کد خبر: ۸۱۹۰۲
زمان انتشار: ۱۰:۱۹     ۰۶ مهر ۱۳۹۱
نخست‌وزیر عراق، در سایه تنش‌های موجود در روابط بغداد - آنکارا، دعوت رسمی همتای ترک خود برای سفر به ترکیه را رد و دلیل آن را سفر قریب‌الوقوع و مهمش به روسیه و چک عنوان کرد.
فارس، «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق که چند روز پیش به طور رسمی از همتای ترک خود دعوت‌نامه‌ای برای سفر به ترکیه دریافت کرده بود، از سفر به این کشور عذرخواهی کرد.

مالکی در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه نیمه رسمی «العراقیة» از اینکه نمی‌تواند به دعوت اردوغان برای سفر به ترکیه، پاسخ مثبت دهد، عذرخواهی کرد و گفت که دلیل این امر نیز سفر قریب‌الوقوعش به روسیه و چک است.

در پی مخالفت آنکارا با تحویل «طارق الهاشمی» معاون اول فراری رئیس‌جمهور عراق که اکنون در استانبول به سر می‌برد، روابط میان دولت‌های عراق و ترکیه به تیرگی نهاده است. این در حالی است که حتی پلیس بین‌الملل (اینترپل) نیز حکم بازداشت هاشمی را صادر کرده و بر اساس قوانین بین‌الملل باید او را دستگیر کند اما هاشمی همچنان در ترکیه جولان می‌دهد و در این مدت، چند باری نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده است بدون اینکه در فرودگاه با مشکلی مواجه شود.

در آگوست گذشته، مالکی دولت اردوغان را به تعامل با منطقه کردستان به عنوان یک کشور مستقل متهم کرد. به ویژه که «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه بدون اجازه و اطلاع دولت مرکزی عراق به کرکوک سفر کرد که این امر به دلیل نادیده گرفتن عرف دیپلماتیک، با اعتراض و انتقاد شدید بغداد همراه شد.

در جولای گذشته، مالکی بار دیگر به آنکارا به دلیل تجاوز به حریم زمینی و هوایی منطقه کردستان عراق به بهانه مبارزه با «پ‌ک‌ک» اعتراض کرد و حتی وزارت خارجه عراق از شکایت از ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل سخن به میان آورد زیرا جنگنده‌های ترکیه، مناطق مرزی داخل عراق را هدف قرار داده بودند.

مسئله بعدی، وجود قراردادهای نفتی میان کردستان عراق با برخی کشورهای خارجی بدون موافقت دولت مرکزی بود که ترکیه نقش واسطه در این میان را بازی می‌کرد و محموله‌های نفتی کردستان ابتدا به ترکیه می‌رفتند.

در این میان اردوغان بارها در امور داخلی عراق دخالت کرد و به مالکی اتهام زد و سعی کرد تا او را شخصیتی دیکتاتور توصیف کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها