کد خبر: ۸۴۱۸۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۱۷ مهر ۱۳۹۱
اما در این میان آنچه که در انتخابات ونزوئلا قابل توجه است، نوع واکنش رقیب چاوز به نتیجه انتخابات است. موضوعی که در سال 88 کشور ما را وارد یک بحران سیاسی و امنیتی کرد.
س از شمارش نود درصد آراء چاوز پیروز انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا اعلام شد تا بار دیگر یکی از حامیان اصلی برنامه های هسته ای ایران، حیات خلوت آمریکایی ها را ناامن کند.

به گزارش سرویس بین الملل بی باک، مقامات شوراي ملي انتخابات ونزوئلا از انتخاب مجدد هوگو چاوز، رئیس‌جمهور این کشور، در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بعد از شمارش نود درصد آراي راي دهندگان در انتخابات ونزوئلا ، چاوز 54,42% آراء و «هنریکو کاپریلس رادونسكي» نامزد مخالفان 44,97% آراء را بدست آورده است.


بلافاصله بعد از اينكه رئيس شوراي ملي انتخابات اين نتيجه را اعلام كرد، طرفداران هوگو چاوز در تعدادي از مناطق كاراكاس پايتخت ونزوئلا به خيابان ها ريختند تا خوشحالي خود را ابراز كنند.

تيبيسي لوچينا رئيس شوراي ملي انتخابات ونزوئلا گفت: هوگو چاوز 54,42% آراء يعني 7 میلیون و 444 هزار و 82 رای كسب كرده و انريكي كاپريلس نامزد مخالفان 44,97% آراء يعني 6 میلیون و 515 هزار و 44 رای به دست آورده است.

وي افزود با 80,94% درصد به بالاترين ميزان مشاركت در سالهاي گذشته رسيديم.

اما در این میان آنچه که در انتخابات ونزوئلا قابل توجه است، نوع واکنش رقیب چاوز به نتیجه انتخابات است. موضوعی که در سال 88 کشور ما را وارد یک بحران سیاسی و امنیتی کرد و فضا را به سمتی کشاند تا ضدانقلاب و منافقین مجالی برای عقده گشایی علیه مردم و نظام پیدا کنند.

رویترز در اینباره گزارش داد:  هنریکه کاپریلس رقیب راست‌گرا و جوان چاوز، در محل ستاد انتخاباتی خود پیروزی چاوز را به وی تبریک گفت ولی اعلام کرد که به خاطر رای بالایی که کسب کرده به خود می‌بالد.

پیروزی چاوز 58 ساله که اولین بار در انتخابات سال 1998 با 56 درصد آرا به پیروزی رسید و سمت خود را در دو انتخابات بعدی در سال 2000 با 60درصد آرا و در سال 2006 با 63 درصد آرا حفظ کرد، در انتخابات دیروز سه شنبه نیز بعد از شمارش 90 درصد آرا، با کسب بیش از 54 درصد آرا قطعی شده است. رقیب اصلی وی نیز کمتر از 45 درصد آرا کسب کرده است.

فضای دوقطبی انتخابات ونزوئلا تحت تاثیر وضعیت جسمانی چاوز و حمله رقیب جوان وی به بعضی از سیاست‌ها و عملکرد وی قرار داشت. چاوز مدتی است که از سرطان پروستات رنج می‌برد و حتی احتمال داده می‌شود که با وجود پیروزی در انتخابات نتواند دوره ریاست جمهوری خود را به پایان برساند. این موضوع از سوی رقیب وی نیز مورد استفاده قرار گرفت و وی برای تاکید بر نیروی جوانی و نشاط خود، در آستانه انتخابات در یک برنامه کوه‌پیمایی شرکت کرد.

چاوز اما از حمایت شدید طبقات محرومی برخوردار است که وضع اقتصادی آنها تحت تاثیر "انقلاب بولیواری" چاوز پیشرفت فراوانی کرده است. طی دوره حکومت چاوز، جمعیت فقیر تقریبا نصف شده است، با استفاده از کمک‌های فنی خارجی خدمات آموزشی و بهداشتی به نحو موفقی گسترش یافته است و عده زیادی صاحب مسکن شده‌اند. همین مردم بودند که بنا به درخواست طرفداران چاوز، در ساعت سه صبح با صدای بوق و شیپور از خواب برخاستند و در محل‌های رای‌گیری صف کشیدند تا پیروزی چاوز هر چه سریعتر قطعی شود.





رقیب چاوز نیز بر بعضی مشکلات روزمره زندگی مردم ونزوئلا از جمله جنایت، مشکلات راه‌ها و قطعی برق متمرکز شد تا بتواند چالشی جدی را برای انتخاب مجدد وی ایجاد کند. وی به مردم وعده پیشرفت سریع اقتصادی داد، پیشرفتی که وی مدعی بود سیاست‌های سوسیالیستی چاوز سرعت آن را کم کرده است.

سیاست خارجی چاوز باعث شده است که نتیجه انتخابات ونزوئلا در خارج از این کشور نیز با دقت مورد توجه قرار گیرد. ظاهرا کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران از انتخاب مجدد چاوز خوشحال خواهند بود اما در مقابل پیروزی وی بسیاری را در آمریکا ناراحت خواهد کرد. سرمایه‌داران آمریکایی قطعا مایل بودند که جوان راست‌گرای طرفدار سرمایه‌داری بر چاوز غلبه کند و دستگاه سیاست خارجی آمریکا نیز تصور می‌کرد شکست چاوز می‌تواند فتح بابی برای تسلط مجدد بر تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین باشد که در سالیان اخیر از آمریکا فاصله گرفته‌اند.

پیش‌بینی شده است که چاوز همانند دفعات قبل، این بار نیز از پیروزی انتخاباتی خود برای بعضی اصلاحات داخلی استفاده کند. در سالیان گذشته، چاوز طی برنامه‌های ملی کردن صنایع و بخش‌های اقتصادی و به خصوص بخش انرژی، خشم شرکت‌های بزرگ غربی را برانگیخته است. احتمال می‌رود چاوز این بار به سراغ ملی‌سازی در حوزه‌هایی چون بانکداری و صنایع غذایی و بهداشتی برود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها