کد خبر: ۷۹۸۶۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۴     ۲۸ شهريور ۱۳۹۱
وزرای خارجه ایران، مصر و ترکیه نشستی را بدون حضور وزیر خارجه عربستان در قاهره برای بررسی اوضاع سوریه برگزار و در پایان تاکید کردند که نشست دیگری در هفته آخر ماه جاری در نیویورک برگزار کنند.

فارس، الجزیره گزارش داد که وزیران خارجه ایران، مصر و ترکیه نشست سه‌جانبه را در قاهره تشکیل دادند و در این نشست عربستان غایب بود و طرفین تاکید کردند که هفته آخر ماه جاری در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل نشست چهارجانبه دیگری برگزار شود.

بر اساس این گزارش، وزرای سه کشور پس از این نشست در کنفرانس خبری مشترک حاضر شده و تاکید کردند که هنوز برای سخن گفتن از راه‌حل‌ها زود است.

«محمد کامل عمرو» وزیر خارجه مصر  در این باره گفت: ما ایده‌ها و اصولی را در خصوص حل بحران سوریه بررسی کردیم و توافق شد که این رایزنی‌ها ادامه داشته باشد اما هنوز صحبت کردن در مورد راه‌حل‌های واقعی زود است.

«احمد داوود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز تصریح کرد: ما همچنان برای طرح‌های دیپلماتیک تلاش می‌کنیم و ممکن نیست که طرح‌های فوری در نخستین نشست ارائه کرد.

وی افزود: مهم این است که راه‌حل منطقه‌ای حفظ شود و ما رایزنی‌ها را ادامه می‌دهیم و امروز نیز در مورد برخی اصول توافق کردیم و این طبیعی است که ما اختلاف دیدگاه نیز داریم.

«علی‌اکبر صالحی» وزیر امور خارجه کشورمان نیز رویکرد و نقشه راه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای برون رفت از بحران سوریه را در نشست قاهره ارائه کرد.

صالحی در این چارچوب، اعلام توقف درگیری و خشونت به طور همزمان توسط طرفین، تاکید بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز بحران بدون دخالت خارجی، توقف هرگونه حمایت‌های مالی، نظامی و آموزشی از گروه‌های مسلح، آغاز گفت‌وگو بین دولت سوریه و معارضه، تشکیل کمیته آشتی ملی با مشارکت همه جریانات و گروه‌ها، اعزام ناظرین از چهار کشور برای نظارت بر روند توقف خشونت و انجام گفت‌وگوها، تاکید بر لزوم حفظ یکپارچگی، وحدت ملی و وحدت ارضی سوریه و کمک به روند انجام اصلاحات ریشه‌ای و تحقق رویکرد مردمسالاری و دموکراتیک با محوریت سوری – سوری را جهت بحث و بررسی به نشست قاهره پیشنهاد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور همچنین با اشاره به اینکه رنج و درد ملت سوریه به ویژه تحریم‌ها و مجازات‌های اقتصادی ایجاب می‌کند تا کشورهای اسلامی از جمله چهار قدرت مطرح منطقه حاضر در این نشست، تلاش‌های خود را برای ارسال کمک‌های اقتصادی و انساندوستانه تقویت و منسجم کنند، تشکیل کمیته‌ای برای رفع آلام ملت سوریه را برای تحقق این امر پیشنهاد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۳ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
دشمنان سوریه در حال شکستهستند دیپلماسی ایران همچنان باید با طمعنینه در دوسوی کمک مشاوره ای نظامی واخلال در اتحاد دشمنان سوریه با استفاده از نفوذ معنوی در بین ملتهایی که دولتشان علی رغم ملت خود تحت نفوذ امریکای بدنام هستندمتمرکز باشد ازمصاحبه سردار جعفری پیروزی دولت بشار اسد زودتر از موعد درحال ظهور است دراین صورت وای بحال زار قطر وعربستان
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها