کد خبر: ۸۳۶۳۶
زمان انتشار: ۱۹:۵۲     ۱۴ مهر ۱۳۹۱
در دانشگاه‌هاي ايران يكي از مسائل اصلي براي دانشجويان و اساتيد نحوه همكاري با يك شبكه علمي جهاني است كه به صورت گسترده به انتشار توليدات علمي كشورهاي مختلف مي‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرنامه دانشجويان ايران، موسسه اطلاعات علمی ( Institute for Scientific Information ) بانک اطلاعاتISI مرکزی برای فهرست نمودن و پوشش دادن جامع مهمترین مجلات علمی منتشره در دنیا به منظور تبادل اطلاعات میان پژوهشگران مختلف است.

در چند سال اخير انتقادهاي زيادي به اينكه چرا بايد دانشگاه هاي كشور مقالات علمي خود را در اختيار ISI قرار مي‌دهند تا جايي كه اخباري مبني بر همكاري اين مركز علمي با دولت امريكا براي از بين بردن مخالفانش منتشر شده است

حسن عباسي كه به نقدهاي تند و تيز درباره مسائل سياسي فرهنگي كشور معروف است هم يك نقد شديداللحن به جامعه علمي كشور مي‌كند: افتخار وزير علوم ما اين است كه 10 هزار مقاله در ISI چاپ كرده‌اند و اين در حالي است كه ما براي آنگولاساكسون كه همان آمريكايي‌ها، انگليسي‌ها، كانادايي‌ها، استراليايي‌ها و نيوزيلندي‌ها هستند، به صورت رايگان توليد علم مي‌كنيم و 95 درصد اين مقاله‌ها، در ايران حتي ترجمه هم نمي‌شود و در دسترس دانشجويان و محققان ايراني قرار نمي‌گيرد.

اما روز چهارشنبه 12 مهر ماه رهبر انقلاب در ديدار با نخبگان علمي كشور در اشاره‌اي كوتاه به نحوه همكاري با ISI تكليف دانشجويان را روشن كردند و فرمودند:

يك مسئوليت ديگرى كه من يادداشت كردم، اين است كه تلاش خودتان را معطوف به نيازهاى كشور كنيد. البته در بيانات دوستان هم هست؛ در ديدارهاى دانشجوئى و دانشگاهى هم كه من ماه رمضان و غير ماه رمضان گاهى داشتم، اين را تكرار ميكنند؛ اما بايد اين تحقق پيدا كند، بايد عملى شود. الان به ما گزارش ميدهند كه هفتاد درصد مقاله‌هاى علمى ما ناظر به نيازهاى كشور نيست. نميدانم چقدر اين آمار دقيق است، اما به من اينجور گزارش ميشود. اين همه شما زحمت بكشيد، مقاله‌ى علمى تهيه كنيد، از اين مقالات علمى سى درصد ناظر به نيازهاى كشور باشد، هفتاد درصد نه! خب، انسان احساس خسارت ميكند. بايد صددرصد كار علمى، تلاش علمى، تهيه‌ى مقاله‌ى علمى ناظر باشد به نيازهاى شما. شما با I.S.I هم بر اين اساس همكارى كنيد. آنجائى كه مقاله‌ى مورد قبول  I.S.Iچيزى است كه شما ميتوانيد در كشور از آن استفاده كنيد، آن را دنبال كنيد. ما معيار اساسى در دست داريم؛ معيار ما اين است كه كشور ما صدها خلل و مشكل و خلا دارد، ميخواهيم اينها را پر كنيم. اين هم يك نكته‌ى بسيار اساسى است. البته اين بيش از همه احتياج دارد به همان روش سيستمى كه يكى از دوستان اشاره كردند، و تلاشى كه بنياد نخبگان بايد در اين زمينه انجام دهد.

حسن عباسي پيش از اين با اعلام مخالفت نسبت به وجود شرط انتشار مقالات علمي اساتيد ايراني در ISI براي دريافت ارتقاي علمي گفت: بررسي هاي ما نشان داده است كه كمتر از پنج در صد مقالات منتشر شده در ISI به فارسي ترجمه شده و در كشور استفاده مي شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها