کد خبر: ۸۴۱۹۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۱۷ مهر ۱۳۹۱
صدر اعظم سابق آلمان با تاکید بر اینکه همه تلاشها برای تاسیس یک قدرت مرکزی در اروپا در گذشته شکست خورده و درآینده هم محکوم به شکست است، همچنین سلاحهای هسته ای را ابزار تهدید و جنگ و تولید آن را هدر دادن نیروی تولید و بهره وری ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از نشریه "دی سایت" ،"هلموت اشمیدت" صدر اعظم سابق آلمان در سخنانی اظهار داشت که بیشتر از نیم قرن است که اتحادیه اروپا شکل گرفته است. این اتحادیه در سال 1952 با شش عضو شروع به کار کرد. 40سال بعد از آن ما در ماستریخت هلند و به هنگام بستن پیمان وحدت اروپا تنها 12 عضو بودیم.

وی افزود:  امروز اتحادیه اروپا از 27 عضو تشکیل شده است؛ چرا که در سالهای اخیر کشورهای زیادی به این اتحادیه پیوستند. اما ما نه در سایه پیمان ماستریخت ، ونه با تلاش شکست خورده برای تعیین یک قانون اساسی واحد اروپایی و نه با تصویب قرارداد لیسبون نتوانستیم پیشرفتهای موثری داشته باشیم.

اشمیدت در ادامه با تاکید بر اینکه کمیسیون اتحادیه اروپا نیز با وجود اینکه 20 هزار کارمند عالی دارد اما موثر عمل نمی کند اظهار داشت: تنها  عملکرد بانک مرکزی اروپایی رضایت بخش بوده است. ما باید یک مسئله و احتمال را امروز آشکارا بیان کنیم و آن این است که اتحادیه اروپا در هر حال می تواند شکست بخورد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه آلمان امروزه به عنوان قدرتمندترین نیروی اقتصادی اروپا مطرح شده و خود را این گونه به دیگر اعضای این اتحادیه معرفی کرده است اظهار داشت: دادگاه قانون اساسی اروپا، بانک مرکزی و همچنین صدر اعظم آلمان خود را در مرکز اتحادیه اروپا می بینند.

صدر اعظم سابق آلمان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: من این امر را ممکن می دانم که دولتهای اروپایی به بازیهای قدرتی قدیمی برای در مرکز بودن و یا به حاشیه رفتن برگردند و البته بدون اینکه متوجه شوند از این راه، خود را به دورترین حاشیه سیاست جهانی و اقتصاد جهانی هل می دهند و این مسئله در حالی مطرح است که دو دولت اروپایی قدرت هسته ای می باشند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سلاحهای اتمی مدال قدرت و مقام هستند و ابزاری برای تهدید و جنگ. از نظر اجتماعی و اقتصادی تولید این سلاحها به هدر دادن نیروی بهره وری و توان تولید است.

اشمیدت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار اشت: تجربه تاریخ به ملتهای اروپایی و رهبران سیاسی به آنها یاد داده است که همه تلاشهای سابق برای تاسیس یک قدرت مرکزی قدرتمند در اروپا شکست خورده است. در آینده نیز به احتمال بسیار قوی این گونه تلاشها محکوم به شکست خواهد بود. همچنین تلاشها برای اینکه اتحادیه اروپا را در سایه قراردادها و وضع قوانین در زمینه سیاستهای امنیتی، اقتصادی و مالی شایسته تر کنیم نیز نتیجه چندانی نداشته است.

وی افزود: ما آلمانی ها باید نه تنها حامی اتحادیه اروپا باشیم بلکه به صورت سازنده عمل کنیم. قانون اساسی آلمان راه را به ما نشان می دهد.

اشمیدت در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ما آلمانی ها نباید به هیچ وجه عاملی برای رکود، سستی ، ضعف و یا فروپاشی اتحادیه اروپا باشیم. بالاخره تمام دنیا در دیگر قاره های جهانی بی صبرانه منتظرند ببینند که آیا بالاخره اروپای پیر به عنوان یک اتحادیه با یک رای و یک صدا سخن می گوید و عمل می کند.

وی در ادامه همکاری و هماهنگی آلمان با دیگر اعضای اروپایی به ویژه آلمان و لهستان را مهم ارزیابی کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها