کد خبر: ۸۰۵۹
زمان انتشار: ۱۲:۲۹     ۲۳ دی ۱۳۸۹
رئيس‌جمهور آمريكا ضمن دخالت آشكار در امور داخلي لبنان، در ديدار با نخست‌‌وزير پيشبرد امور اين كشور حمايت خود را از وي و دادگاه حريري اعلام كرد.
به گزارش فارس به نقل از الجزيره، "باراك اوباما " رئيس‌جمهور آمريكا و "سعد حريري " نخست‌وزير پيشبرد امور لبنان ديروز در مقر كاخ سفيد در واشنگتن با هم ديدار كردند، ‌اوباما در اين ديدار حمايت خود را از حريري و دادگاه بين‌المللي لبنان اعلام كرد.

بر اساس بيانيه‌اي كه كاخ سفيد در اين زمينه صادر كرده است،‌ اوباما و حريري همچنين توافق كردند كه همه گروه‌هاي لبناني بايد از تهديدات يا اقداماتي كه مي‌تواند حالت بي‌ثباتي در لبنان را افزايش دهد، پرهيز نمايند.

اين در حالي است كه اقدام حريري و مداخلات آمريكا در تخريب تلاش‌هاي سوريه و عربستان در كنترل بحران لبنان مهم‌ترين عامل ايجاد ناامني‌هاي احتمالي در لبنان بوده و در راستاي منافع رژيم صهيونيستي بعد از دو سال بار ديگر اين كشور را در بحراني ديگر فرو برد.

كاخ سفيد همچنين سعي كرد كه استعفاي دسته جمعي وزراي مخالف دولت لبنان را در راستاي ترس آنها و اقدام براي از بين بردن قدرت دولت لبنان قلمداد كند.

حريري بعد از ديدار با اوباما از فرانسه، قطر و ساير كشورها خواست تا براي بررسي بحران لبنان وارد عمل شوند، وي همچنين در همين راستا بلافاصله بعد از اين ديدار راهي پاريس شد. ‌اين در حالي است كه توافق سوريه و عربستان در زمينه حل بحران لبنان آماده بود وتنها چند گام از سوي جريان حاكم در لبنان نياز بود تا به نتيجه برسد و توافق نهايي اعلام شود.

مخالفان دولت لبنان ديروز بعد از هماهنگي‌هاي مستمر كه در منزل "ميشل عون " رئيس جريان ‌آزاد ملي اين كشور انجام دادند، ‌شكست مذاكرات سوريه و عربستان را اعلام و تصريح كردند كه از كابينه لبنان خارج شده‌اند.

"جبران باسيل " وزير انرژي وابسته به جريان آزاد ملي لبنان در كنفرانس خبري با اعلام اين موضوع تصريح كرد كه با توجه به تعطيل شدن تلاش‌ها براي كنترل بحران در لبنان از سوي جريان حاكم و تسليم شدن آنها در برابر فشارهاي آمريكا بر عليه منافع داخلي لبنان، وزراي مخالف دولت اين تصميم را گرفته‌اند.

به اين ترتيب ده وزير عضو كابينه كه از اعضاي هشت مارس هستند بعلاوه "عدنان سيد الحسين " وزير مشاور كه از سوي رئيس‌ جمهور انتخاب شده‌اند، از كابينه خارجه شدند. در پي اين اقدام كابينه لبنان از رسميت خارج شد و رئيس‌جمهور بايد در اسرع وقت به صورت رسمي سقوط كابينه را اعلام كند.

اين اتفاقات پيش از ديدار حريري با اوباما انجام شد و به اين ترتيب حريري با سمت نخست‌وزير پيشبرد امور با اوباما ديدار كرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها