کد خبر: ۸۲۴۷۶
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۰۹ مهر ۱۳۹۱

پایگاه 598 - مجدالدین معلمی / فیلتر شدن گوگل پلاس، جیمیل و سایر سایت های اقماری گوگل خبر عجیبی نبود! با تفکری که مسولین فیلترینگ دارند از قبل نیز این واقعه قابل پیش بینی بود. به قول معروف "دیر و زود داشت ولی سوخت و سوز نداشت"! اما خبر پایین آمدن رنکینگ گوگل در اثر این فیلتر تحریم گونه -که در خبرگزاری ها و صدا و سیما به کرات پخش شده است- سوال برانگیز بود.

در سایت الکسا پایین آمدن رنکینگ گوگل را بررسی کردم. همانگونه که از نمودار زیر برداشت می شود گوگل در شش ماه گذشته به طور متناوب اولین و دومین سایت پرمخاطب دنیا بوده است. خبر صحیح است که بر اساس آمار اولیه ی الکسا، گوگل هم اکنون رتبه ی دوم را دارد ولی این روال صعود و نزول طبیعی بوده و هیچ شوک غیرمنتظره ای در آمار دیده نمی شود.

گوگل+الکسا

شاید گفته شود فیلتر گوگل تازه انجام شده و تاثیرگذاری فیلترینگ بر رنکینگ، زمان دار خواهد بود! نمودار زیر این توهم را نیز پاسخگوست! بر اساس نمودار یک ماهه ی بازدید و رنکینگ گوگل، اتفاقات اخیر هیچ تاثیری بر نظم صعود و سقوط ها نداشته است.

گوگل+الکسا

جالب است بدانید سایتی که در این رقابت روزانه، گاه گوگل را به پایین می کشد، فیس بوک است که مدت هاست در ایران فیلتر بوده و از دسترس کاربران ایرانی خارج است. لذا می توان نتیجه گرفت اساسا" با توجه به حجم میلیونی مخاطبان این قبیل سایت ها، فیلترینگ در رنکینگ سایت ها تاثیری نمی گذارد. در عین حال حتی در هفته ی اخیر هم گوگل اولین سایت پر مخاطب ایران بوده است!

حال سوالی پیش می آید که از فیلتر کردن این قبیل سایت ها چه کسانی متضرر می شوند؟

معتقدم فیلتر کردن سایت های اقماری گوگل با شعار تحریم و به بهانه ی توهین قبیح و مشمئز کننده به رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) بدترین تصمیم ممکن بود. با تحریم گوگل ما خودمان را محدود کرده و فرصت را برای یکه تازی تفکر و تمدن معارض ایجاد می کنیم.

بهترین راه برای جنگ با گوگل -که حاضر به حذف فیلم موهن نشد- به اشتراک گذاشتن میلیون ها پیام و تصویر و فیلم از طرف شیفتگان و فداییان رسول اکرم اسلام بود. باید موجی از پیام های اعتراضی و تبیینی برای افکار عمومی ارسال می شد.

... اما حالا سنگ ها را بسته اند و سگ ها رها شده اند. مخالفان که با فیلتر شکن به راحتی از مرزهای ممنوعه می گذرند؛ پس آقایان! بفهمید! با فیلتر شبکه های اجتماعی فقط خودمان را تحریم کرده و زمینه ی خالی شدن عرصه را برای معاندین ایجاد می کنید!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها