کد خبر: ۸۰۰۰۲
زمان انتشار: ۱۹:۱۱     ۲۸ شهريور ۱۳۹۱
فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد علوم‌سیاسی دانشگاه آزاد گفت: فکر می‌کردم با تغییر مدیریت دانشگاه آزاد از پنجره دانشگاه به بیرون پرت بشوم اما هنوز مشغول تدریس در دانشگاه آزاد هستم.
صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به بحث مدیریت گذشته و کنونی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت که متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:
 
آنا: شما بعنوان یکی از اساتید رشته علوم سیاسی، در دانشگاه آزاد هم تدریس می‌کنید و صاحب نظر هستید. از 8 اسفند 90 جعفر علی جاسبی پس از 29 سال از دانشگاه آزاد رفت و رئیس دانشگاه تغییر کرد و فرهاد دانشجو رئیس شد. از همان اول روزنامه‌های اصلاح طلب شروع کردند به تخریب وی و یکی از مسائلی که به آن خرده می‌گرفتند بحث تغییر و تحول های مدیریتی این دانشگاه بود در حالی که حدود 4200 مدیر در دانشگاه آزاد فعالیت دارند که تا الان حدود 60 تا 60 نفراز آنها تغییر پیدا کرده اند؛ آیا شما این تغییر و تحول ها را گسترده می بینید؟ شما بعنوان یکی از اساتید دانشگاه آزاد، کارکرد فرهاد دانشجو در این چندماه را چطور می‌بینید؟
 
زیباکلام: من در مورد فرهاد دانشجو چند تصور داشتم، اولین تصورم این بود که این سنت بدی که در جامعه ما وجود دارد و هرکس مدیر می شود ابتدا رئیس دفتر و منشی و آبدارچی‌اش را عوض می کند، در دانشگاه آزاد هم شکل می گیرد و تصورم این بود که وقتی دانشجو رئیس دانشگاه آزاد می شود یک زلزله 7 ریشتری در دانشگاه رخ می دهد؛ از علی آباد کتول، رئیس و منشی و آبدارچی عوض شوند تا واحدهای بزرگ این دانشگاه؛ اما این اتفاق نافتاد.
 
من اینجا باید در دلم از ایشان حلالیت بطلبم چون فکر می کردم این پروسه اتوبوسی آدم آوردن در دانشگاه آزاد غوغا خواهد کرد؛ اما حداقل ظرف این شش ماه گذشته این کار انجام نشده است و گفته می شود افرادی که آمدند افراد موجهی هستند البته خود من آنها را ندیدم.
 
*فکر می کردم اگر بعد از تعطیلات نوروز به دانشگاه علوم و تحقیقات بیایم دیگر کسی را نشناسم
 
* زمانی که زیباکلام شگفت‌زده شد!!
 
نکته دوم اینکه تصورم این بود وقتی دانشجو رئیس دانشگاه آزاد می شود شروع می کند به گفتن اینکه که جاسبی و رفقای او در این چند سال خوردند و بردند، نه تنها چنین مطلبی تا به امروز عنوان نشده و مطلب سخیفی را در مورد جاسبی نگفته بلکه چندین بار حتی از مدیریت جاسبی دفاع و تایید کرد که این هم حقیقتی است که باعث شگفتی من شد.
 
* با تغییر مدیریت دانشگاه آزاد فکر می‌کردم از پنجره به بیرون پرت بشوم
 
نکته سوم، شخصی است و مربوط به خود من است؛ من کسی بودم که همواره از سال 84 از مدیریت هاشمی رفسنجانی و جاسبی به تمام وجود در مقابل آقای زاکانی و سلیمی نمین دفاع کردم و مناظره های زیادی در رادیو تلویزیون و دانشگاه ها داشتیم. تصورم این بود که هنوز دانشجو در صندلی خیابان پاسداران جابه جا نشده باشد، یکی از اولین کسانی را که از پنجره به بیرون پرت بشه من باشم!
 
* جای دانشجو بودم زیباکلام را سربه زیر می‌کردم!
 
من خودم اگر جای دانشجو بودم حداقل این زیباکلام را سر به زیر می کردم!
 
نکته چهارم این است که معمولا وقتی مدیران جدید سرکار می آیند، بخشنامه می کنند که هرچی تا الان بوده لغو می شود اما دانشجو این کار را هم تا الان نکرده است.
 
الان شرایط بگونه‌ای ست که انگار مدیریت تغییر نکرده و ما در این شش ماه و در علوم تحقیقات همان کاری را کرده ایم که قبلا هم در زمان مدیریت آقای جاسبی انجام می دادیم.
 
مجموعه این موارد باعث می شود که من هیچ نکته منفی ای را در مورد فرهاد دانشجو نمی توانم ببینم و بگویم.
 
شاید چند وقت دیگر اگر مصاحبه کنید من نکات منفی ای به ذهنم برسد اما در این شش ماه در یک کلام رفتار بسیار معقول و آکادمیک از طرف دانشجو و تیمشان دیدیم و این عملکرد با توجه به اینکه دانشجو در یک دعوای سیاسی روی کار آمد بیشتر حائز اهمیت است.
 
* شاید هیئت امنا همچنان فکر می کند که با دانشجو در حال یک نبرد سیاسی است
 
آنا: به نظر می آید که هیئت امنای دانشگاه آزاد زیاد مقبولیت نشان نمی دهد و سعی ندارند با دانشجو همکاری کند؛ خوب رئیس هیئت امنا آقای هاشمی است و آقای میرزاده و امثال ایشان هم در هیئت امنا هستند. نظر شما درباره این موضوع چیست؟
 
* هیئت امنا در برابر "دانشجو" گارد گرفته است
 
زیباکلام: خوشبختانه یا بدبختانه من در حد و حدود هیئت امنا نیستم که بدانم چراهمکاری کردند و یا نکردند؛ چیزی که می دانم این است که شاید هیئت امنا در برابر دانشجو گارد گرفته است و شاید هیئت امنا همچنان فکر می کند که با دانشجو در حال یک نبرد سیاسی است.
 
با شناختی که از هاشمی رفسنجانی دارم معتقدم وی خیلی اهل دخیل کردن مناسبات سیاسی در این جور چیزها نیست، یعنی اگر وی احساس اطمینان و یقین کند که دانشجو نیامده است همه چیز را عوض کند و تغییر بدهد، معتقدم اولین گاردی که در برابر دانشجو باز خواهد شد، گارد هاشمی است و به تبع آن گاردهای دیگری هم در برابر دانشجو باز خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها