کد خبر: ۸۰۵۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۸     ۲۳ دی ۱۳۸۹
فروپاشی دولت سعدالدین حریری در پی استعفای 11 وزیر وابسته به جریان 8مارس، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.

به گزارش سرویس بین الملل شبکه ایران، فروپاشی دولت سعدالدین حریری در پی استعفای 11 وزیر وابسته به جریان 8 مارس ، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.

* خبرگزاری فرانسه: جنبش قدرتمند حزب‌الله دولت را ساقط کرد
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که توسط بخش خبری گوگل منتشر شد، نوشت: دولت وحدت ملی لبنان پس از استعفای اعضای جنبش قدرتمند حزب‌الله و متحدینش از کابینه فروپاشید.
این خبرگزاری با اشاره به اختلافات ماه‌های اخیر در لبنان حول موضوع دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری و تصریح به این نکته که جریان 8 مارس این دادگاه را توطئه‌ای اسراییلی – آمریکایی می‌داند، اذعان کرد: زمان استعفای وزیران به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد تا سعد حریری با رییس‌جمهور آمریکا نه به عنوان یک نخست‌وزیر، بلکه به عنوان نخست‌وزیر سابق دیدار کند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از "ولید جنبلاط"، رهبر حزب سوسیالیت پیشرو و از متحدین سابق حریری نوشت: "حریری در آستانه ابراز نگرانی‌های خود از دادگاه رفیق حریری بود اما دست‌های پنهان به وی اجازه ندادند تا چنین کاری را صورت دهد."

* بی‌بی‌سی: مخالفین دولت معتقدند که آمریکا مانع حصول توافق شد
شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز با ارائه گزارشی مفصل از سقوط دولت سعد حریری به تلاش‌های شکست خورده سوریه و عربستان سعودی برای پایان دادن به بحران دادگاه رفیق حریری اشاره کرد و نوشت: مخالفان معتقدند که آمریکا مانع حصول توافق شده است.
بی‌بی‌سی افزود: از این پس آقای حریری تنها سمت سرپرستی دولت را خواهد داشت، تا زمانی میشل سلیمان رییس‌جمهور لبنان بتواند در تعامل با گروه‌های مختلف شخص جدیدی را مامور تشکیل دولت کند.
خبرنگار بی‌بی‌سی در لبنان گزارش داد که این نخستین بار در تاریخ لبنان است که یک دولت به واسطه استعفای وزیران ساقط می‌شود.
وی می‌افزاید: زمانی که دادگاه حریری تشکیل شد، موازنه قدرت به نفع آمریکا و متحدانش بود اما این موازنه اکنون به نفع ایران، سوریه و متحدانشان تغییر یافته است.

* هاآرتص: تقدیر اوباما از نخست‌وزیری که دیگر نخست‌وزیر نیست!
روزنامه صهیونیستی هاآرتص، ساعاتی پس از سرنگونی دولت حریری به گزارش دیدار سعد حریری با باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا پرداخت.
به نوشته این روزنامه اسراییلی، اوباما با سعد حریری ابراز همبستگی کرد و مدعی شد که حزب‌الله با خروج از دولت لبنان هراس خود را نشان داده است! این ادعای اوباما در حالی مطرح می‌شود که دولت وی از سوی کارشناسان عامل اصلی عدم حصول توافق در لبنان قلمداد می‌شود.
اوباما همچنین بر اهمیت دادگاه بین‌المللی رفیق حریری برای پایان دادن به آنچه دوران ترورهای سیاسی خواند، تاکید کرد.

* تایم: حزب‌الله حریری را در بلاتکلیفی گذاشت
نشریه تایم نیز در گزارش خود آورده است: با وجود آنکه حریری به واشنگتن رفته بود تا در خصوص وضعیت دولت خود با مقامات آمریکایی به گفتگو بنشیند، حزب‌الله تصمیم گرفت دولت را ترک کرده و حریری را در بلاتکلیفی رها کند.
تایم افزود: این اقدام حزب‌الله را می‌توان یک تاکتیک نامید، تاکتیکی که قدرت این جنبش را افزایش داده و از سوی دیگر محدودیت قدرت دشمنان را ثابت می‌کند.
تایم تاکید کرد که با وجود همه اختلافات، تمام گروه‌ها یک دیدگاه مشترک دارند و آن جلوگیری از درگرفتن هرگونه جنگ داخلی در لبنان است.

* فایننشیال تایمز: زمان‌بندی استعفا آثار دراماتیکی داشت!
روزنامه فایننشیال تایمز نیز گزارش مفصلی را به سقوط دولت حریری اختصاص داده و نوشت: دولت نخست‌وزیر حامی غرب لبنان با کنار کشیدن گروه شیعه حزب‌الله و متحدانش از هم فروپاشید.
این نشریه اذعان کرد که زمان‌بندی استعفای وزرای 8 مارس از دولت به نحوی برنامه‌ریزی شد تا دراماتیک‌ترین اثر ممکن را داشته باشد.
فایننشیال تایمز افزود: حزب‌الله تاکید دارد که دادگاه حریری بر  مبنای اسناد ساختگی شکل گرفته اما سعد حریری تقاضاهای این گروه را برای دوری گزیدن از دادگاه مذکور رد کرده است.
این نشریه افزود: تحلیلگران بر این باورند که حزب‌الله لبنان هیچ تمایلی به نشانه گرفتن سلاح خود به سوی دیگر لبنانی‌ها ندارد.
بنابراین گزارش، اگر چه ممکن است حریری بار دیگر مامور تشکیل کابینه شود اما هرگز قادر به تشکیل دولت وحدت ملی نخواهد بود. حریری که نتوانسته است با مخالفین داخلی خود به توافق برسد، ایام اخیر را مستمرا در مسافرت به کشورهای مختلف جهان سپری کرده است.

* ام‌اس‌ان‌بی‌سی: حریری همچنان دلخوش به حمایت آمریکاست
پایگاه اطلاع‌رسانی آمریکایی ام‌اس‌ان‌بی‌سی نیز پس از شرح مفصلی از ماوقع تصریح کرد که سعد حریری پس از دیدار با اوباما از ابراز حمایت‌های کاخ سفید خوشنود به نظر می‌رسد. این در حالی‌ست که در لحظات دیدار حریری و اوباما، دولت حریری رسما سقوط کرد.
این پایگاه اطلاع‌رسانی به نقل از یک کارشناس مسایل سیاسی نوشت که چشم‌اندازی برای تشکیل دولت جدید لبنان در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

* سی‌ان‌ان: خطر جنگ‌های فرقه‌ای در لبنان وجود دارد
سی‌ان‌ان مدعی شده است که لبنان در آستانه جنگ و خونریزی فرقه‌ای است.
این شبکه خبری می‌افزاید: تمام تلاش‌ها برای حل مناقشه تاکنون با شکست مواجه شده و استعفای وزاری 8 مارس از کابینه نیز در پی شکست طرح عربی در لبنان صورت پذیرفته است.

* الجزیره: حریری برای مذاکره با میشل سلیمان به لبنان بازگشت
شبکه قطری الجزیره نیز در گزارشی با اشاره به فروپاشی دولت سعد حریری تاکید کرد که با فروپاشی دولت، حریری به لبنان بازمی‌گردد تا با میشل سلیمان به مذاکره بنشیند. وی در مسیر برگشت دیداری نیز با نیکلا سارکوزی رییس‌جمهور فرانسه خواهد داشت.
الجزیره به نقل از سخنگوی بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز نوشته است که دبیر کل به دقت شرایط لبنان را زیر نظر داشته و خواستار حفظ آرامش در این کشور است.
الجزیره تاکید کرده است که حزب‌الله دادگاه بین‌المللی را یک پروژه اسراییلی می‌داند.

* آنتی‌وار: برای حریری زمان از دست رفته است
پایگاه اطلاع‌رسانی آنتی‌وار نیز در گزارشی نوشت: در شرایطی که تهدیدات نظامی اسراییل رو به فزونی است، ائتلاف دولت لبنان از هم فروپاشید.
آنتی‌وار افزود: هرچند حریری همچنان بر این باور است که می‌تواند شرایط را به حالت عادی بازگرداند اما باید گفت که دیگر خیلی دیر شده است و لبنان باید شاهد انتخاباتی زودهنگام باشد.

* المنار: سعد حریری و حامیانش مسئول شکست تلاش‌های سوریه و عربستان هستند
شبکه خبری المنار، وابسته به جنبش حزب‌الله لبنان نیز در گزارشی نوشت: وزاری مستعفی در بیانیه خود از تلاش‌های پادشاه عربستان و رییس‌جمهور سوریه برای حل مناقشه لبنان تقدیر کردند و از اینکه برخی احزاب از فرصت به‌وجود آمده استفاده نکردند، ابراز تاسف کردند.
وزاری مستعفی اعلام کرده‌اند که این استعفا راه را برای تشکیل دولتی باز خواهد کرد که بتواند به وظایف خود جامه عمل بپوشاند.
المنار تاکید کرده است که مسئولیت شکست تلاش‌های عربستان سعودی و سوریه، بر عهده شخص حریری و حامیان وی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها