کد خبر: ۸۴۵۵۳
زمان انتشار: ۱۵:۵۳     ۱۸ مهر ۱۳۹۱
یادداشت ۵۹۸؛
محمد حسن رضایی
صبح یکشنبه (16 مهرماه) صحن علنی مجلس شوای اسلامی شاهد نطق های برخی نمایندگانی بود که غیر منصفانه و غیر عالمانه، تمام عوامل التهابات اخیر در بازار ارز و مسائل اقتصادی را متوجه دولت و شخص رئیس جمهور نمودند. فارغ از پرداختن به امکان ورود چنینی نقدهایی به دولت، یادآوری نکاتی به منظور برخورداری از دیدگاه صحیح در تحلیل وقایع اخیر ضروری می نماید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که با هوشیاری تمام در نام گذاری سال های اخیر جنگ اقتصادی کفر علیه اسلام و انقلاب را از سال "اصلاح الگوی مصرف" تا سال "حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی" رصد کرده بودند و از ابتدای سال بر عنصر فرهنگی "اقتصاد مقاومتی" بارها تاکید نمودند.

معظم له درباره ی حجم وجود فشارها و تهدیدهای بیرونی که اصلی ترین مولفه وضعیت بوجود آمده وضعیت کنونی می باشد در دیدار با کارگزاران نظام در ماه مبارک رمضان فرمودند: "يكى از واقعيتهاى موجود كشور - كه امروز بيش از سالهاى گذشته هم اين واقعيت به رخ نظام اسلامى كشيده ميشود - وجود فشارها و تهديدهاست. كشور با زورآزمائى چند قدرت و دولت مستكبر روبه‌رو است". [1]

غرب با تحریم های گسترده ی اقتصادی و پروپاگاندی رسانه ای سعی در القای تصویری تلخ و سخت از اوضاع جامعه ایرانی دارد، همان تصویری که طی روزهای اخیر تیتر یک بسیاری از مطبوعات و رسانه های داخلی بوده است. که رهبری معظم بارها بر عدم سیاه نمائی از اوضاع داخلی در فضای رسانه ای کشور تاکید نمودند.

ایشان دراین رابطه خطاب به مسئولین و کارگزارن نظام اسلامی می فرمایند: "سعى ميكنند اين واقعيت را هرچه بزرگتر و شديدتر و سخت‌تر و تلخ‌تر نشان بدهند. ما اين را قبول داريم كه در مقابل ما فشار هست، تحريم هست، توانائى‌هاى اقتصادى، توانائى‌هاى سياسى، امنيتى و امثال اينها و بخصوص رسانه‌اى پشت سر اين حركت وجود دارد؛ اين يك واقعيت است." [2]

امام خامنه ای در همین دیدرار با اشاره به مواجه ی زورآزمائى نظام اسلامی با چند دولت و قدرت استكبارى مسئولین را متوجه شرایط خاصی می نمایند که فضایی همدلی و همکاری متناسب با شرایط خاص جنگی را دارد. و به تعبیر ایشان شرایطی که از ابتدای انقلاب شكل گرفته؛ كم هم نشده و افزايش هم پيدا كرده است.

هدف اصلی غرب در جنگ گسترده اقتصادی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی از نظرگاه ولی امر مسلمین جهان اینگونه تحلیل می گردد: "هدف جبهه‌ى مخالف نظام اسلامى و انقلاب اسلامى و دشمن ما اين است كه راه را بن‌بست نشان بدهد. خودشان هم ميگويند ما بايستى اين كارها را بكنيم، اين فشارها را وارد كنيم، اين محاصره را بكنيم، اين تحريم را بكنيم، تا مسئولان جمهورى اسلامى در محاسبات خودشان تجديدنظر كنند." [3]

با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی گوشه چشمی به تحلیل سیاسی بحران اقتصادی ایران در رادیو نروژی "اوستن" [4] می تواند به عنوان تائیدی بر تحلیل حکیمانه امام خامنه ای از شرایط موجود باشد.

رادیو «اوستن» اعلام می کند جنگ اقتصادی که علیه ایران آغاز شد و طی سه هفته اخیر موجب کم شدن ارزش پول این کشور شده، یکی از اهداف اسرائیل و شورای همکاری خلیج فارس در جنگ محرمانه‌شان علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. این امر از اسرار این جنگ مخفیانه و پنهانی علیه ایران تحت عنوان «تحریم‌های اقتصادی» است. جنگی که اسرائیل و دولت‌های عضو شورای همکاری در پشت آن قرار دارند و اگر این طرف‌ها در پشت آن نبودند، این تحریم‌ها نمی‌توانستند تا این اندازه بر ایران تاثیر بگذارند.

در تحلیل رادیو «اوستن» با اشاره به نشست 25 جولای گذشته هیئت وزارتی اعضای شورای همکاری خلیج فارس با ریاست «سعودالفیصل» وزیر خارجه عربستان و حضور سایر وزرای خارجه عضو این شورا و «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا برگزار شد، توافق‌هایی در این زمینه صورت گرفت. که نشان دهنده شکل گیری ستاد جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران می باشد.

بر اساس گزارش «اوستن»، نتانیاهو به زودی به چند کشور اروپایی سفر خواهد کرد تا آنها را برای افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و به معنای دیگر «ذبح واحد پول ایران» متقاعد کند. همچنین اتحادیه اروپا با احتیاط، واکنش ایران در قبال کم شدن ارزش پولش را زیر نظر دارد زیرا می‌داند که خسارت زیادی به ایران وارد شده است و این امر نتیجه مستقیم جنگ آمریکا و اروپا علیه این کشور است.

در پایان تحلیل رادیو «اوستن» آمده است: تاریخ ایران و ملت آن نشان می‌دهد که آنها قادر به برون رفت از بحران‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی هستند و پیروز میدان خواهند بود. این مسئله نیز نگرانی غرب را برمی‌انگیزد.

بدیهی است که داشتن اطلاعات و تحلیل واقعی و صحیح در جنگ، اصلی ترین مولفه مواجهه صحیح با دشمن می باشد. از اینرو انتظار می رود تا نمایندگان محترم ملت، مسئولین اجرائی، امنیتی و قضائی و خصوصاً رسانه های جمعی با درک صحیح از شرایط جنگی که حاکم بر اقتصاد کشور می باشد از بیان تحلیل های نادرست که این مسائل را به عوامل داخلی و خودی نسبت داده، به شدت پرهیز نموده و در معرکه جنگ، "گل به خودی" نزنند.

رشد و پیشرفت کشور در عرصه های علمی، فنآوری و نظامی مبشر آینده روشن نظام اسلامی خواهد بود و بی شک عبور از گردنه سخت کنونی لازمه دستیابی به این آینده روشن می باشد. رهنمودهایی دراین باره از کلام گهربار امام خامنه ای (حفظه الله) حسن ختام این نوشتار می باشد.

"مشكلات آنها با مشكلات ما فرق هم ميكند. مشكلات اقتصادى و بحران اقتصادى اروپا با مشكلات اقتصادى‌اى كه ما احياناً دچارش ميشويم، متفاوت است. مشكلات ما مثل مشكلات يك گروه كوهنورد است كه دارد در راهى حركت ميكند. راه سختى است و البته مشكلاتى دارد؛ گاهى آب ميخواهند، گاهى غذا ميخواهند، گاهى مشكلات دارند، گاهى به يك مانعى برخورد ميكنند؛ اما دارند طرف بالا ميروند. مشكلات ما از اين قبيل است. مشكلات اروپائى‌ها مثل اتوبوسى است كه زير بهمن گير كرده. سالها خود آنها بدون اينكه بدانند، مقدمات اين مشكل را فراهم كردند. اين فاصله‌هاى طبقاتى، اين غلبه‌ى سازوكار ربا در مسائل مادى، اين تقويت زورمندان مادى، اين نفوذپذيرى از صهيونيستهاى پول‌پرست و مال‌پرست، آنها را دچار مشكلاتى كرده؛ اين بهمنى است كه روى سرشان افتاده. بنابراين مشكلات آنها با مشكلات ما خيلى متفاوت است. اين هم يك واقعيت است." [5]

"خوشبختانه كشور در حال پيشرفت است - با قطع نظر از آمارهائى كه خود ما ميدهيم - رصدكنندگان جهانى هم همين را ميگويند؛ آنها هم تصديق ميكنند كه كشور از جهات مختلف در حال پيشرفت است. البته بعضى‌‌ها توهّماتى ميكنند، كه توهّمات درستى نيست؛ ناشى از ارزيابى درستى نيست." [6]



منابع:
[1]. بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار كارگزاران نظام (91/5/3)
[2]. همان
[3]. همان
[4]. خبرگزاری فارس، گروه بین الملل، (91/7/18)
[5]. بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار كارگزاران نظام (91/5/3)
[6]. بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار هیئت دولت (91/6/2)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۸
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۷ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱
۵
۰
حیف از این مجلس که می توانست در خدمت محرومین باشد ولی....!
پاسخ
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۲۲ مهر ۱۳۹۱
۳
۰
نه سازش نه تسلیم - نبرد با آمریکا
لوازمی دارد:
1- اتحاد ملی
2- عزم و اراده و ایمان در مردم و مسئولین
3- حمایت از دولت و نظام اسلامی
4- وحدت قوا و مسئولین

آیا عزم و ایمان برای مقابله با آمریکا در همه مسئولین وجود دارد؟
آیا درک صحیحی از شرایط تحریم در بین نمایندگان و ... وجود دارد؟
آیا با وجود تنهایی رئیس جمهور در همه حوزه ها، واقعاً این لوازم محیاست؟
پاسخ
محبوبه مولایی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۲ - ۲۲ مهر ۱۳۹۱
۱
۱
از نقش همه پرده برداری کردید، مگر اکبر هاشمی !
عجیبه که شماهای ضد هاشمی، این غفلت رو کردید!؟!؟
براتون آرزویس سلامتی دارم، حتماً دکتر برید.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۱
هرجا استکبار هست، نام ها... می درخشد
مینا حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۲۳ مهر ۱۳۹۱
۲
۰
از 598 همین انتظار میره. دقت در تحلیل وقایع و شجاعت در بیان حقایق در فضای آلوده تهمت زنی از خصوصیات برجسته رسانه مستقل و انقلابی 598 است.
یا علی و خدا قوت
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۴ - ۲۳ مهر ۱۳۹۱
از تو تملق، از 598 انتشار
چه رابطه ی جالبی ... نه؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
تازه بعد از چند هفته برخی که ظاهراً بویی از انصاف برده اند به این موضوع اذعان کردند که جنگ اقتصادی جدی ترین مولفه مشکلات و مسائل اخیر کشور است.
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا ...!؟
پاسخ
دکتر شریعتی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۴ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۰
۲
خاک بر سر نویسنده کنن، که هنوز داره سنگ کیو به سینه می زنه.
باباجون؛ مگه بازار برای خرید نمی ری با اون قیافه ضایع ات که تو عکس ازت دیدم...
... جان؛ دقت به قیمت ها نداری؟
از قیمت ارز و طلا چطور؟
3000 میلیارد یادته؟
دست بردارید از احمدی نژاد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها