کد خبر: ۸۳۸۲۷
زمان انتشار: ۱۷:۴۹     ۱۵ مهر ۱۳۹۱
 «حکم  امه» کارشناس مسائل راهبردی خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به تحولات اردن که نوید بروز تحرکات انقلابی را می‌دهند،‌ اردن و عربستان را دو تکیه گاه قابل اعتماد برای دشمن صهیونیستی خواند و تاکید کرد که با وجود حزب الله لبنان و سوریه در مناطق مرزی فلسطین اشغالی و سرنگونی نظام حسنی مبارک، تل‌آویو از دست دادن امان و ریاض را مایه بدبختی و نابودی خود می‌داند زیرا در آن صورت صهیونیست‌ها از همه طرف محاصره خواهند شد و تنها به دریا راه  خواهد داشت.

وی محتاطانه عربستان سعودی را تامین کننده پوشش دینی برای رژیم صهیونیستی خواند و تاکید کرد که دولتمردان فعلی ریاض بویژه شخص ملک عبدالله برای اولین بار موضوع سازش با دشمن امت اسلامی را مطرح کردند در حالی که در همان حال آریل شارون نخست وزیر پیشین اسرائیل فجیع ترین جنایات را علیه فلسطینیان مرتکب می‌شد.

امهز با انتقاد از عدم اعتماد کافی سران عربی به آرمان فلسطین،‌ یاد آور شد که عرب‌ها تاکنون به رغم همه توطئه‌هایی که صهیونیست‌ها علیه مسلمانان به راه انداختند ولی متاسفانه هیچ موضع گیری قابل توجه‌ای تاکنون نداشته‌اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به نگرانی رژیم صهیونیستی از رسیدن نسیم بیداری اسلامی به اردن و عربستان سعودی گفت: صهیونیست‌ها نگران مردم این کشورهای عربی نیستند بلکه نگران به خطر افتادن منافع رژیم اشغالگر قدس هستند.

وی با تشریح علت‌ نگرانی رژیم صهیونیستی از رسیدن نسیم بیداری اسلامی به اردن و عربستان تاکید کرد که در صورت بروز انقلاب در این دو کشور،‌ در آن صورت صهیونیست‌ها از همه طرف محاصره خواهند شد و تنها به دریا راه  خواهند داشت .

این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به تحولات اخیر مصر ، سرنگونی رژیم حسنی مبارک را زیان بزرگی برای دشمن صهیونیستی برشمرد و تاکید کرد که عملکرد مرسی در این مدت نشان داد که مصر بعد از انقلاب کاملا بر خلاف میل صهیونیست‌ها به پیش می‌رود.

امهز با اشاره به تظاهرات اعتراض آمیز ملت عربستان علیه خاندان آل سعود، بروز انقلاب در سرزمین حجاز را محتمل‌ترین ایستگاه بعدی بیداری اسلامی توصیف کرد و افزود: چنانچه نگاهی به اختلاف طبقاتی و فقر و محرومیت قشر بزرگی از ملت عربستان سعودی بیندازیم، مشاهد می‌کنیم که مقدمات انقلاب در آنجا مهیاست.

وی با اشاره به وجهه به ظاهر دینی ریاض در بین کشورهای اسلامی و عربی، افزود: ریاض به کمک همین وجهه به ظاهر دینی، پوششی برای بقای رژیم صهیونیستی و مشروعیت برای دشمن ملت‌های منطقه به وجود می‌‌آورد.

امهز با اشاره به مطرح شدن طرح سازش بین فلسطینیان با رژیم صهیونیستی توسط پادشاه فعلی عربستان، چنین ابتکاری را گامی برای مشروعیت بخشی به صهیونیست‌ها برشمرد. زیرا طرح سازش در حالی از سوی عربستان در اجلاس بیروت مطرح شد که شارون در حال راه اندازی نسل کشی علیه فلسطینیان بود.

وی در پایان از احتمال گرایش صهیونیست‌ها در مراحل آینده به سوی کشورهای مغرب عربی سخن گفت و تاکید کرد که شخصی که در حال غرق شدن باشد،‌حتی به ریشه گیاهی چنگ می‌زند تا شاید از غرق شدن نجات یابد، چنین وضعیتی امروزه برای رژیم صهیونیستی پیش آمده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به شکست طرح قبلی آمریکا برای ایجاد خاورمیانه بزرگ یادآور شد که  آمریکا به دنبال ناآرام سازی منطقه خاورمیانه است تا اینکه جایگزین مناسبی برای جریان‌های سیاسی بوجود آمده در منطقه پیدا شود که در راستای منافع آمریکا گام بردارد.

امهز مصالح آمریکا و غربی‌ها را وجود ناآرامی در کشورهای منطقه خاورمیانه و کشورهای انقلابی منطقه دانست و با اشاره به بالا گرفتن عملیات تروریستی در سوریه گفت: افراد مسلح با حمایت‌های خارجی قبل از تشکیل هر جلسه شورای امنیت به عملیات تروریستی در سوریه دست می‌زنند؛ و این امر نشان می‌دهد که تروریسم در سوریه طبق یک برنامه ریزی قبلی صورت می‌گیرد.

امهز مطرح شدن لزوم کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور منتخب ملت سوریه از سوی دشمنان ملت سوریه را گام برداشتن در راستای اهداف اساسی دشمنان ملت سوریه از ایجاد ناآرامی در این کشور خواند و تصریح کرد که هدف اصلی توطئه‌های خارجی در سوریه سرنگونی نظام دمشق و جایگزین ساختن نظامی نزدیک به سیاست صهیونیستی و آمریکایی است.

وی سرنگونی نظام سوریه را "محال" دانست و با اشاره به دعوت از ایران برای مشارکت در برون رفت سوریه از بحران گفت: جمهوری اسلامی ایران،  کشوری مقتدر و تاثیرگذار در منطقه ا ست که هیچ کس نمی‌تواند قدرت و تاثیر گذاری آنرا در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی مورد تجاهل قرار دهد.

این نویسنده و کارشناس لبنانی مسائل سیاسی ایران را حلقه جدایی ناپذیر معادلات منطقه‌ خاورمیانه و سطح بین‌المللی برشمرد و افزود: در خاورمیانه جدید که بر خلاف میل و سیاست کاندولیزا رایس وزیر خارجه سابق آمریکا شکل گرفته است،‌ ایران نقشی اساسی دارد.

وی علت هجمه اخیر به سوریه را شکست‌های خفت بار رژیم صهیونیستی از مقاومت اسلامی خواند و افزود: از آنجایی که ایران و سوریه از متحدان اصلی مقاومت در منطقه هستند، از سوی دشمنان ملت‌های مسلمان مورد هدف قرار گرفته‌اند.

امهز کشورهای مخالف نظام سوریه را تنها بخشی از کشورهای جهان برشمرد و افزود: در حالی که شماری از کشورهای غربی و عربی برای سرنگونی نظام دمشق فعالیت می‌کنند، بخش دیگری از کشورهای قدرتمند و تاثیر گذار از جمله جمهوری اسلامی ایران،‌روسیه ، چین و عراق در کنار سوریه قرار دارند و از دمشق حمایت می‌کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها