کد خبر: ۸۲۵۶۶
زمان انتشار: ۱۵:۲۱     ۰۹ مهر ۱۳۹۱

به گزارش فارس، پس از اهانت به حضرت رسول در قالب فیلمی که دل اهل ایمان را به درد آورد و موجی از تظاهرات خود‌جوش را در جهان دیدیم این پرسش برای اهل معنی ایجاد می‌شود آزادی بیان چیست؟

حجت‌الاسلام محمدرضا باقرزاده عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در پاسخ به این پرسش گفت: آزادی‌های که جامعه اسلامی را به کمال برساند در جامعه اسلامی محترم است. تفاوتی که بین آزادی در اسلام و تمدن غربی وجود دارد این است که در تمدن غربی آزادی هدفمند نیست. غرب آزادی را در همه اشکال برای انسان به رسمیت می‌شناسد منتها این پرسش ایجاد می‌شود که این آزادی برای چه هدفی است مشخص نیست.

وی افزود: اما در اسلام آزادی با قید‌های روبه‌رو است که او را از قید‌های غربی متمایز می‌کند. آزادی بیان در اسلام برای به کمال رساندن جامعه و اسباب کمال اجتماعی مطرح می‌شود.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: آزادی انسان در اسلام تا جای که در کمال اجتماعی خدشه‌ای ایجاد نکند محترم است. اما این آزادی به این معنا نیست که انسان‌ها آزاد باشند حرمت‌ها را بشکنند و حریم‌ها را رعایت نکنند. چنین آزادی‌ها در جامعه اسلامی محترم نیست. 

وی گفت: آزادی در غرب در تئوری حتی برای اقدامات خلاف اخلاق، انسانیت و دین  مورد پذیرش قرار می‌گیرد. البته غربیان پارادوکس‌های رفتاری دارند که آزادی را برای مخالفان حاکمیت به رسمیت نمی‌شناسند.

باقر‌زاده ادامه داد: اما غربیان آزادی را برای موافقان ایدئو‌لوژی غربی و اومانیسم و لیبرالیسم به رسمیت می‌شناسند تا به همه اقلیت‌های مذهبی قومی توهین بکنند. دنیا را با توهین‌های خودشان آلوده کنند تا اینکه فرهنگ التقادی خودشان را گسترش بدهند. این پارادوکس‌های عملی غربی است که در تمدن غربی وجود دارد.

وی گفت: سیاستمداران غربی در برابر مخالفان هولوکاست اجازه اظهار نظر نمی‌دهند اما با موافقان خودشان که در پی تخریب پایه‌های اخلاقی در جهان هستند اجازه می‌دهند به مقدسات کشور‌ها و ادیان توهین و بی‌ادبی کنند.

باقرزاده با اشاره به پارادوکس نظری در تئوری لیبرالیسم غربی، افزود: مطابق آموزه‌های غربی آزادی مطلق است این در صورتی است که سایر حقوق که برای انسان در نظر گرفته شده است اگر بخواهد محترم شناخته شود با آزادی مطلق سازگار نیست.

وی ادامه داد: حقوقی مانند حق همزیستی مسالمت آمیز، حق برابری ملت‌ها، حق آزادی دین اگر این حقوق به طور کامل اعطا شوند این حقوق با سیستم توهین پایدار نمی‌ماند.

باقرزاده تصریح کرد: مطابق حقوق بشر غربی از یک طرف انسان‌ها باید در کنار هم به صورت احترام‌آمیز زندگی برادرانه داشته باشند و از طرف دیگر آزادی هم محترم شمرده می‌شود تا به همدیگر فحش دهند و بد و بیراه بگویند و توهین کنند. این پارادوکس نظری قابل حل نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر یک آزادی محدود بشود زمینه‌ساز محدویت آزادی دیگر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اسلام قصد محدود کردن آزادی را ندارد بلکه قصد دارد آزادی را با ارزش‌های دیگری مانند اخلاق، مقدسات محدود کند، آزادی نباید مورد سو استفاده قرار گیرد و زندگی مسالمت آمیز از بین برود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها