ای که بودند، توسط رادار جاسک، چابهار و بندرعباس اخطار هوایی داده می‌شود و آنها بلافاصله منطقه را ترک می‌کنند.
 
اسماعیلی با بیان اینکه این هواپیماها توسط سامانه‌های راداری غیرقابل کشف هستند و پیچیدگی خاصی دارند، تصریح کرد: این هواپیماها حتی از لحظه پرواز از باند فرودگاه یا عرشه ناو به هیچ عنوان تماس رادیویی ندارند و در سکوت رادیویی حرکت می‌کنند که کشف نشوند.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ادامه داد: اینها هواپیماهای جاسوسی هستند که به مرزهای یک کشور نزدیک می‌شوند و بعضا اگر سامانه‌های دفاعی آن کشور آگاه و هوشیار نباشند ممکن است ورود کنند و فضا را شکسته و اطلاعاتی که می‌خواهند را کسب کنند.
 
وی تاکید کرد: ما به کمک سامانه‌های راداری و شنود الکترونیکی توامان یعنی سیستم اکتیو و پسیو، تا به حال اجازه چنین کاری را نداده‌ایم.
 
اسماعیلی ادامه داد: در مواقعی مانند راهپیمایی روز قدس نیز پدافند هوایی با توان بیشتری فعالیت داشته و ممکن است اخطاری به هواپیماها بدهیم.
 
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) همچنین با اشاره به نقش قرارگاه در تامین امنیت اجلاس عدم تعهد در تهران گفت: در بحث برگزاری اجلاس سران غیر متعهد فضای بسیار آرامی در تهران داشتیم اما اینگونه نبود که دشمنان چنگ و دندانشان را تیز نکرده بودند و یا قصد جاسوسی و خبرگیری نداشتند.
 
وی تاکید کرد: همانگونه که در بحث زمین، نیروی انتظامی یک امنیت خیلی خوبی برقرار کرد، در بحث هوا و فضا هم جمهوری اسلامی ایران با استفاده از قرارگاه پدافند هوایی و تحت کنترل و عملیاتی قرار دادن سامانه‌های پدافند هوایی بالغ بر 50 مورد اخطار هوایی داشتیم، اخطار به هواپیماهایی که قصد نزدیک شدن به مرزهای هوایی ما از سمت جنوب، شرق و غرب کشور را داشتند. از این مدل اخطارهای هوایی در تمام شرایط داریم.
 
 
 
* اخطار به هواپیماهای متجاوز با موشک و هواپیماهای اسکرمبل
 
اسماعیلی تصریح کرد: این حق مسلم هر کشوری است که اگر هواپیمایی بدون مجوز به مرزهای هوایی‌اش نزدیک شود به آن اخطار دهد و این اخطار بدون پشتوانه هم نیست. اخطار با اقدام تاکتیکی متعاقب آن است. آنها وقتی مشاهده می‌کنند که اخطار هوایی داده می‌شود و بعد 3، 4 سامانه موشکی ما روشن می‌شود و بعد هواپیماهای اسکرمبل نیروی هوایی ما به پرواز در می‌آیند، حساب کار دستشان می‌آید.
 
 
 
* به دام انداختن RQ170 طی 5 مرحله
 
وی همچنین با اشاره به گرفتار شدن پهپاد جاسوسی آمریکا که از مرزهای شرقی جمهوری اسلامی قصد وارد شدن به کشورمان داشت، گفت: این هواپیمای RQ170 یکی از پیشرفته‌ترین نمونه تکنولوژی کشور آمریکا است که همه حیثیت‌شان را روی آن گذاشته بودند. حال چگونه این هواپیما گرفتار شد؟ هواپیمایی که سطح لبه تکنولوژی یک کشور صاحب تکنولوژی است و از چندین طریق هدایت و کنترل می‌شود هم از طریق ماهواره هم از طریق ایستگاه زمینی و هم از طریق هدایت از خود کنترل، چطور می شود این 3 هدایت به هم می‌ریزد؟ این هواپیما حتی قابلیت خود انفجاری داشته، چطور می‌شود این مرحله هم اتفاق نمی‌افتد و در مرحله پنجم به سلامت روی زمین می‌نشیند. این یکی از ابتکارات و قدرت‌های جمهوری اسلامی ایران است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها