کد خبر: ۷۹۶۶۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۴     ۲۷ شهريور ۱۳۹۱
دکتر سعید جلیلی ، نماینده رهبر معطم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی ، فردا صبح راهی استانبول ترکیه می شود تا ملاقات های مهمی با سران ارشد این کشور داشته باشد.

به گزارش رجانیوز، در این دیدارها مباحث منطقه ای و به ویژه مسئله سوریه در دستور کار قرار خواهد گرفت. در روزهای گذشته با غلبه ارتش سوریه در قریب به اتفاق مناطق تحت کنترل تروریست ها و ارتش به اصطلاح آزاد سوریه که مورد حمایت ترکیه می باشد، فضای سیاسی جدیدی بر مناسبات منطقه ای حاکم شده است.

حاکمان ترکیه که با شعار «تشنج صفر» با همسایگان بر سر کار آمده اند، اکنون تمام پل های روابط منطقه ای مانند روابط با عراق و سوریه به عنوان دو قطب مهم را خراب کرده اند و تنها جمهوری اسلامی ایران است که با نگاه راهبردی و اصولی اش، روابطش با ترکیه را علی رغم تمام ناملایمات در سطح عالی حفظ کرده و در عمل نیز شعار «تشنج صفر» و روابط دوستانه و برادرانه با همسایگان را اجرا کرده است. اکنون جمهوری اسلامی تنها راه ترکیه برای بازگشت به  روابط حسنه با همسایه های مهمش مانند سوریه و عراق می باشد.

همچنین حضور دکتر سعید جلیلی در ترکیه، این فرصت را برای کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فراهم کرده تا خود را به استانبول رسانده و روز سه شنبه در نشستی با دکتر جلیلی شرکت کند. این نشست در واقع پیش جلسه ، مذاکرات اصلی ایران و 5+1 خواهد بود. 

 بر اساس توافق صورت گرفته در مذاکرات 1+5 با ایران در مسکو، ابتدا نشست کارشناسان در استانبول برگزار شد و پس از آن باقری و اشمیت معاونان دو طرف دیدار داشتند، پس از توافقات صورت گرفته در استانبول، اشتون و جلیلی برای برگزاری دیدار دو جانبه گفت و گوی تلفنی انجام دادند.

بر اساس توافق صورت گرفته در این گفت و گو دیدار اشتون و جلیلی برای فراهم شدن شرایط از سر گیری مجدد مذاکرات ایران و 1+5 سه شنبه در ترکیه برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها