کد خبر: ۸۴۰۴۳
زمان انتشار: ۱۴:۴۳     ۱۶ مهر ۱۳۹۱
سفیر کشورمان در رم با بیان اینکه ایران منزوی نیست و هراسی از انزوا ندارد، گفت: منزوی رژیمی است که بعد از 60 سال با دست خود دور تا دورش را دیوار بلند می‌کشد تا از دنیا جدا شود.

سید محمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس درباره سخنرانی اخیر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل و ادعاهای وی درباره برنامه هسته‌ای ایران، خاطرنشان کرد: آنچه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل بیان کرد توهماتی بیش نیست و کسی این قبیل اظهارات را جدی نمی‌گیرد، حتی رهبران آمریکا.

سفیر ایران اضافه کرد: نتانیاهو تلاش دارد اهداف و اغراض سیاسی خود را با استفاده از تریبون سازمان ملل به گوش جهانیان برساند. البته تهدید مقامات این رژیم علیه ایران موضوعی نیست که اخیراً در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده باشد؛ بلکه این قبیل تهدیدات، تهمت‌ها و افتراها از سوی اکثر مقامات صهیونیستی به انحای مختلف علیه مردم ایران صورت گرفته است.

حسینی با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شهادت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها مرجع صلاحیتدار بین‌المللی، مسالمت‌آمیز است، اظهار داشت: تاکنون بیش از 25 بار آژانس به طور رسمی اعلام کرده که هیچ انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده نشده است. علاوه بر تعهداتی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به قوانین و مقررات بین‌المللی دارد، به لحاظ انسانی، دینی و اسلامی نیز جمهوری اسلامی ایران هرگونه حرکت به سمت تولید، انباشت و استفاده از سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای را حرام می‌داند و مقام معظم رهبری نیز به صراحت اعلام کردند که جمهوری اسلامی هرگز به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست.

حسینی اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به یک طنز تاریخی شبیه دانست و گفت: رئیس رژیمی این حرف‌ها را بیان می‌کند که خود بزرگترین تهدید بین‌المللی و منطقه‌ای به شمار می‌رود. اساس این رژیم نامشروع و براساس اشغال و غصب سرزمین ملت فلسطین بنا شده است.

سفیر ایران در رم با بیان اینکه مسئولان این رژیم به هیچ وجه زیر بار مسئولیت قوانین و مقررات بین‌المللی نمی‌روند، خاطرنشان کرد: حتی این رژیم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عضو نیست و معاهده NPT را امضاء نکرده و تاکنون به هیچ کس از جمله بازرسان آژانس اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را نداده است.

حسینی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال منزوی شدن است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هراسی از انزوا ندارد و اصلا منزوی نیست. اوائل شهریور ماه تهران میزبان رهبران و نمایندگان ارشد بیش از 120 کشور و ده‌ها سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای بود. سران کشورهای عضو عدم تعهد علی‌رغم فشار صهیونیست‌ها و برخی قدرت‌ها به تهران سفر کردند و یکی از موفق‌ترین اجلاس‌های سران عدم تعهد در تهران برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: منزوی آن رژیمی است که بعد از 60 سال با دست خود دور تا دورش را دیوار بلند می‌کشد تا از دنیا جدا شود. این یعنی انزوا در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای.

سفیر ایران در ایتالیا با ذکر این نکته که ما تهدیدات نظامی رژیم صهیونیستی را جدی نمی‌گیریم، عنوان کرد: ملت ایران به ضعف این رژیم اطمینان دارد و از طرفی به قدرت و توان نظامی خودمان هم اطمینان داریم و برخورد ما با هرگونه تجاوز و متجاوزی پشیمان کننده خواهد بود.

حسینی درباره تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا و تأثیر آن بر همکاری‌های تهران و رم، با بیان اینکه ریشه‌های فرهنگی دو ملت ایران و ایتالیا بسیار عمیق و مستحکم است، گفت: هر دو کشور صاحب تمدن و فرهنگ غنی هستند و در اعصار گذشته روابط دو ملت با تکیه بر همین عوامل مشترک، حفظ شده و گسترش یافته است.

وی با اشاره به موافقتنامه فرهنگی بین دو کشور که مبنای خوبی برای همکاری‌های علمی، فرهنگی و دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: پیش‌نویس یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در زمینه‌های جهانگردی، ترمیم آثار باستانی و همکاری‌های ورزشی مبادله شده و تلاش طرفین نهایی کردن و امضای این نوع همکاری‌ها و یادداشت تفاهم‌ها است.

سفیر ایران در ایتالیا با ذکر این نکته که همکارهای علمی، دانشگاهی و مطالعاتی دو کشور در حال گسترش است، گفت: هم اکنون در پنج دانشگاه ایتالیا کرسی زبان فارسی دایر است و ما از تجربیات و نظرات طرف‌های ایتالیایی برای ترمیم آثار باستانی مناطق مختلف ایران نظیر بم، پاسارگارد و شهر سوخته استفاده می‌کنیم و این همکارها ادامه دارد و هیچ مشکلی برای توسعه و تقویت این نوع روابط متصور نیست.

حسینی به همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور اشاره کرد و اقتصاد ایران و ایتالیا را مکمل یکدیگر خواند و افزود: ما بیشتر نیازهای یکدیگر را تامین می‌کنیم و این روند طی سال‌های گذشته از رشد قابل قبولی برخوردار بوده به نحوی که ایتالیا رتبه نخست در روابط اقتصادی و تجاری با ایران را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دست آورد و حفظ کرد.

حسینی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا روابط تهران و رم را با مشکلاتی روبرو کرده، ولی آن را متوقف نکرده است.

حسینی درباره سفر اخیرش به استان سادینیا و توافقات حاصله در این سفر یکی از اهداف سفرش را شناسایی ظرفیت‌های جزیره سادرینیا با هدف معرفی به طرف‌های ایرانی و تشویق آنها برای همکاری با همتایان ایتالیایی عنوان کرد و افزود: دو طرف می‌توانند در زمینه جهانگردی و گردشگری با یکدیگر همکاری کنند.

وی از برگزاری هفته فرهنگی ایران در کالیاری و برگزاری هفته فرهنگی ساردینیا در یکی از شهرهای ایران خبر داد و با اشاره به گفت‌وگوهای انجام شده با مقامات محلی در این زمینه، برگزاری هفته فرهنگی را یکی از راه‌های شناخت عمیق ملت‌های ایران و ایتالیا از یکدیگر دانست..

سفیر ایران در ایتالیا در خصوص تحولات سوریه و راه‌حل بحران این کشور نیز با بیان اینکه راه‌حل بحران سوریه سیاسی است نه نظامی، بر راه حل سوری – سوری در این زمینه تأکید کرد و گفت: گروه‌های معارض و دولت سوریه باید با یکدیگر گفت‌وگو و راه‌حلی را برای خاتمه بحران پیدا کنند. معتقدیم اگر شرایط جاری تشدید شود، آثار آن به سایر کشورهای منطقه هم سرایت خواهد کرد.

وی افزود: کشورهایی که دلسوز مردم سوریه هستند باید از راه‌حل‌هایی حمایت کنند که به گفت‌وگو بیشتر توجه نشان می‌دهند. طرح کوفی عنان نماینده سابق سازمان ملل و طرح‌هایی که مورد توجه اخضر ابراهیمی نماینده جدید سازمان ملل است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی بر این اعتقادند که با توجه به دیدگاه‌های معارضان سوری، دستیابی به صلح و آشتی در سوریه دشوار به نظر می‌رسد، گفت: اولین و مهمترین شرط حصول نتیجه در سوریه توقف حمایت مالی و تسلیحاتی طرف‌های خارجی از گروه‌های افراطی و تروریستی است. کشورهایی که از این گروه‌ها حمایت می‌کنند باید بدانند که در صورت استمرار این سیاست (حمایت از این گروه‌ها) دیر یا زود ناآرامی‌ها به کشورهای آنها نیز سرایت خواهد کرد.

سفیر ایران خاطرنشان کرد: تعجب ما از سیاست‌های برخی از کشورهای غربی و اروپایی در قبال سوریه است. چرا از تجارب تلخ گذشته عبرت نمی‌گیرند. مگر در افغانستان همین الگو را دنبال نکردند و ملت‌های منطقه و نظام بین‌الملل این همه هزینه داده و می‌دهند؟ چرا دوباره همان راه غلط را می‌روند؟

حسینی در تشریح تحولات سوریه عنوان کرد: تحولاتی که در سوریه شکل گرفته برخلاف تحولات سایر کشورهای عربی نظیر تونس، مصر، بحرین ، یمن و حتی لیبی از ابتدا مسلحانه بود. در صورتی که در سایر انقلاب‌ها مردم با تظاهرات مسالمت‌آمیز خواسته خود را اعلام کردند. در سوریه اعتراضات عمومی خاصی شکل نگرفت، بلکه اعتراضات پراکنده با شلیک گلوله و مسلحانه بود و این نشان می‌دهد که در تحولات سوریه دخالت عوامل خارجی کاملا ملموس است.

وی بار دیگر موضع جمهوری اسلامی در قبال سوریه را دستیابی به راه‌حل سوری - سوری عنوان کرد و افزود: ما آمادگی خود را برای میزبانی از نمایندگان دولت سوریه و معارضان سوری برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز اعلام کردیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها