کد خبر: ۸۱۵۸۸
زمان انتشار: ۲۰:۳۷     ۰۴ مهر ۱۳۹۱
بازداشت فائزه و مهدی هاشمی در حالی صورت گرفت که برخی ناظران معتقد بودند به دلیل انتساب این دو فرد به آقای اکبر هاشمی رفسنجانی، قوه قضائیه با تسامح از کنار آن‌ها عبور خواهد کرد و برخورد با آن‌ها نه منتاسب با جرم‌شان خواهد بود و نه هم تراز با سایر مجرمان فتنه 88.
بولتن نیوز: بازداشت فائزه هاشمی و مهدی هاشمی با حکم قضایی در روزهای اخیر امیدهای زیادی را برای برخورد بدون تبعیض با جرائم در سطوح مختلف و تأثیر نپذیرفتن از فشارها، فضاسازی‌ها و خط قرمزهای ساختگی در افکار عمومی ایجاد کرده است.

به گزارش بولتن، شنبه شب گذشته سرانجام فائزه هاشمی که در اثر رسیدگی به یکی از اقدامات مجرمانه‌اش در سال‌های اخیر به شش ماه حبس قطعی محکوم شده بود، برای تحمل دوران محکومیت خود روانه زندان اوین شد.

همچنین مهدی هاشمی نیز پرونده‌های متعدد امنیتی و اقتصادی در مورد اقدامات او از سال‌های دهه 70 تاکنون مطرح است، پس از ورود به کشور تفهیم اتهام شد و روز بعد هنگامی که در معیت برادر، خواهر، مادر و وکیل خود راهی دادسرای امنیتی شهید مقدس شد، پس از چند ساعت با قرار بازداشت مواجه و به زندان اوین منتقل شد.

بازداشت فائزه و مهدی هاشمی در حالی صورت گرفت که برخی ناظران معتقد بودند به دلیل انتساب این دو فرد به آقای اکبر هاشمی رفسنجانی، قوه قضائیه با تسامح از کنار آن‌ها عبور خواهد کرد و برخورد با آن‌ها نه منتاسب با جرم‌شان خواهد بود و نه هم تراز با سایر مجرمان فتنه 88.

این در حالی است که اجرای حکم فائزه هاشمی و برخورد اولیه با مهدی به عنوان متهم فراری فتنه 88، بارقه‌های چشمگیری از امید را در افکار عمومی روشن کرده و تداوم روند منطقی و قانونی در این زمینه، بدور از تبعیض و استانداردهای دوگانه هم می‌تواند تأثیر قابل توجهی در افزایش اعتماد و امیدواری مردم به قوه قضائیه داشته باشد و هم زمینه اقدامات مجرمانه در آینده با تصور مصونیت ناشی از وابستگی‌ها و انتساب‌ها را از بین می‌برد.

آیت‌الله آملی لاریجانی در نشست دانشجویی اخیر خود در دانشگاه شریف زمانی که با پرسش یکی از دانشجویان در مورد علت بازداشت نشدن فائزه هاشمی به‌رغم صدور حکم قضایی قطعی مواجه شد، وعده‌ی اجرای دقیق قانون را داد که اکنون این وعده‌ی او محقق شده و هم‌زمان با تحقق این وعده، یکی از وعده‌های سابق مسئولان قضایی از جمله معاون اول این قوه مبنی بر بازداشت مهدی هاشمی و رسیدگی دقیق به اتهامات او در صورت ورود به کشور نیز جامه تحقق پوشیده است.

علاوه بر افزایش حسن ظنّ نسبت به کلیت قوه قضائیه در صورت تداوم این رویه صحیح، اعتماد عمومی به شخص رئیس قوه قضائیه و در مرحله بعدی، دادستان تهران نیز بیش از گذشته افزایش خواهد یافت که همین اعتماد به مثابه یک سرمایه اجتماعی می‌تواند عامل موثری در تقویت مبارزه با مفاسد و جرایم بزرگ از سوی دستگاه قضایی کشور باشد.

همچنین اجرای حکم قضایی فرد توهین کننده به فائزه هاشمی نیز هم‌زمان با بازداشت فائزه، نشان‌دهنده برخورد بدون تعارف و دو سویه است، اگرچه به حکم صادر شده در مورد فرد توهین کننده به فائزه هاشمی انتقاد وارد است، چرا که او به اتهام توهین به خانم هاشمی که البته کار ناپسندی بود، به هشت ماه حبس و 50 ضربه شلاق محکوم شده اما فائزه به جرم تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس محکوم شده است.

به هر حال، ضمن تشکر جدی از قوه قضائیه در نشان دادن عزم خود برای برخورد بدون تبعیض که برکات زیادی بر آن مترتب است، انتظار می‌رود این روند با همین جدیت ادامه یابد و در مرحله رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی (از گذشته تاکنون) و صدور حکم نیز همین قاطعیت و شجاعت بروز یابد. همچنین حکم شش ماه حبس خانم فائزه هاشمی نیز مربوط به یکی از اقدامات مجرمانه وی (مصاحبه با روزآنلاین) است که انتظار می‌رود دستگاه قضایی با همین منطق، به سایر جرائم وی اعم از حضور در تجمعات غیرقانونی و دعوت مردم به حضور در خیابان‌ها، توهین به رهبری و مردم نیز رسیدگی فوری و قاطع کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها