کد خبر: ۷۹۷۸
زمان انتشار: ۱۴:۵۴     ۱۸ دی ۱۳۸۹
حجت‌الاسلام محمدمهدي نادري امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با تبريك فرا رسيدن ميلاد امام محمد باقر (ع) اظهار داشت: نكته جالبي كه در زندگي امام محمد باقر (ع)‌به چشم ‌مي‌خورد اين است كه ايشان از نظر پدر و مادر ريشه علوي و فاطمي دارند، پدر ايشان امام سجاد (ع) و مادر اين امام بزرگوار از دختران امام حسن مجتبي (ع) است.
وي ادامه داد: جابر بن عبدالله انصاري در زمان پيامبر (ص) حيات داشت و ايشان به او بشارت داده بودند كه شما زندگي طولاني خواهي داشت و دوران زندگي شخصي از خاندان ما را درك خواهي كرد كه درهاي دانش را به روي مردم خواهد گشود.
حجت‌الاسلام نادري بيان داشت: جابر بن عبدالله انصاري به فرموده پيامبر (ص) دوران امام پنجم و گشايش درهاي دانش توسط ايشان را درك كرد.
عضو هيئت علمي موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) تصريح كرد: ائمه قبل از امام محمد باقر (ع) به علت اختناق شديدي كه در جامعه حاكم بود، نمي‌توانستند در نشر معارف اسلام تلاش كنند و اين شرايط در دوران امام پنجم ايجاد شد.
وي اضافه كرد: خليفه اول و دوم نقل حديث را ممنوع كرده و دستور داده بودند تنها قرآن مطرح باشد، حتي بيان سنت و احاديث پيامبر (ص) نيز ممنوعيت داشت و از اين‌ رو امامان تا قبل از امام محمد باقر (ع) نتوانستند در اين مسير تلاش زيادي را انجام دهند.
حجت‌الاسلام نادري گفت: اين موقعيت براي امام محمد باقر (ع) فراهم شد و ايشان توانستند به نشر معارف اسلامي بپردازند و 500 نفر بي‌واسطه از ايشان نقل حديث كرده و حضرت معارف اسلامي را براي آنها مطرح مي‌كردند.
عضو هيئت علمي موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) گفت: ماندگاري بخش اعظمي از معارف اسلامي مربوط به دوران دو امام بزرگوار امام صادق (ع) و امام محمد باقر (ع) است.
وي در ادامه با اشاره به روش‌هاي مبارزاتي امام محمد باقر (ع) تصريح كرد: در زمان امام (ع) اختناق و خفقان بني‌اميه به اوج خود رسيده بود و با ارعابي كه ايجاد كرده بودند به هر بهانه‌اي با فجيع‌ترين وضع به قتل‌ عام مسلمانان و به ‌ويژه شيعيان مي‌پرداختند.
حجت‌الاسلام نادري بيان داشت: سيره سياسي كه امام باقر (ع) در برابر حكومت پيش گرفته بودند روش تقيه بود و ايشان حركت‌‌هاي خود را به گونه‌اي طراحي كرده بودند كه جان شيعيان به خطر نيفتد و بتوانند فرهنگ و فكر علوي را به نسل‌هاي بعد منتقل كنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها